کد خبر: ۳۳۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 17
رعایت این چند نکته می‌تواند بر روند گفت‌وگوهای شما و همسرتان تأثیری مثبت بگذارد.
شفا آنلاین>سلامت>خانواده>شما باید:

خود را مشتاق شنیدن دیدگاه‌های همسرتان نشان دهید. وقتی عصبانی هستید، خویشتن‌دار باشید و مثبت برخورد کنید؛ حتی اگر همسرتان واکنش مثبت نشان نداد، به برخورد عاقلانه‌تان ادامه دهید؛ مگر اینکه به این نتیجه برسید که دیگر فایده‌ای ندارد!
فعالانه گوش بدهید. گوش‌دادن فعالانه یکی از ارزشمندترین مهارت‌های ارتباطی است. کسانی که به لحاظ روانشناختی سالم‌ هستند، میان گوش‌دادن و صحبت‌کردن تعادل برقرار می‌کنند. گوش‌دادن فعالانه روندی است که در آن به همسرتان فرصت صحبت‌کردن می‌دهید و پس از پایان صحبت‌هایش، برداشت خود را در قالب یک پرسش به او نشان می‌دهید که تمام حرف‌هایش را گوش داده‌اید. برای مثال، بپرسید آیا درست متوجه شدم؟ تو امروز به‌خاطر رفتار همکارت ناراحت شده‌ای؟
برکلمه «من» تأکید کنید. جملاتی که در آن از ضمیر تو استفاده می‌شود، جر و بحث و حملات متقابل را در پی دارد؛ اما جمله‌هایی که‌ در آن از «من» استفاده می‌شود، توجه طرف مقابل را جلب می‌کند و چه‌بسا همدلی او را برمی‌انگیزد.
پرسش‌های «روشنگر» مطرح کنید. وقتی همسرتان از شما چیزی می‌خواهد یا شما درخواستی از او دارید، هیچ‌چیز را مبهم باقی نگذارید و با مطرح‌کردن پرسش‌های «روشنگر» به روشن‌شدن منظور خود یا او کمک کنید. با استفاده از پرسش‌های تعبیری مطمئن شوید که منظورش را فهمیده‌اید. منظورت این است که...‌ .
هنگام گفت‌وگو بازخورد بدهید. هیچ‌کس دوست ندارد با دیوار صحبت کند. بازخوردهای کلامی و غیرکلامی مانند جمله‌های کوتاه تأییدی از قبیل «بسیار خوب»، «درست است» و مانند آن به طرف مقابلتان کمک می‌کند تا مطمئن شود که حرفش شنیده می‌شود.
رک باشید و البته روراست! به یاد داشته باشید که قاطعیت و روراستی، زمین تا آسمان با پرخاشگری تفاوت دارد. به جای پرداختن به جزئیات، اصل مطلب را بیان کنید.
همدلی کنید. به بیان ساده یعنی اوضاع و احوال دنیا مشکلات و غیره را از دریچه چشم همسرتان ببینید. از یاد نبرید که شما تنها آدم روی کره زمین نیستید که توقع دارد تمایلات و خواسته‌هایش محترم شمرده شود./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: