کد خبر: ۳۳۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 02
با توجه به اظهارات وزیر خارجه ایران درباره وجود یک ابتکار جدید از سوی سلطان عمان و تبادل پیام ها در این زمینه، به نظر می رسد میانجیگران و پایتخت ها در حال بررسی فرآیند لازم برای گام های جدیدی در زمینه توافق یا تفاهم در حوزه رفع تحریم ها یا هسته ای هستند.
شفا آنلاین>سیاسی >حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در یک کنفرانس خبری در بیروت، در پاسخ به پرسش خبرنگاران بخشی از اظهارات خود را به مذاکرات هسته ای اختصاص داد. امیرعبداللهیان گفت: «در خصوص توافق هسته ای و مذاکره برای لغو تحریم ها، ما همواره در مسیر دیپلماسی و مذاکره قرار داریم. طبعا انجام درست توافق اخیر غیرمستقیم ایران و آمریکا برای آزادی بخشی از اموال ما و تبادل زندانی، به گفتگو برای لغو تحریم ها کمک خواهد کرد. تهران از اراده لازم برای بازگشت به تعهدات در توافق موسوم به برجام برخوردار است.»

به گزارش شفا آنلاین:وزیر خارجه ایران در ادامه اظهارات خود افزود: «در خصوص به کارگیری دیپلماسی برای لغو تحریم ها، اکنون ابتکاری از سوی سلطان عمان روی میز قرار دارد و در چارچوب آن ابتکار، تبادل پیام‌ها بین ما و طرف‌های دیگر در جریان است»

این در حالی است که همزمان با اجرای توافق مبادله زندانی ها و آزادسازی منابع مالی ایران در کره جنوبی، برخی رسانه ها گمانه زنی هایی درباره آثار دومینویی این توافق داشتند. برخی مدعی هستند کاهش سرعت غنی سازی ایران در سطح بالا، افزایش فروش نفت ایران در بازارها، همکاری های ایران با آژانس بین المللی اتمی و اعلام آمادگی ایران برای حل و فصل موارد باقیمانده، از ابعاد پنهانی یک توافق محرمانه یا تفاهم ضمنی میان ایران و آمریکا حکایت دارند.

در حالی که ایران تاکید می کند آماده دست یافتن به توافق برای بازگشت دوجانبه به اجرای تعهدات توافق هسته‌ای (برجام) و لغو تحریم‌ها است، برخی کارشناسان بر این باورند ایالات متحده به دلیل مجموع ملاحظات داخلی و بین المللی، آمادگی توافق را ندارد. در همین حال راهبرد دقیقی نیز در برابر ایران ندارد. بدین دلیل نیز از ترکیب تفاهم و معامله هایی که جزیی هستند و نه جامع، آمریکا به دنبال آن است که با مهار و کنترل تنش ها، پرونده ایران را تا پشت سر گذاشتن انتخابات ریاست جمهوری مدیریت کند.

مقامات آمریکا اخیرا در اظهارات گوناگون اعلام کرده اند راهبرد واشنگتن در برابر ایران تغییر نکرده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته است ایالات متحده از راهبرد «بازدارندگی، فشار و دیپلماسی» در تعامل با ایران پیروی می‌ کند.

اما ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفته گذشته از درخواست دولت آمریکا برای مذاکرات مستقیم با ایران خبر داد. کنعانی واشنگتن را متهم به ریاکاری کرد و اظهار داشت: «اقدامات ایالات متحده درباره اعمال تحریم های جدید و تخلیه محموله نفتی ایران با پیام‌های ارسالی برای ایران مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگوی مستقیم و بازگشت به توافق سازگار نیست.»

با این حال بر اساس اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران، به نظر می رسد احتمالا به زودی شاهد دور جدیدی از رایزنی های عمان و شاید قطر، بازیگران میانجی با مقامات ایرانی و آمریکایی خواهیم بود و به نظر می رسد پایتخت ها در حال بررسی یک ابتکار جدید برای گام بعدی توافق یا تفاهم میان ایران و آمریکا هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: