کد خبر: ۳۳۳۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 14
بر اساس گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی انتظار می‌رود ۵۰ درصد به مقدار مرگ و میر جهانی ناشی از سکته تا سال ۲۰۵۰ افزوده شود.
شفا آنلاین>سلامت>طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیش بینی می‌شود مرگ و میر ناشی از سکته از  ۶.۶ میلیون در سال ۲۰۲۰  به ۹.۷ میلیون تا ۲۰۵۰ افزایش یابد، طبق گزارش موسسات ملی بهداشت آمریکا (NIH)، هزینه جهانی سکته نیز در حال حاضر بیش از ۷۲۱ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.

به گزارش شفا آنلاین: اگر چه وضعیت سکته در آمریکا بهبود یافته و رتبه آن از سومین عامل مرگ و میر به پنجمین عامل مرگ تنزل کرده، داده‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۵ به این سو، احتمال جهانی سکته مغزی ۵۰ درصد افزایش یافته و این عارضه همچنین دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.

گزارش جدید که در نشریه «لنست نورولوژی» منتشر شد، نشان می‌دهد که کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​بدترین بار سکته را در سال‌های آینده تجربه خواهند کرد و سکته‌های بیشتری در همه افراد، از جمله در افراد جوان‌تر، بدون در نظر گرفتن محل زندگی فرد، رخ خواهد داد.

دکتر سلمان ازهر، مدیر برنامه سکته در بیمارستان نورثول لنوکس هیل، می‌گوید: سکته یکی از اصلی‌ترین مسائل بهداشت عمومی در ۳۰ سال آینده خواهد بود. اما هرچقدر هم که اعداد ارائه شده در این گزارش ناامید کننده به نظر می‌رسند، ما می‌توانیم مداخلاتی انجام دهیم.

افزایش ۵۰ درصدی آمار سکته تا سال ۲۰۵۰ | کشورهای کم درآمد بیشتر در معرض خطر هستند

در گزارش جدید، متخصصانی که کار خود را روی دلایل بروز سکته و آمارهای آن متمرکز کرده‌اند،  تخمین زده‌اند که تا سال ۲۰۵۰، ۹۱ درصد از مرگ‌های ناشی از سکته مغزی (۸.۸ میلیون نفر ) در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​اتفاق می‌افتد، در حالی که این رقم امروز ۸۶ درصد است. در عین حال، انتظار می‌رود مرگ و میر ناشی از سکته در کشورهای با درآمد بالا تا سه دهه آینده در حدود ۹۰۰ هزار باقی بماند و شکاف نابرابری در زمینه وقوع سکته مغزی در کشورهای دنیا را افزایش دهد.

دکتر اسئوسا اگیدارو، عصب شناس سکته، عصب شناس و محقق نابرابری‌های سلامت در بیمارستان دانشگاه اموری و بیمارستان گریدی مموریال در آتلانتا، می گوید: بدترین چیز این است که عوامل خطر کنترل نشده در حال گسترش هستند. ما به عنوان مردمی که در جهان زندگی می‌کنیم  سنگین وزن‌تر و کم تحرک‌تر می شویم و در نتیجه این سبک زندگی دیابت و فشار خون بالا در حال افزایش هستند. دکتر بروس اوبیاگل، استاد نورولوژی و دانشیار دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو، نیز می‌گوید: این تغییرات سبک زندگی به طور کلی باعث ایجاد بیماری‌های مزمن بیشتری می‌شود.

افزایش ۵۰ درصدی آمار سکته تا سال ۲۰۵۰ | کشورهای کم درآمد بیشتر در معرض خطر هستند

به گفته دکتر اوبیاگل، «سکته مغزی هموراژیک» که به دلیل پارگی رگ خونی در مغز ایجاد می شود، در برخی از کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​در مقایسه با کشورهای ثروتمندتر نیز شایع تر است (سکته مغزی هموراژیک، مرگ ناگهانی بافت مغزی است که دراثر نشت یا پارگی رگ‌های خونی در مغز رخ می‌دهد. دراثر این اتفاق، اکسیژن کافی به مناطق خاصی از مغز نرسیده، خونریزی و فشار به مغز در این مناطق افزایش می‌یابد. کمبود اکسیژن و فشار خونریزی می‌تواند منجر به آسیب مغزی شود). داده‌های منتشر شده توسط کتابخانه ملی پزشکی آمریکا نشان می دهد که «سکته مغزی هموراژیک» در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​و در میان افراد آسیایی شایع‌تر است. اوبیاگل می‌افزاید که سکته مغزی هموراژیک کشنده‌تر است، که ممکن است در افزایش میزان مرگ و میر ناشی از سکته در سال‌های آینده نقش داشته باشد. 

نویسندگان  این گزارش همچنین توصیه هایی را برای پیشگیری و درمان سکته ارائه کردند، بر این اساس، نظارت، پیشگیری، مراقبت حاد و توانبخشی. کاهش بار جهانی سکته مغزی با اجرای راهبردهای پیشگیری اولیه و ثانویه از سکته مغزی و مراقبت‌های حاد مبتنی بر شواهد و خدمات توانبخشی ضروری است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: