کد خبر: ۳۳۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 11
برای نخستین‌بار ایران توانست نمایندگی صدور گواهی ایزو۱۵۱۸۹ را از انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی در منطقه آسیا و اقیانوسیه دریافت کند.
شفا آنلاین>سلامت> غلامرضا حمزه‌لو، دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با اعلام این خبر و بیان اینکه هدایت ۵۰درصد آزمایشگاه‌های کشور در بخش خصوصی و دولتی برعهده انجمن است، بیان کرد: «۵۸۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور فعال هستند که 3هزار آزمایشگاه در بخش خصوصی و بقیه در بخش دولتی فعالیت می‌کنند. بحث استانداردسازی آزمایشگاه‌ها هم در سال۸۳ و در کنگره سوم علوم آزمایشگاهی مطرح شد و سیاستگذاری‌ها در حوزه سلامت را تحت‌تأثیر قرار داد. این در حالی است که در بحث اعتباربخشی، ارزیابی کیفی آزمایشگاه‌ها در خارج از کشور موضوع مهمی است، به‌طوری که از سال۸۷ تاکنون ۴۵دوره ارزیابی را برای 2هزار آزمایشگاه‌های تحت نظارت انجمن برگزار شده است.» 
به گزارش شفا آنلاین:به‌گفته حمزه‌لو، انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی در همکاری با نهادهای بین‌المللی از جایگاه بالایی برخوردار است و عضویت انجمن بین‌المللی APAC (آسیا پاسفیک) را هم دارد: «برای نخستین بار هم گواهی ایزو۱۵۱۸۹ توسط یک نهاد بین‌المللی برای ما صادر شده که برای آزمایشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است. با گواهی اعتباربخشی، نتایج آزمایش‌ها قابل اعتمادتر خواهد بود و می‌تواند در سیاستگذاری‌های سلامت اثربخش باشد.»‌ به‌گفته این مسئول مدت اعتبار این گواهی، یک‌ساله است که پس از بررسی و نظارت‌های نامحسوس، تمدید می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: