کد خبر: ۳۳۲۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 12
دکتر سیدهادی اسلامی، عضو انجمن داروسازان ایران: «متأسفانه برخی همکاران پزشک و داروساز به جای نگاه علمی و طبابت، نگاه تجاری به بیمار دارند و رابطه‌ای ناسالم بین‌شان ایجاد شده است«.
شفا آنلاین>سلامت>لابد شما یا اطرافیان‌تان هم از این تجربه‌ها داشته‌اید؛ برخی پزشکان فقط روی دارویی با برندی خاص یا داروخانه‌ای خاص یا آزمایشگاهی خاص تأکید دارند که شاید گاهی دورتر از محل زندگی شما و مطب آن دکتر هم باشد، اما چرا؟ 
به گزارش شفا آنلاین:گفته می‌شود که این پزشکان پورسانت از آن مراکز دریافت می‌کنند. این شائبه وقتی پررنگ‌تر می‌شود که دریابیم برخی از این داروها کمیاب نیستند و همه‌جا پیدا می‌شوند. روایت‌هایی از این ماجرا را پیش‌رو دارید.

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن پزشکان متخصص داخلی و فوق‌تخصص گوارش و کبد : «ممکن است در میان هزار پزشک، یکی‌ دو پزشک باشند که این‌گونه رفتار کنند و با داروخانه قرارداد داشته باشند، اما به‌نظر من موضوع آنقدر رایج نیست که مسئله مهمی محسوب شود.»خسرونیا: «در بیشتر موارد معمولا وقتی به بیمار می‌گوییم برای آزمایش‌دادن حتما به فلان آزمایشگاه مراجعه کن، یعنی ما آن آزمایشگاه را می‌شناسیم و قبول داریم و می‌دانیم که مثلا در سطح تهران 5، 6آزمایشگاه بیشتر نیستند که آن آزمایش خاص را با کیفیت بالا و بهترین نتیجه انجام می‌دهند. درباره داروخانه هم پیش می‌آید که بعضی داروها را همه داروخانه‌ها ندارند یا مثلا ممکن است دارو ترکیبی و دست‌ساز باشد و همه‌جا پیدا نشود؛ چون همه داروخانه‌ها داروهای ترکیبی را درست نمی‌کنند یا ممکن است داشته باشند، ولی آن دارو کیفیت بالایی نداشته باشد؛ برای همین پزشک به بیمارش تأکید می‌کند که دارو را حتما از فلان داروخانه تهیه کند؛ چون تعدادی از داروخانه‌ها در حال حاضر داروساز نیستند و مدرک داروسازی ندارند و فقط داروفروش‌ هستند. دلیلش هم این است که الان متأسفانه یک عده تاجر هم وارد کار داروخانه شده‌اند و با گرفتن امتیاز، داروخانه باز می‌کنند و مشغول فعالیت می‌شوند.»

دکتر سیدهادی اسلامی، عضو انجمن داروسازان ایران: «متأسفانه برخی همکاران پزشک و داروساز به جای نگاه علمی و طبابت، نگاه تجاری به بیمار دارند و رابطه‌ای ناسالم بین‌شان ایجاد شده است. بعضی شرکت‌های آرایشی و بهداشتی و حتی بعضی شرکت‌های دارویی سراغ تعدادی از پزشکان می‌روند و محصولات خود را تبلیغ می‌کنند و با پزشک قرارداد می‌بندند و به این ترتیب درصدی هم به پزشک می‌رسد؛ درحالی‌که القا یا تحمیل یک برند خاص به بیمار تخلف محسوب می‌شود.»اسلامی می‌گوید: «این تخلفات فقط مربوط به داروخانه نیست و درباره ارجاع اجباری بیمار به آزمایشگاه و مرکز تصویربرداری و مطب و بقیه جاها هم هست. زمانی ممکن است پزشک مستقلا تشخیص دهد که دقت فلان آزمایشگاه بهتر است و بیمار باید حتما به آنجا مراجعه کند، اما اگر این کار را با هماهنگی مسئولان آن آزمایشگاه و با نگاه تجاری انجام دهد، تخلف کرده است.»اسلامی: «رابطه ناسالم میان برخی پزشکان و برخی داروخانه‌ها پدیده نامیمونی است که به هیچ عنوان مورد تأیید انجمن داروسازان و سازمان نظام‌پزشکی نیست و برایش کلی قانون وجود دارد. در آیین‌نامه انضباطی سازمان نظام‌پزشکی ذکر شده که «ارجاع بیمار به داروخانه یا مطب خاص جرم و تخلف است» و از نظر حرفه‌ای درست نیست؛ چون همه داروخانه‌ها در شرایط استاندارد کار می‌کنند و همه داروها را نیز دارند و اگر بیماری شکایت کند یا سازمان نظام‌پزشکی به‌نحوی از موضوع مطلع شود، با آن داروخانه و پزشک برخورد خواهد کرد.»

دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران : «این رسم قبلا رایج نبود و نباید باشد. محل تهیه دارو نباید دست پزشک باشد. اگر دارو موجود باشد، بیمار می‌تواند آن را از هر داروخانه‌ای که خواست، تهیه کند. در مورد آزمایشگاه می‌شود گفت که پزشک می‌تواند این انتخاب را داشته باشد که بیمار را به آزمایشگاهی که خودش می‌خواهد بفرستد؛ آن هم البته در شرایط خاص، ولی برای آزمایش‌های روتین بیمار هرجا خودش بخواهد می‌تواند برود، اما درباره دارو باز تأکید می‌کنم که این موضوع به پزشک نمی‌تواند ارتباط داشته باشد و اگر دارو در بازار موجود باشد، بیمار می‌تواند آن را از هر داروخانه‌ای که خودش تشخیص دهد، تهیه کند.»/همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: