کد خبر: ۳۳۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 03
مدیرعامل سازمان انتقال خون:
شفاآنلاین-مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران یکی از دلایل گرایش اهدای خون بانوان را سلامت خون آنان دانست و گفت: زنان رفتارهای پرخطر کمتری داشته و نسبت به سلامت دریافت کنندگان خون، وسواس و تعهد بیشتری دارند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر «علی اکبر پورفتح الله» روز چهارشنبه در جلسه هم اندیشی سمن های بانوان برای ترویج فرهنگ اهدای خون افزود: بانوان در مورد سووالات پزشک اهدای خون، صادقانه تر جواب می دهند و تحقیقات نشان داده میزان آلودگی به ویروس «اچ.ای.وی» در خون زنان نسبت به مردان بسیار کندتر است.

وی ادامه داد: همچنین خون اهدایی آنان، جان مادران زیادی را در حین زایمان نجات می دهد اما متاسفانه با توجه به این موارد فقط پنج درصد اهدای خون جامعه را زنان تشکیل می دهند و ضروریست که آنان در این راه پیشقدم شوند.

پورفتح الله با تاکید بر اینکه اگر زنان وارد چرخه اهدای خون شوند، سلامتی خون و جامعه بیشتر تضمین می شود، ادامه داد: توسعه اعمال جراحی، افزایش امید به زندگی و طول عمر و کاهش مرگ ومیر از کارکردهای اهدای خون است و همچنین باعث خودمراقبتی، رعایت بهداشت جنسی و ممانعت از مداخلات تهاجمی به بدن می شود.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ اهدای خون کار تخصصی سازمان های مردم نهاد است، تصریح کرد: این کار نیاز به نگاه مردم شناسی و جامعه شناسی دارد، همانطور که کشورهای پیشرفته نیز از سازمان های مردم نهاد برای جذب اهداکننده و ترویج فرهنگ اهدای خون کمک می گیرند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، الگوی ایثارگری و داوطلبانه بودن را در سازمان های مردم نهاد و اهداکنندگان خون مشابه دانست و گفت: وفاداری و مسوولیت به جامعه از ویژگی های مشترک آنها است و فعالیت این نهادها را با میلیاردها تومان بودجه نیز نمی توان جبران کرد زیرا پاداش معنوی و ساخت جامعه بهترین موتور محرکه این سمن ها است.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: