کد خبر: ۳۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 04
با اشاره به مشارکت دانشمندان 37 کشور جهان در جشنواره؛
شفا آنلاين-رییس جهاد دانشگاهی، نگاه کاربردی و مساله محور به تولید علم و فناوری و پیگیری تا کاربردی شدن آنها به همراه تلاش شبانه‌روزی را از دلایل عمده موفقیت‌های جهاد دانشگاهی عنوان کرد.

به گزارش شفا آنلاين، دکتر حمیدرضا طیبی طی سخنانی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان که در سالن‌همایش‌های رازی برگزار شد، با بیان این که این همایش فرصتی است که ضمن آشنایی با توانایی‌ها و فعالیت‌های انجام شده توسط محققان کشور، زمینه‌های مناسب برای تبادل نظر و همکاری‌های آتی ایجاد شود تصریح کرد:‌ در اینجا لازم است که یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، موسس پژوهشگاه رویان و بنیانگذار جشنواره بین‌المللی رویان را گرامی داریم که با همت و تلاش وی و همکارانش این جشنواره در رشته‌های مرتبط با علوم سلولی و ناباروری آغاز و با استقبال کم‌نظیر محققان داخلی و خارجی هر سال بهتر از سال گذشته ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به دریافت بیش از 222 طرح تحقیقاتی از 37 کشور جهان تاکید کرد: این موضوع نشان دهنده آن است که دانشمندان مرتبط در سراسر دنیا این اتفاق علمی را رصد و به آن توجه می‌کنند.

طیبی افزود: بی‌شک یکی از دلایل موفقیت جشنواره بین‌المللی رویان و کنگره‌های مرتبط با آن انتخاب صحیح و دقیق حوزه‌های کاری این جشنواره توسط همکاران پرتلاش ما در پژوهشگاه است به نحوی که موضوعاتی چون ناباروری، علوم سلولی، سلول‌های بنیادی و سلول درمانی از مباحث روز علوم پزشکی در دنیا به شمار می‌رود و این موضوع که از مبحث سلول بنیادی در دانش پزشکی به عنوان انقلاب دوم پس از بیوتکنولوژی یاد می‌شود حاکی از اهمیت این زمینه کاری در آ‌ینده علم پزشکی و سلامت مردم است.

رییس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: همکاران ما در پژوهشگاه رویان و برخی دیگر از مراکز گروه پزشکی جهاد دانشگاهی در زمینه‌های ذکر شده بموقع گام‌های مهمی را در جهت تولید دانش بومی برداشته‌اند و یافته‌های تلاش‌های علمی خود را به جامعه ملی و بین‌المللی منتقل کرده و از این طریق رافع مسائل و مشکلات پزشکی شهروندان مختلف ایرانی و همچنین برخی از شهروندان کشورهای دیگر منطقه شده‌اند.

طیبی با بیان این که گسترش این دانش و فناوری که منجر به حفظ بنیان مقدس خانواده و کاهش درد و آلام بیماران مرتبط می‌شود در اعتقادات اسلامی ما نیز از جایگاه رفیع برخوردار است، اظهار امیدواری کرد که با برگزاری چنین همایش‌هایی زمینه‌های تبادل نظر بیشتر این علوم فراهم شود.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این که پژوهشگاه رویان یکی از واحدهای سازمانی موفق و بالنده جهاد دانشگاهی است، تصریح کرد: دیگر مجموعه‌های جهاد دانشگاهی نیز در حوزه‌های مختلف پژوهشی، فناوری، آموزشی و فرهنگی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: این نهاد دانش بنیان در حوزه علوم پزشکی علاوه بر پژوهشگاه رویان چند ساختار و سازمان مهم تاثیرگذار دیگر نیز دارد که اهم آنها شامل پژوهشگاه فناوری‌های نوین پزشکی ابن‌سینا، پژوهشکده گیاهان دارویی، پژوهشکده علوم بهداشتی، پژوهشکده سرطان پستان و مرکز تحقیقاتی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران است.

طیبی خاطرنشان کرد: در تمامی مراکز تحقیقاتی ذکر شده تلاش همکاران من بر آن است که ضمن فعالیتهای تحقیقاتی و فناورانه حاصل فعالیتهای علمی خود را به سرعت و در عین رعایت اصول حرفه‌یی و اخلاقی به جامعه بیماران کشور منتقل و موجب کاهش آلام و دردهای آن باشند.

وی در بیان فعالیتهای شاخص مراکز ذکر شده به ارائه خدمات تشخیصی و درمانی بیماری‌های ناباروری، تولید آنتی‌بادی‌های منوکلونال، شناسایی و جمع‌آوری گیاهان دارویی، تولید داروهای گیاهی، ساخت داروهای جدید و نوترکیب، انجام مطالعات اپیدمیولوژیک مستمر و طولی و ارائه خدمات درمانی به بیماران سرطان پستان اشاره کرد که در برخی از این حوزه ها همکاری مشترک و تبادل علمی با مراکز معتبر خارجی صورت می‌گیرد.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این که این سازمان در زمینه علوم پایه، علوم مهندسی و علوم انسانی نیز دارای چندین ساختار مهم نظیر پژوهشکده‌های برق، توسعه‌ی تکنولوژی، مطالعات توسعه، علوم پایه کاربردی، محیط زیست، توسعه صنایع شیمیایی، فرهنگ و هنر، علوم و فناوری مواد غذایی، تکنولوژی تولید و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی است، گفت: در این زمینه‌ها نیز موفق به تولید فناوری‌های متعددی شدیم که این فناوری‌ها نیز در رقابت با بهترین فناوری‌های خارجی وارد بازار صنعت و مصرف جامعه شده‌اند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با تلاش‌های تمامی همکاران شاهد استمرار و تعمیق موفقیت‌های علمی و تخصصی بیشتر در خدمت به ارتقاء سلامت جامعه و امنیت خانواده‌ها در آینده‌ای نزدیک باشیم.



ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: