کد خبر: ۳۳۲۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 19
ساکنان شادترین کشورهای اروپایی ازجمله سوئد و فنلاند، بیشترین آمار مصرف داروهای ضدافسردگی را دارند
شفا آنلاین>سلامت>«40میلیون نفر در اروپا تحت‌تأثیر افسردگی هستند»؛ این آمار سازمان بهداشت جهانی از افزایش روزافزون پدیده افسردگی مزمن در قاره سبز است. در این گزارش، با اشاره به تبعات سنگین اقتصادی اختلالات روانی ازجمله افسردگی، آمده که کشورهای اروپایی به‌دلیل کاهش بهره‌وری نیروی کار در اثر اختلالات روانی، سالانه بیش از 70میلیارد دلار ضرر می‌کنند. پیش تر نیز مرکز آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) گزارش داده بود که 7.2درصد از جمعیت اتحادیه اروپا که در سن 15سالگی و بالاتر از آن قرار دارند، افسردگی مزمن را تجربه می‌کنند.

کمبود امکانات و فقدان پوشش بیمه  
به گزارش شفا آنلاین:در بسیاری از کشورهای اروپایی نظام‌های درمانی، امکانات کافی برای درمان‌های روانشناختی را در اختیار ندارند. این بدان معنی است که بیماران ممکن است مجبور شوند به‌دنبال درمان خصوصی باشند که می‌تواند بسیار گران تمام ‌شده و برای همه قابل دسترسی نباشد. به‌عنوان مثال، در پرتغال، هلند یا ایرلند تقریبا 7نفر در هر 100نفر دچار اضطراب مزمن هستند؛ آن هم در شرایطی که هزینه‌های درمان این اختلالات در اغلب موارد جایی در نظام‌های مراقبتی نداشته و تعهدات بیمه شامل حال آن نمی‌شود.

شادترین‌ها در صدر فهرست
نکته قابل توجه اینجاست کشورهایی که اغلب در رتبه‌بندی شادترین کشورهای جهان، سال‌هاست که رده‌های نخست را به‌خود اختصاص داده‌اند از قضا بیشترین آمار مصرف داروهای ضدافسردگی را دارند. به‌عنوان مثال، ایسلند در گزارش منتشر شده از شادی مردمان جهان در سال ۲۰۲۰، به‌عنوان دومین کشور شاد جهان معرفی شده بود. سوئد که در جایگاه ششم گزارش منتشر شده از میزان شادی مردمان جهان قرار داشت، چهارمین کشور مصرف‌کننده داروهای ضدافسردگی در اروپاست. شادترین کشور جهان براساس گزارش منتشر شده در سال ۲۰۲۰ فنلاند بود. این در حالی است که فنلاندی‌ها در بین ۲۴کشور اروپایی، جایگاه هفتم را در زمینه مصرف داروهای ضدافسردگی دارند.

هزینه 812میلیون دلاری آلمانی‌ها برای افسردگی
به‌گزارش یورونیوز، آلمانی‌ها در سال ۲۰۲۰ حدود ۸۱۲میلیون دلار برای داروهای ضدافسردگی هزینه کرده‌اند. پس از آلمان کشورهای اسپانیا و ایتالیا با هزینه ۶۴۹ و ۴۵۶میلیون دلاری در رتبه‌های دوم و سوم در زمینه هزینه برای داروهای ضدافسردگی قرار دارند. همچنین گفته شده که داروهای ضدافسردگی حدود 4درصد از کل هزینه‌های دارویی پرتغال را در سال ۲۰۲۰ تشکیل داده است. این رقم در اسپانیا ۲.۷درصد، ۲.۲درصد در اتریش، ۱.۹درصد در ترکیه و ۱.۴درصد در آلمان بوده است. مجموع هزینه سالانه افسردگی در اروپا در سال 2004میلادی نیز 118میلیارد یورو تخمین زده شده بود که به ازای هر شهروند اروپایی، چیزی حدود 253یورو می‌شود.

رکوردشکنی ایسلند در مصرف داروهای افسردگی
شایع‌ترین درمان افسردگی مزمن در اروپا شامل دارو، روان درمانی و ترکیبی از هردو است. همچنین این روزها داروهای ضد‌افسردگی اغلب توسط پزشکان عمومی در بسیاری از کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه و آلمان تجویز می‌شود. برهمین اساس است که همزمان با افزایش قابل توجه بیماری‌های روانی در کشورهای اروپایی، آمار مصرف داروهای افسردگی نیز به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. به‌عنوان مثال، ایسلند به‌رغم اینکه در فهرست شادترین کشورهای جهان قرار دارد بالاترین میزان مصرف داروهای ضدافسردگی در میان کشورهای اروپایی را به‌خود اختصاص داده است. داده‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز تأیید می‌کند که استفاده از داروهای ضدافسردگی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ در ۱۸ کشور اروپایی 2.5برابر شده است.

شیوع 3برابری افسردگی در مقایسه با 2022
شیوع افسردگی در بسیاری از کشورهای اروپایی در مقایسه با سال گذشته 2یا حتی 3برابر شده است. علاوه بر هزینه‌های مستقیم افسردگی که هزینه‌های مراقبت سرپایی، بستری شدن در بیمارستان، دارو و روان درمانی را شامل می‌شود، اختلالات روانی هزینه‌های غیرمستقیم سنگینی را نیز به شهروندان و دولت‌های اروپایی تحمیل می‌کند؛ ازجمله عدم‌بهره‌وری اقتصادی، تبعات اقتصادی و مرگ‌ومیرهای ناشی از افسردگی. به‌عنوان مثال، در سال2004مجموع هزینه سالانه افسردگی در اروپا 118میلیارد دلار تخمین زده شده بود که حدود 76میلیارد دلار آن مربوط به هزینه‌های غیرمستقیم بوده است./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: