کد خبر: ۳۳۱۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 04
وزیر آموزش و پرورش از آغاز اقدامات این وزارتخانه در جهت توسعه عدالت آموزشی می گوید؛ در گفت‌وگو با عضو شورای عالی آموزش و پرورش راهکارهای افزایش برابری آموزشی را بررسی کرده‌ایم
شفا آنلاین>وزیر آموزش و پرورش پس از اظهارنظر سه روز قبل خود درباره این که هرکه مدرسه بهتر می‎خواهد باید پول بیشتری بدهد همان‎طور که تهیه یک اتومبیل مدل بالا خرج بیشتری روی دست فرد می‎گذارد، حالا دوباره به میدان آمده و با ارائه گزارشی از عملکرد مجموعه خود، حرکت به سوی «عدالت آموزشی» و تقویت مدارس دولتی را از ارکان برنامه ریزی در این وزارتخانه و مجموعه دولت دانسته است.  ما هم اقدامات و برنامه‎های آقای وزیر درجهت توسعه عدالت آموزشی را می‎ستاییم و از آن جا که بخش قابل توجهی از آن‎ها، امکان راستی‎آزمایی توسط رسانه‎ها را ندارد، تنها اظهار امیدواری می‎کنیم که این طرح‎ها و برنامه‎ها صرفا طرح‎های کاغذی نباشد و به مرحله عمل نیز نائل آید.
عدالت در توزیع معلمان در همه مدارس  
به گزارش شفا آنلاین:در میان مواردی که رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، به آن اشاره کرده است، حضور معلمان مدارس برتر در مدارس عادی، از اقدامات مهم این وزارتخانه به شمار می‎آید: «در مسیر تقویت مدارس دولتی بخشنامه کردیم که تمام معلمان مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی موظف‎اند ۱۲ ساعت از زمان فعالیت هفتگی خود را در مدارس دولتی عادی تدریس کنند.»
اقدامات برای عدالت آموزشی
وزیر آموزش و پرورش در ادامه گزارشش از اقدامات انجام شده درجهت توسعه عدالت آموزشی، به این موارد اشاره می کند:
- برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری بیش از هزار مدرسه کانکسی اتفاق افتاده است و طی دو سال گذشته به توفیق قابل توجهی دست یافتیم؛ امسال در سیستان و بلوچستان بیش از 100 مدرسه کانکسی 10 نفره را جمع‌آوری و مدرسه خوب و مناسب برای دانش‌آموزان جایگزین کردیم.
 -اجرای طرح شهید محمودوند که با هدف شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل است؛ تا این لحظه حدود 180 هزار نفر شناسایی شدند و آن‎ها را به مدرسه بازمی‌گردانیم.
- در قالب طرح شهید عجمیان بیش از 100هزار کلاس درس مدارس دولتی عادی در مناطق محروم برای استقبال از اول مهر شاداب‎سازی و مناسب‌سازی شدند.
- اجرای طرح شهید همت با هدف ارتقای توانمندی‌های معلمان دوره ابتدایی که بیش از 100هزار معلم توانمند شدند.
- ایجاد قرارگاه عدالت و برابری آموزشی و فعالیت 25 هزار معلم جهادی و تشکیل 13 هزار و 500 گروه جهادی دانش‌آموزی.
- مجوز مدرسه غیردولتی ندهیم یا مجوز در مناطقی که واقعاً نیاز است اعطا شود.
-برخورد با مؤسسان مدارس غیردولتی که از قوانین سر باز زدند و بیش از هزار مدرسه که در چارچوب‌ فعالیت نکردند تعلیق و تعطیل شدند یا مدیر آن‎ها تغییر کرد.
- در بخش نظارت بر مدارس غیردولتی و حمایت ویژه از مدارس دولتی مسامحه‌ و تعارفی با افراد نداریم.
- از مدیران آموزش و پرورش خواستیم تا فرزند خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند و اگر فرزندشان در مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کرد، از آن‎ها تقاضا کردیم، فرزند خود را در سال تحصیلی جدید به مدرسه دولتی بیاورند.
-صدور بخشنامه تعارض منافع و عدم به کارگیری مدیرانی که سهامداران مدارس غیردولتی بودند.   
- این دولت مصوبه تأثیر قطعی 40 درصدی امتحانات نهایی را به نفع دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی تصویب کرد و امروز خرسندیم که زمینه ورود آسان‎تر دانش‌آموزان مناطق محروم به دانشگاه‌های خوب کشور فراهم شده است.
- بعد از 17 سال دوره کاردانی را برای پذیرش معلمان مناطق روستایی، مرزی و عشایری احیا کردیم.
نسبت تبعیض به ما نمی‎چسبد
وزیر آموزش و پرورش این را هم تاکید کرد که «نسبت ناروای تبعیض به این دولت با این عملکرد هیچ خریداری نخواهد داشت، رفع تبعیض آموزشی و دستیابی به عدالت آرمانی است که شبانه‎روز برای آن تلاش می‌کنیم و اطمینان داریم که نتایج آن به نفع کل کشور خواهد بود.»


 عدالت آموزشی؛ عددی موفق بودیم اما در کیفیت نه
 دکتر مهدی نوید ادهم، عضو شورای عالی آموزش و پرورش، در واکاوی عدالت آموزشی به خراسان می‎گوید: در بخش عددی و کمی عدالت آموزشی خیلی خوب توانسته‎ایم به موفقیت‎هایی نائل شویم. برای نمونه در زمینه شاخص تعداد دانش‎آموزان لازم‎التعلیم مقطع ابتدایی هم‎اکنون بیش از 98.5 درصد تحت پوشش هستند؛ در حالی که این عدد، در دوره‎هایی 70 تا 80 درصد بوده است. یا در بخش تعداد دانش‎آموزان دختر و پسر نابرابری 65به 35 با تعداد بیشتر پسران همراه بود که اکنون به میزان تقریبا تساوی 50 درصد برای هر دو گروه رسیده است.نوید ادهم ادامه می‎دهد: اما در بخش کیفی عدالت آموزشی، توفیقات لازم را کسب نکرده‎ایم. شاخص آن هم تفاوت‎هایی است که در مسائل آموزشی مدارس مناطق محروم و نیز تفاوت کیفی میان مدارس دولتی با غیردولتی وجود دارد.
چه باید کرد؟
1- باید برای ارتقای مدارس دولتی به طور جدی اندیشه و اقدام کرد؛ مهم‎ترین راهکار آن نیز تربیت معلمان توانمند، کارآمد و دارای مهارت  و به‎کارگیری آن‎ها در مدارس دولتی با حق‎الزحمه‎های مناسب است. متاسفانه بخشی از معلمان به دلیل حق‎الزحمه‎های اندکی که دریافت می‎کنند، تمرکزشان به سمت مدارس غیردولتی معطوف شده است، چراکه بعضا آن‎جا دریافتی های بیشتری نسبت به دولتی ها دریافت می کنند.
2- تعداد معلمان استخدامی و باکیفیت آموزش و پرورش را با مکانیزم های تشویقی برای مناطق محروم افزایش دهیم. یکی از مشکلاتی که معلمان ما با آن روبه رو هستند، مسئله خانه است.
3- تقویت بخش نرم افزاری مدارس به ویژه در مناطق محروم. هم‏اکنون خیران مدرسه‎ساز، کمیسیونی با عنوان «مدرسه یاری» تشکیل داده‎اند که خیران را به تجهیز و تهیه امکانات برای مدارس تشویق و ترغیب می‎کند. طبیعتا، بخشی از خیران علاقه‎مند به فعالیت در بخش های مدرسه سازی و سخت افزاری هستند و هنوز فرهنگ مدرسه یاری با تجهیز و توسعه امکانات مدارس ایجاد نشده است، چراکه اغلب تجهیزات و امکانات مصرفی هستند و در عین کارکرد بالا اما ماندگار نیستند همچون وسایل یک آزمایشگاه یا تجهیزات کمک آموزشی./خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: