کد خبر: ۳۳۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 09
از بهشت پزشکان جعلی تا سرزمینی که رکورد دکترهای تقلبی را شکست.
شفا آنلاین>سلامت>موضوع پزشکان قلابی و پزشکانی که مدارک دانشگاهی در رشته‌های مختلف طب تخصصی را جعل می‌کنند در کشورهای توسعه‌یافته و در حال‌توسعه همچنان وجود دارد و در سال‌های اخیر مواردی در آمریکا و بریتانیا، هند و آفریقای جنوبی و در خاور دور و خاورمیانه گزارش شده است. 
به گزارش شفا آنلاین:الگوی کار اغلب پزشکان قلابی این است: مدارک علمی را که در برخی مواقع نیز جعلی هستند، از طرق غیرقانونی به‌دست می‌آورند و به نام خود ثبت می‌کنند و خود را پزشکی واقعی جا می‌زنند. پزشکان قلابی، گاهی برای چندین دهه از توجه دور می‌مانند. بسیاری از فریبکاران از طریق آموزش به‌عنوان پیراپزشک یا تحصیلات نیمه‌تمام در رشته پزشکی، با دنیای پزشکی آشنایی دارند و آشکار‌کردن آنها آسان نیست: از بسیاری جهات، پزشکان جعلی به طرز ناراحت‌کننده‌ای مانند پزشکان واقعی هستند. در این مطلب به چند کشوری می‌پردازیم که در سال‌های اخیر موارد زیادی پزشک قلابی در آنها یافت شده و با آنها برخورد قانونی شده است.

رکورددار پزشکان قلابی
هند-۶۰ %پزشکان هندی جعلی هستند

سازمان بهداشت جهانی در گزارش سال ۲۰۱۶ خود اعلام کرده بود که ۵۷.۳ درصد از پزشکان در هند جعلی و قلابی هستند و آنها بدون مدرک پزشکی عمل می‌کنند. جی پی نادا، وزیر بهداشت وقت هند، این گزارش را اشتباه اعلام کرد، اما اکنون وزارت بهداشت هند صحت آن را پذیرفته است. هند از کشورهایی است که سابقه دستگیری 3پزشک قلابی در طول یک هفته به اتهام جعل اسناد را دارد. وجود تعداد زیادی پزشک قلابی در هند سلامت عمومی این جامعه را به خطر انداخته. فراگیربودن پزشکان قلابی بیشتر از زیرساخت‌های در حال فروپاشی سیستم بهداشت عمومی در کشور خبر می‌دهد. نمایه بهداشت ملی ۲۰۱۹ نشان داد که هزینه‌های بهداشت عمومی هند کمترین میزان در جهان است. دسترسی به امکانات بهداشتی در اکثر نقاط کشور یا بسیار گران است یا در وضعیت اسفناکی قرار دارد. یک نظرسنجی در ژوئن ۲۰۲۰ نشان داد که اکثر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در بخش خصوصی روستایی هند غیررسمی یا آموزش ندیده هستند، آنها ۶۸درصد از کل جمعیت ارائه‌دهندگان خدمات درمانی در روستاهای هند را تشکیل می‌دهند.

 پزشک قلابی با ۲۰ سال سابقه کار
بریتانیا- و 60میلیارد تومان درآمد

یک پزشک متقلب که به‌مدت بیش از ۲۲ سال در بخش «خدمات بهداشت ملی» بریتانیا کار می‌کرد، پس از جعل گواهی مدرک پزشکی و فعالیت به‌عنوان روانپزشک بدون شرایط لازم، به «فریب عمدی و شرورانه» محکوم شد. دادگاه شهر منچستر اعلام کرد این پزشک ۶۰ ساله در بیمارستان‌های سراسر انگلیس، ولز و اسکاتلند کار می‌کرد و در طول دوران حرفه‌ای خود بیش از یک میلیون پوند (حدود ۶۱ میلیارد تومان) درآمد و مزایا دریافت کرده بود. این پزشک در ۱۳ فقره کلاهبرداری، 3فقره کسب منفعت مالی از طریق فریب، 2فقره جعل و 2فقره استفاده از ابزار جعلی مجرم شناخته و به حبس طولانی مدت محکوم شد.

بهشت پزشکان قلابی
آفریقای جنوبی-۱۲۴ دستگیری پزشک جعلی

«شورای شاغلان در حرفه خدمات بهداشتی آفریقای‌جنوبی» دستگیری 124نفر را که خود را پزشک معرفی می‌کردند تأیید کرد. سخنگوی شورا، کریستوفر تساوانه، فاش کرد که این دستگیری‌ها در طول تقریباً 3سال انجام شده است و این امر ابعاد این مشکل را برجسته می‌کند. دستگیری ۱۲۴ پزشک جعلی از استان‌های مختلف کشور طی 3سال از طریق یک کمپین جاری توسط این شورا و پلیس صورت گرفت. هدف از این کمپین سرکوب پزشکان غیرقانونی در کشور است. «جو فاهلا»، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی در بخشی از جوابیه کتبی خود به کمیته تحقیقات پارلمان این کشور نوشت: پزشکان قلابی اغلب در بخش خصوصی کار می‌کنند؛ جایی که به‌طور پنهانی می‌توان پرداخت‌های نقدی را دریافت کرد. وزیر بهداشت آفریقای جنوبی تأکید کرد که فعالیت در بخش پزشکی بدون تأییدیه‌های لازم از طرف شورای شاغلان در حرفه خدمات بهداشتی غیرقانونی است. وی به بند ۱۷ قانون مشاغل بهداشتی (قانون ۵۶ مصوب ۱۹۷۴) اشاره کرد که ثبت‌نام در «شورای شاغلان در حرفه خدمات بهداشتی آفریقای‌جنوبی» را به‌عنوان پیش‌نیاز برای انجام هر حرفه بهداشتی الزامی می‌کند.

دستگیری دکتر قلابی
آمریکا-متهم به معالجه بیماران سرطانی

 دادستان‌های کالیفرنیا دکتر قلابی را متهم کرده‌اند که هزاران نفر ازجمله بیماران سرطانی را معالجه کرده است. جورج گاسکون، دادستان یکی از مناطق لس‌آنجلس، استفان گئورکیان ۴۳ ساله را به 5مورد جنایت در زمینه طبابت بدون گواهینامه متهم کرد. به گزارش سی‌بی‌اس‌نیوز، دادستا‌ن‌ها گفتند که گئورکیان هزاران نفر را معالجه کرده و حتی به بیمارانی که بیماری‌های داخلی جدی مانند سرطان دارند، پیشنهاد درمان داده است. او در نوامبر ۲۰۲۲، زمانی که یک بازرس مخفی در پوشش یک بیمار برای مشاوره به مطب او رفته بود، دستگیر شد. دادستان‌ها گفتند: در این مطب آزمایش خون روی بیماران انجام می‌شد و به آنها در مورد شیوه‌های درمانی توصیه‌هایی می‌شد و برای شرایط جدی ازجمله سرطان و عفونت‌های ویروسی درمان ارائه می‌داد. در طول مشاوره بازرس مخفی (در پوشش یک بیمار) گئورکیان ظاهرا در رسیدگی به سطوح غیرطبیعی هورمونی که می‌تواند نشان‌دهنده یک وضعیت پزشکی جدی باشد، ناکام ماند. گاسکون، دادستان یکی از مناطق لس‌آنجلس گفت: پزشکی بدون مجوز نه‌تنها یک فعالیت مجرمانه در کالیفرنیاست، بلکه می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به سلامت افراد ناآگاه وارد کند، چرا که جان مبتلایان به بیماری‌های جدی را با این تصور که تحت مراقبت یک پزشک مجاز هستند، به مخاطره می‌اندازند./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: