از زماني كه موضوع مربوط به واردات خودرو و آييننامه آن جدي شد شاهد تغيير و افزايش قيمت در حوزه خودروهاي فرسوده در سايتهاي فروش خودرو هستيم. اين در حالي است كه اين موضوع شبيه به يك نمايشنامه است، چراكه موضوع مربوط به واردات خودرو هيچ ارتباطي به نوسانات قيمتي در بخش خودروهاي اسقاطي ندارد
شفا آنلاین>با وجود آنكه هنوز آييننامه نهايي
واردات خودرو در هيات دولت مطرح نشده،
اما زمزمه الزام بر ارايه گواهي اسقاط خودرو به عنوان شرط واردات، بازار
خودروهاي فرسوده را ملتهب كرده و شاهد عرضه خودروهاي مدل پايين و اسقاطي با
قيمتهاي نجومي و باورنكردني در سايتهاي فروش آنلاين هستيم، به عنوان
مثال؛ وانت پيكان مدل 1387 در يكي از سايتهاي فروش آنلاين با كاركرد 400
هزار كيلومتر به قيمت 400 ميليون تومان يا پيكان در مدلهاي 1382 و 1383 با
كاركرد 250 هزار كيلومتر بين 150 تا 200 ميليون تومان نرخگذاري شده است
كه البته نمونه اين آگهيها در اين سايتها هم كم نيستند. اين نرخگذاريها
در حالي انجام شده كه هنوز هيچ تصميمي بر الزام بر ارايه گواهي اسقاط
خودروهاي وارداتي گرفته نشده و جزييات آن هم مشخص نشده است.
قيمت خودروهاي فرسوده
بين 35 تا 42 ميليون تومان است
به گزارش شفا آنلاین:سيدامير احمدي، دبير انجمن مراكز اسقاط كل كشور در مورد تعيين قيمتهاي
نجومي خودروهاي فرسوده در برخي سايتهاي فروش آنلاين گفت: از
زماني كه موضوع مربوط به واردات خودرو و آييننامه آن جدي شد شاهد تغيير و
افزايش قيمت در حوزه خودروهاي فرسوده در سايتهاي فروش خودرو هستيم. اين در
حالي است كه اين موضوع شبيه به يك نمايشنامه است، چراكه موضوع مربوط به
واردات خودرو هيچ ارتباطي به نوسانات قيمتي در بخش خودروهاي اسقاطي ندارد و
انجمن اسقاط خودرو در حال حاضر 30 هزار گواهي خودروي فرسوده از قبل موجود
دارد كه با توجه به رقم محدود واردات خودرو اين ميزان از گواهيها اين
تعداد از واردات خودرو را پوشش مي دهد. دبير انجمن مراكز اسقاط كل كشور در
ادامه با اشاره به نرخگذاريها در بخش خودروهاي فرسوده نيز گفت: در انجمن
اسقاط خودرو قيمت اين قبيل از خودروها بين 35 تا 42 ميليون تومان تعيين
شده كه اين فاصله قيمتي هم به مدل اين خودروها وابسته است و اين
نرخگذاريهاي عجيب و نجومي براي خودروهاي فرسوده در سايتهاي فروش اصلا
منطقي نيست. او افزود: در حال حاضر با نگاهي به سايتهاي فروش آنلاين قيمت
خودروهايي مانند پژو، سمند يا پرشيا در محدوده 300 تا 350 ميليون تومان
تعيين شده آن هم در مدلهاي بالا، اما اينكه ميبينيم قيمت يك پيكان فرسوده
را 400 ميليون تومان اعلام ميكنند هيچ توجيهي ندارد و اصلا هم منطقي نيست
و علت اين موضوع هم به اين دليل است كه آييننامه قانون ساماندهي خودرو
هنوز نهايي نشده البته پيشبيني ميشود اين آييننامه به زودي تصويب شود هر
چند در اين فاصله دلالها و سودجويان ميخواهند از اين بازار بهرهبرداري
خود را بكنند. او ادامه داد: متاسفانه برخي افراد در تماس با انجمن ما
خواستار تعويض خودروهاي مدل بالاي خود با خودروهاي فرسوده هستند به عنوان
مثال؛ فردي در تماس با ما خواستار تعويض خودروي پرشياي خود با يك خودروي
فرسوده بود كه علت آن را هم استفاده از مزاياي آييننامه واردات خودرو
اعلام كرد اين در حالي است كه هنوز اين آييننامه به تصويب نرسيده و تحويل
مجلس هم نشده است.
شرايط اسقاط پس از تصويب
آييننامه واردات اعلام ميشود
احمدي تصريح كرد: با وجود آنكه 7 ماه از تصويب قانون ساماندهي خودرو
ميگذرد و بايد 2 ماه بعد از آن آييننامه اين قانون آماده ميشد تا
موضوعات مربوط به شرايط اسقاط خودرو و واردات مشخص ميشد، اما پس از گذشت
ماهها همچنان اين آييننامه به تصويب نرسيده است و تا زماني كه آييننامه
آماده نشود اصلا شرايط اسقاط معلوم نيست.او با بيان اينكه شيطنت در بخش
اعلام قيمتهاي نجومي خودروهاي فرسوده از سوي دلالان انجام ميشود، افزود:
اين قيمتها اصلا قابل باور نيستند و مردم نبايد با اين نرخها معاملاتي
انجام دهند ضمن آنكه انجمن اسقاط كل كشور تعداد قابل توجهي گواهي اسقاط
موجود دارد و ابتدا بايد همين تعدادي كه موجود است، استفاده شود تا گواهي
جديد صادر شود و دغدغهاي هم در اين خصوص وجود ندارد. او افزود: ضمن آنكه
اين خودروهاي فرسوده بايد از رده خارج شوند و خودروهاي فرسودهاي هم كه در
سايتها ميبينيم به دليل محدوديتهايي كه دارند اكثرا قابليت خريد و فروش
ندارند و صرفا يك قيمتي براي آنها تعيين شده است، خودروهاي فرسوده پس از
اينكه وارد مراكز اسقاط ميشوند كاملا از چرخه و ارزشگذاري خارج ميشوند.
تقاضاي بازار
كمتر از گواهيهاي موجود است
احمدي خاطرنشان كرد: 30 هزار گواهي اسقاطي هم كه در كليه مراكز اسقاط
خودروي كشور موجود است به ترتيب به واردكنندگان ارايه خواهد شد هر چند
هماكنون تعداد واردكنندگان اندك هستند، اما اين گواهيها را اغلب
توليدكنندگان داخلي دريافت ميكنند و به نظر ميرسد تقاضايي كه در بازار
وجود دارد بسيار كمتر از اين تعداد گواهي موجود است. دبير انجمن مراكز
اسقاط كل كشور در پاسخ به اين پرسش كه اخذ گواهي اسقاط خودرو و هزينه در
اين بخش چه تاثيري بر قيمت نهايي خودروهاي وارداتي دارد نيز گفت: قيمت اين
گواهيها حدود 35 ميليون تومان است و رقم چندان بالايي هم نيست كه از طريق
ستاد نوسازي ناوگان به واردكنندگان و توليدكنندگان ارايه ميشود و نيازي هم
به اخذ گواهي با قيمتهاي بالاو سنگین نیست.
نرخ گواهي اسقاط خودروهاي سبك 35
و خودروهاي سنگين 50 ميليون تومان است
او در پاسخ به اين پرسش كه آيا در مراكز اسقاط خودرو قطعات مربوط به
خودروهاي فرسوده باز شده و به فروش ميرسند نيز گفت: خير، از دستگاه
سوخترسان گرفته تا كليه لوازم خودروهاي فرسوده به بخش ذوب ارسال ميشود و
اين قطعات از دور خارج ميشوند.احمدي در مورد انتشار خبر خريد و فروش
گواهيهاي اسقاط و تخلف در اين حوزه نيز افزود: اين گواهيها خريد و فروش
نميشوند و از سوي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت مديريت ميشوند و
قيمتگذاريها در اين بخش از قبل صورت گرفته و از سوي انجمن اسقاط كل كشور
هم به خودروسازان يا واردكنندگاني كه به اين گواهي نياز دارند، ارايه خواهد
شد و بر اساس قرارداد و به مبلغ 35 ميليون تومان محاسبه ميشود.
به ازاي واردات يك خودرو 1 تا 2 خودرو
از چرخه خارج ميشود
دبير انجمن مراكز اسقاط كل كشور گفت: البته اين نرخ براي خودروهاي سواري
سبك تعيين شده و در بخش خودروهاي سنگين ديزل قيمت گواهي اسقاط بين 50 تا 55
ميليون تومان تعيين و تثبيت شده است و با همين قيمت هم به متقاضيان عرضه
ميشود و در ستاد حمل و نوسازي هم نرخها همين ميزان است و اگر نرخهاي
بالاتري از سوي برخي افراد اعلام شود اصلا مورد تاييد انجمن اسقاط نيست و
متقاضيان به راحتي ميتوانند با همين نرخها از ستاد نوسازي ناوگان و اسقاط
خودروهاي فرسوده اين گواهيها را دريافت كنند.او در پاسخ به اين پرسش كه
با واردات خودرو چه تعداد خودروي فرسوده از چرخه خارج ميشود نيز گفت: كليه
اين فرآيندها به تصويب آييننامه واردات خودرو وابسته است و اينكه به صورت
دقيق چه تعداد خودرو قرار است وارد كشور شود هم هنوز مشخص نشده، اما پيش
از اين در ازاي واردات هر يك خودرو با حجم موتور 2500 سيسي 4 خودروي
فرسوده از چرخه خارج ميشد كه در قانون جديد اين تعداد به 1 تا 2 خودروي
فرسوده كاهش پيدا كرده و با هر يك دستگاه خودروي وارداتي نهايتا دو خودرو
از دور خارج ميشود، اما هنوز اين آييننامه به تصويب نرسيده است و همه در
انتظار تصويب اين آييننامه هستيم./اعتماد