کد خبر: ۳۳۱۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 02
شاهد عيني: تشك نجات وقتي رسيد كه زن جوان از پنجره پاركينگ خودش را به پايين پرت كرده بود معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني شيراز: فضاي سبز پايين ساختمان امكان قرار دادن تشك نجات را براي تيم عملياتي فراهم نكرد

شفا آنلاین>اجتماعی>با گذشت شش روز هنوز اكثر كاسبان مجتمع تجاري تفريحي نگين شيراز كه يكي از لوكس‌ترين مجتمع‌هاي تجاري شيراز نيز به حساب مي‌آيد در شوك هستند. 

اهالي منطقه خيابان فرشته؛ همان خياباني كه مجتمع در آن واقع شده پس از اين اتفاق وحشتناك و دلهره‌آور حاضر نيستند از روز واقعه بگويند. يكي از كسبه مي‌گويد: «فقط مي‌دانم يك زن جوان خودش را از طبقه پنجم مجتمع نگين به پايين پرتاب كرد، اما از من نخواهيد درباره‌اش صحبت كنم، چون‌ اينقدر وحشتناك بود كه توضيحش حالم را بد مي‌كند.»

به گزارش شفا آنلاین:يكي ديگر از كسبه مغازه‌اش در طبقه منفي يك قرار دارد. او نيز توضيح مي‌دهد كه وقتي سر و صدا شنيدم، رفتم بيرون ببينم چه خبر شده، اما تا ديدم يك زن جوان لبه پنجره طبقه پنجم ايستاده دلم ريخت و سريع برگشتم داخل مغازه كه نه چيزي بشنوم نه چيزي ببينم… 
پنجم شهريور امسال ويديويي وحشتناك در فضاي مجازي منتشر و وايرال شد. زن جوان از طبقه پنجم مجتمع نگين فارس خودش را به‌پايين پرت كرد. بعد هم بسياري از كاربران فضاي مجازي و شاهدان عيني به برخي خبرگزاري‌هاي داخلي گفتند ماموران انتظامي و آتش‌نشاني در محل حادثه حضور داشتند اما نتوانستند كاري براي اين زن جوان انجام دهند. همين موضوع با خشم كاربران و برخي افراد حاضر در صحنه مواجه شد. حتي بعضي از شاهدان عيني اظهار كردند نيروهاي آتش‌نشاني هنگام افتادن اين زن تشك نجات نداشتند، اما اخبار منتشر شده در برخي رسانه‌ها كه طي مصاحبه با مسوولان مربوطه صورت گرفته بود ربطي به موضوعات عنوان شده از سوي كاربران و شاهدان عيني نداشت. به‌طوري كه پس از اقدام به خودكشي ناموفق اين زن جوان اكثر خبرگزاري‌ها اين‌گونه نوشتند؛ زني كه از طبقه پنجم مجتمع نگين خود را پايين پرتاب كرد به دليل مسائل خانوادگي اين عمل را انجام داده. حضانت فرزندش نيز به همسرش واگذار شده بود. بعد هم در ادامه اخبارشان كلمات را اين‌گونه كنار هم چيدند كه آن روز زن جوان به دلايل نامشخص به مجتمع نگين معالي‌آباد مراجعه كرده، اما بعد از لحظاتي خود را به پنجره مجتمع رسانده و متاسفانه پيش از رسيدن آتش‌نشانان و پهن كردن تشك نجات، خودش را به پايين پرتاب كرده است. در حالي كه معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني شيراز پهن كردن تشك نجات را مقدور نمي‌دانست و گفت فضاي سبز پايين ساختمان امكان قرار دادن تشك نجات را براي تيم ما فراهم نكرده است، اما وقتي «اعتماد» از «هادي عيدي‌پور»، رييس سازمان آتش‌نشاني شهرداري شيراز خواست كه توضيح دهد چرا تشك نجات را قبل از رخداد روي زمين قرار نداديد، بي‌تمايل و كوتاه پاسخ داد: «تشك نجات همراه آتش‌نشانان بود. همه‌ چيز را قبلا از طريق روابط عمومي اعلام كرديم. فعلا هم داريم بررسي‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم.»


اين پاسخ كوتاه از سوي عيدي‌پور در حالي است كه او به رسانه شهر مردم اين‌گونه توضيح داده بود؛ فقط «دو تشك نجات» در شهر شيراز وجود دارد كه با توجه به نيازسنجي‌ها و برآورد حوادث پرتابي اين شهر كفايت مي‌كند. تشك نجات در ايستگاه شـماره ۱۲ سـاحلي قـرار گرفتـه اسـت كـه توسـط يـك خـودرو داراي جرثقيـل بـراي حمـل آن و تجهيـزات مـورد نيـاز، جابه‌جا مي‌شود كـه يـك دقيقـه بعـد از اعـلام حادثـه، حركـت كرده و بهتريـن مسـير را انتخـاب مي‌كند. از ميـدان احسـان تـا مجتمـع نگيـن بـه دليـل ترافيـك ناشـي از ايـن حادثـه بـه دليل عـدم فرهنگ‌سـازي، ۸ دقيقـه در ترافيـك مي‌ماند كـه حـدود ۱۳ دقيقـه مسـير پرترافيـك را طي كرده و باعث مي‌شود تـا ايـن خـودرو، ديـر بـه محـل حادثـه برسـد… 
اين اظهارات متناقض مسوولان يك سازمان كه تاكنون در رسانه‌ها و فضاي مجازي منتشر شده، مشخص نمي‌كند؛ بالاخره تشك نجات به موقع رسيده يا نرسيده! يا اينكه اصلا فضاي سبز پايين مجتمع اجازه پهن كردن تشك را نداده است! در هر صورت واقعيت امر هنوز بر هيچ كس مبرهن نيست.

و اما معاون دادستان شيراز پس از حادثه اعلام كرد كه تيم پليس آگاهي شيراز در معيت مقام قضايي بلافاصله در محل خودكشي حاضر شدند و نيرو‌هاي امدادي و اورژانس اجتماعي همه تلاش خود را براي جلوگيري از بروز حادثه انجام دادند. واكنش سرپرست دادسراي جنايي و جرايم امنيتي شيراز هم اين بود كه فرد پس از اقدام به خودكشي، با تلاش گروه فوريت‌هاي پزشكي حاضر در محل خوشبختانه از مرگ نجات يافته و جهت انجام اقدامات پزشكي تكميلي به يكي از مراكز درماني استان اعزام مي‌شود.

بررسي‌ها در مورد اين خبر مساله ديگري را هم نشان مي‌دهد. آن هم واكنش‌هاي منفي و زننده برخي كاربران فضاي مجازي و حتي برخي شاهدان عيني است. وقتي اين زن جوان خود را به يكي از پنجره‌هاي طبقه پنجم اين مجتمع رسانده و در لبه آن ايستاده اكثر افرادي كه در آن حوالي بودند شروع به فيلم و لايو از حادثه كردند. آن روز برخي كاربران در كامنت‌هايي كه در لايوهاي اينستاگرامي از اقدام اين زن منتشر مي‌شد، نوشته بودند: «زودتر خودت را پايين پرت كن، كار داريم! يا چرا خودت را پايين پرت نمي‌كني!»…. 
يكي از شاهدان عيني كه خودش لحظه سقوط اين زن روي زمين را مشاهده كرده در خصوص واكنش عده‌اي از افراد كه پايين مجتمع تجمع كرده بودند براي «اعتماد» روايت مي‌كند: «چند نفر ناظر ماجرا بودند و رفتارهاي زشتي از خود نشان مي‌دادند كه نشان‌دهنده اين بود قصد تشويق اين زن را داشتند، اما وقتي مردم حاضر در صحنه ديدند زن جوان خود را پايين انداخته و اقدامات كارشناسان مربوطه ناموفق بوده، شروع به اعتراض كردند. ماموران انتظامي هم براي متفرق كردن مردم از گاز اشك‌آور استفاده كردند. بعد هم مردم خشمگين‌تر شدند و شعارهاي اعتراضي سر دادند.» تصاوير خشم و هياهوي اكثر تجمع‌كنندگان در فضاي مجازي منتشر شده است. 

برخي كسبه او را مي‌شناختند
مجتمع تجاري تفريحي نگين فارس با بيش از ۲۳۰ واحد تجاري در منطقه معالي‌آباد شيراز قرار گرفته است. مجتمعي بزرگ با نمايي مدرن. پنجره‌هاي بزرگ اين مجتمع با رنگ سفيد و حفره‌هايي از شكل‌هاي هندسي تزيين شده است. روز حادثه زن جوان ميان چهارچوب يكي از همين پنجره‌ها قرار گرفت. يك مستطيل بزرگ كه انگار چهار ضلع آن را از هر طرف كشيده بودند تا زاويه تيز مانندش به دايره تبديل شود. او بي‌تفاوت به ارتفاع و مردمي كه پايين ساختمان تجمع كرده بودند، ايستاده بود. ايستاده بود و پس از چند دقيقه با اينكه ماموران انتظامي، آتش‌نشاني و تيمي از روانشناسان در محل حادثه حضور داشتند، خود را پرتاب كرد. صحبت‌ها و عمليات ناشنيده و ناديده آنها هم اثري نكرد. بالاخره زن جوان خود را انداخت و در حال حاضر هم در بيمارستان رجايي‌شهر شيراز بستري است.  حالا «اعتماد» براي جزييات بيشتر خبر را پيگيري كرده است. چند مغازه‌دار كه اصلا حاضر به گفت‌وگو نشدند. با اينكه برخي‌شان شاهد ماجرا بودند يا مي‌گويند شرمنده يا مي‌گويند دور ما را خط بكشيد و از افراد ديگر بپرسيد، اما يكي از شاهدان عيني كه از لحظه ابتدايي ماجرا يعني ايستادن اين زن جوان در لبه پنجره تا سقوط زن جوان آنجا حضور داشته به «اعتماد» مي‌گويد: «مغازه من در خيابان ديگري است، اما آن روز مجتمع نگين كار داشتم. وقتي رسيدم، متوجه شدم اين زن جوان از ساعت ۱۲ به طبقه پنجم رفته است. تا ساعت نزديك ۱ ظهر آن بالا ايستاده بود و بعد هم خودش را پايين انداخت. لايوها و فيلم‌هايي كه در فضاي مجازي منتشر شده از ساختمان‌هاي روبه‌رويي مجتمع و افرادي كه در همان محدوده حضور داشتند، گرفته شده است. وقتي زن جوان خودش را پرت كرد و روي زمين افتاد بالاي سرش بودم. اعلام كردند كه زن جوان ۴۰ الي ۴۱ ساله بوده، اما چهره‌اش را ديدم به سي و خرده‌اي ساله‌ها بيشتر شباهت داشت. اكثر كاسبان محل او را مي‌شناختند. مي‌گفتند؛ از فروشنده‌هاي مجتمع تجاري نگين است. مي‌گفتند زن جواني بوده كه با شوهرش اختلاف داشته و بحثش شده، چون وقتي زن جوان خودش را پرت كرد يكي از فروشنده‌هاي پاساژ به ‌شدت ناراحت و عصبي بود و دست و پايش را گم كرده بود. به او گفتم چي شده؟ سكته مي‌كني… گفت همكارم بود.» 
اين شاهد عيني توضيح مي‌دهد كه وقتي زن جوان مي‌خواسته خودش را از بالا پرت كند چهار، پنج نفر از دوستانش در همان طبقه پنجم حضور داشتند و با او صحبت مي‌كردند. روانشناسان و آتش‌نشانان هم اتفاقا در همان طبقه بودند و آنها هم با او صحبت مي‌كردند، ولي نتوانسته بودند او را راضي كنند كه اين اقدام وحشتناك را انجام ندهد. شنيدم كه مي‌گفتند؛ ابتدا تيم روانشناسي به محل اعزام كردند و بعد تيم عملياتي به محل رسيده است. من حتي با يكي از ماموران آتش‌نشاني كه پايين مجتمع ايستاده بود در مورد اينكه چرا در كلانشهر شيراز هر ايستگاه آتش‌نشاني نبايد يك تشك نجات داشته باشد، صحبت كردم و پرسيدم. مامور آتش‌نشاني هم به من گفت ما موضوع را عنوان كرديم، اما به ما گفتند بودجه نداريم و برويد شهرداري شكايت كنيد. 

يكي از دست‌هاي زن جوان كاملا خرد شده بود
او در ادامه مي‌گويد: «وقتي كار از كار گذشت و اين زن جوان خودش را پايين انداخت، تشك نجات رسيد. بعد هم ترافيك و مسير طولاني را براي نداشتن تشك نجات بهانه كردند. اين زن جوان كه خودش را پرت كرد نيروهاي اورژانس آنجا بودند. مردم شاكي شده بودند چرا نيروهاي اورژانس جلو نمي‌روند تا زن جوان را از روي زمين بلند و روي برانكارد قرار دهند. وقتي نيروهاي اورژانس جلو آمدند تا او را از روي زمين بلند كنند ديدم يكي از دست‌هاي زن جوان كاملا خرد شده بود و از چندين طرف حركت مي‌كرد.» 
اين مرد به چند سوال آخر نيز پاسخ مي‌دهد. 
   با توجه به اينكه مجتمع نگين سه طبقه تجاري دارد چطور اين زن جوان به راحتي توانسته به طبقه پنجم برود و لبه پنجره بايستد؟ 
طبقه پنجم پاركينگ مجتمع است و نزديك به بيست و هفت، هشت متر تا سطح زمين هم ارتفاع دارد. اين زن در آن مجتمع كار مي‌كرد شايد براي همين به طبقات اشراف داشته است. 
   زن جوان كه لبه پنجره ايستاد و از او فيلم و لايو در اينستاگرام منتشر شد واكنش برخي كاربران در كامنت‌ها بسيار زننده بود. در محل حادثه چطور؟ مردم چه واكنشي داشتند؟ 
اكثر مردم ناراحت و ترسيده بودند، اما چند نفر پايين مجتمع حضور داشتند كه صحبت‌هاي عجيبي مي‌كردند. رو به زن جوان مي‌گفتند خودت را پايين بينداز. بينداز و خودت را راحت كن. 
   چرا پس از حادثه ماموران انتظامي گاز اشك‌آور زدند؟ 
بعد از اينكه زن جوان را داخل ماشين اورژانس گذاشتند تا او را به بيمارستان رجايي اعزام كنند مردم از كم‌كاري‌ها و اقدامات ناموفق مسوولاني كه در محل حادثه بودند، ناراحت شده بودند و شروع به اعتراض كردند. براي همين ماموران انتظامي گاز اشك‌آور  زدند تا مردم متفرق شوند. 


او با شوهرش مشكل داشت
يكي از پزشكان بيمارستان رجايي پس از اين اتفاق دردناك در خبرگزاري صدا و سيما استان فارس اعلام كرد؛ به دليل وضعيت وخيمي كه بيمار داشت بلافاصله به اتاق عمل برده شد و اقدامات درماني برايش صورت گرفت. در حال حاضر نيز در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان تحت نظر قرار دارد. سپس در ادامه مادر اين زن جوان مقابل دوربين صدا و سيما قرار گرفت و گفت فرزندش با همسرش مشكل داشته است. 
طبق همين گزارش معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني شيراز نيز اعلام كرد؛ پس از اعلام مردمي مبني بر قصد يك زن براي اقدام به خودكشي تيم‌هاي تخصصي اين سازمان بلافاصله به محل اعزام و سعي كردند با مذاكره او را دعوت به آرامش كنند. تيم‌هاي عملياتي دقيقا بالاي سر آن زن كارگاه را ايجاد كردند و فرمانده تيم عملياتي با آن زن شروع به صحبت كرد. حدودا ۳۰ دقيقه با زن جوان صحبت شد و طي صحبت‌هايي كه با آن زن انجام شد متوجه شديم انگيزه‌اش از خودكشي اختلافات خانوادگي است. آن زن در صحبت‌هايش عنوان مي‌كرد كه حدود ۱۰ سال است اختلافات خانوادگي دارد و براي همين قصد جدا شدن از همسرش را داشته. متاسفانه موفق به جدايي از همسرش نشده و تصميم به اين اقدام گرفته است. معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني شيراز در مورد نبود تشك نجات هم گفت كه فضاي سبز پايين ساختمان امكان قرار دادن تشك نجات را براي تيم ما فراهم نكرد./اعتماد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: