کد خبر: ۳۳۳۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 14
هدف این است تا زنان و مردان کمتر درگیر این بیماری شوند. بیماری که به عنوان یکی از مهم ترین سرطان ها در سراسر جهان شناخته می شود و سالانه آمار زیادی از مرگ و میرها هم به همین دلیل است.

شفا آنلاین>سلامت>متخصصان جراحی پستان بر این باورند که آگاهی زنان نقش عمده و چشمگیری در پیشگیری از سرطان سینه دارد. به همین دلیل، ماه اکتبر به عنوان ماه جهانی اطلاع‌ رسانی درباره سرطان سینه انتخاب شده است. فعالان اجتماعی و متخصان در این ماه، اطلاعات بسیاری در زمینه پیشگیری از بیماری سرطان پستان را به زنان و مردان می دهند. هدف این است تا زنان و مردان کمتر درگیر این بیماری شوند. بیماری که به عنوان یکی از مهم ترین سرطان ها در سراسر جهان شناخته می شود و سالانه آمار زیادی از مرگ و میرها هم به همین دلیل است.

از هر 8 زن یک نفر به سرطان سینه مبتلاست

به گزارش شفا آنلاین:آنطور که رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی میگوید: در ایران ۲۱.۴ درصد مبتلایان سرطان سینه زیر ۴۰ سال دارند، این درحالی است که این آمار در دنیا چهار درصد است، با این حساب این موضوع نیاز به توجه ویژه ای دارد. براساس بررسی‌های انجام شده طی ۳۰ سال گذشته سرطان سینه با شیوع 12 درصدی بالاترین میزان شیوع بین مردان و زنان ایرانی را دارد و سهم زنان از آن ۲۶ درصد است. به زبان ساده تر، از هر هشت زن ایرانی احتمال ابتلای یک نفر به سرطان پستان وجود دارد.

 

روند افزایشی سرطان سینه در ایران

همچنین طبق یک مطالعه مقطعی و با استفاده از داده‌های ثبت‌شده بین سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۶، بیشترین بروز سرطان پستان در گروه سنی ۶۵ تا ۶۹ سال و گروه سنی ۶۰ تا ۶۴ سال بوده است. از سوی دیگر بالاترین میزان بروز استاندارد شده سنی به ازای هر ۱۰۰ هزار زن، به ترتیب در استان‌های تهران، اصفهان، یزد، گیلان و البرز مشاهده شده است.

نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعه نشان می‌دهد که بروز سرطان پستان در کشور در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است و مقادیر گزارش‌شده بیشتر از مقادیر برآورد شده توسط سازمان‌های علمی معتبر سرطان دنیا است. این روند افزایشی تأکیدی بر ضرورت سیاست‌گذاری‌های ملی جهت تشخیص به‌موقع افزایش بقا و بهبود کیفیت زندگی زنان است.

 

سرطان آخر راه نیست

آسیه الفت بخش،جراح پستان و عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی  میگوید: زمانی که به خانم ها گفته میشود مبتلا به سرطان شده اند واکنش اولیه ناباوری و عدم قبول واقعیت است. در این مواقع بیماران فکر میکنند به آخر خط رسیده اند، باید سینه هایشان را بردارند و عمرشان کوتاه شده است. ترس ها و باورهایی از این دست، به جامعه و افکاری که به فرد منتقل میکنند برمیگردند. مثلا یک خانم پس از ابتلا به سرطان این تصور را دارد که ارتباطش با همسرش آشفته میشود یا همسرش چطور میخواهد با بیماری او مواجه شود.

یک باور اشتباه دیگر که درزنانی که به سرطان سینه مبتلا شده اند وجود دارد این است که فکر میکنند قرار است سینه کاملا تخلیه شود. اولین قدم جراحی است و پس از جراحی پستان 70 تا 80 درصد بیمارن قابل حفظ کردن است.

 

مشکل دسترسی به دارو در مراحل پیشرفته سرطان

دکتر الفت بخش در رابطه با میزان دسترسی بیماران به دارو به این نکته اشاره میکند که درمان سرطان پستان سطوح مختلفی دارد. مثلا در استیج های ابتدایی مشکلی در تهیه دارو وجود ندارد. با این حال بیمارانی که با بیماری های پیشرفته تر و یا درمان سخت تر مواجه اند ممکن است برای پیدا کردن دارو با مشکل رو به رو شوند و یا قیمت داروها بالا باشد. برخی از داروها ممکن است جدیدتر باشند یا در کشور تولید نشوند و در دسترس بیمارن قرار نگیرند.

 

معاینات تخصصی سالانه را جدی بگیرید

او همچنین میگوید: در واقع راه چندانی برای پیشگیری از سرطان پستان وجود ندارد اما باید عوامل خطر را در نظر گرفت. از مهمترین موضوعاتی که باید رعایت کرد یک سبک زندگی سالم شامل تغذیه و فعالیت فیزیکی است. همچنین از عامل وراثت هم نباید غافل شد. افرادی که در نزدیکانشان سابقه سرطان پستان وجود دارد باید اقدامات درمانی و معاینه مرتب را در اولویت قرار دهند. توصیه این جراح به خانم های بالای 30 ساله این است که هر سال معاینات ماموگرافی توسط پزشک متخصص را انجام دهند. ماموگرافی روشی بسیار ارزشمندی است که باعث تشخیص زودرس میشود و انجام آن از 40 سالگی توصیه میشود.

 

نقش موثر خانواده در بهبود بیماری

در پروسه درمان سرطان، سرخوردگی یکی از موضوعاتی است که ممکن است برای زنان ایجاد شود. در جراحی، امکان تغییر شکل و فرم اندام یا در مواقعی برداشتن عضو وجود دارد، بیمار در دوره شیمی درمانی دچار ریزش مو و ابرو میشود و به طور موقت تغییرات ظاهری را تجربه میکند./شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: