کد خبر: ۳۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 02
شفا آنلاين-گاه فرد همزمان شربت سرفه و سرماخوردگي حاوي استامينوفن مصرف مي کند؛ بدون اين که متوجه شود اين مواد حاوي تيلينول (Tylenol) است. کمي بعد آن فرد براي برطرف کردن درد چند قرص تيلينول مصرف مي کند. اين تنها يک نمونه مصرف داروي اضافه است
اين نکته را بدون خواندن برچسب ها نمي توان فهميد. از آن جا که قدرت بينايي والدين مسن کم شده است، بهتر است بروشور داروها را با دقت مطالعه کنيد.

مادر براي درمان چندين بيماري مزمن نزد پزشک مي رود و آخرين معاينه ها باعث نگراني اش مي شود. فشارخون وي دوباره بالا رفته و ديابت از کنترل خارج شده است. کابينت داروي او به انبار انواع داروها تبديل شده است. داروهايي که هنوز پلمب آن باز نشده، داروها و مکمل هاي «OTC» و پلاستيکي پر از قرص هاي رنگي! از اين وضعيت معلوم است که مادر نياز به کمک دارد.

براي کمک به مادرتان چه مي کنيد؟

به گزارش شفا آنلاين، در سايت «Readersdigest» چند پيشنهاد ارائه شده است.

فهرست تهيه کنيد:

از قرص هاي تجويز شده، قرص هاي «OTC»، ويتامين ها و مکمل هاي گياهي که مصرف مي کند، فهرست تهيه کنيد.

به برچسب ها توجه کنيد:

گاه فرد همزمان شربت سرفه و سرماخوردگي حاوي استامينوفن مصرف مي کند؛ بدون اين که متوجه شود اين مواد حاوي تيلينول (Tylenol) است. کمي بعد آن فرد براي برطرف کردن درد چند قرص تيلينول مصرف مي کند. اين تنها يک نمونه مصرف داروي اضافه است. اين نکته را بدون خواندن برچسب ها نمي توان فهميد. از آن جا که قدرت بينايي والدين مسن کم شده است، بهتر است بروشور داروها را با دقت مطالعه کنيد.

با داروخانه، داروها را کنترل کنيد:

پس از تهيه ليست کامل داروها آن را با مسئول داروخانه در ميان بگذاريد تا داروهاي اضافه، داراي عوارض و... را جدا کند. به عنوان مثال شايد مادر شما قرص خواب مصرف مي کند که حاوي ديفن هيدرامين است و اين امر مي تواند منجر به زمين خوردن وي شود. مدت ماندگاري دارو در بدن بزرگسالان نسبت به جوانان بيشتر است زيرا در بدن آنها کندتر مي شکند؛ از اين رو دارويي که احساس خستگي خفيفي در فرد جوان ايجاد مي کند مي تواند در فرد مسن احساس گيجي به وجود آورد.همچنين بايد به اين نکته توجه کرد که مصرف داروهاي شيميايي با گياهان دارويي ممکن است عوارضي داشته باشد.

داروها را مرتب کنيد:

مصرف داروهاي متعدد، باعث سردرگمي مي شود. از طرف ديگر، در خصوص بيماري هايي مانند سرطان و اچ آي وي( ايدز)، تغيير دادن برنامه دارويي مي تواند کمي پيچيده باشد.

مصرف همزمان چند دارو:

مصرف همزمان چند دارو علاوه بر مشکل قورت دادن، باعث دلهره سالمند مي شود. پس از پزشک سوال کنيد چگونه مي توان دارو را طي روز تقسيم کرد يا به گونه ديگري مصرف کرد. آيا مي توان برخي داروها را به شکل شربت مصرف کرد؟ يا مي توان برخي ها را پودر و به غذا اضافه کرد؟

قبل از هر تغيير با پزشک يا پرستار او مشورت کنيد:

براي کنترل اضطراب زنيکس (Xanax) تجويز مي شود اما به نظر شما اين دارو باعث خواب آلودگي زياد مي شود بنابراين سرخود تصميم مي گيريد که به جاي هر روز، روز در ميان مصرف شود.دراين شرايط بهتر است که اين موضوع را با پزشک يا پرستار وي درميان بگذاريد.

جعبه قرص مناسب انتخاب کنيد:

مي توانيد از جعبه هاي متنوع براي مشخص کردن قرص هاي روزانه يا هفتگي استفاده کنيد.

انتظار واکنش از والدين:پرستار بودن و فرزند بودن، ۲ موضوع مختلف است و موقعي که فرزند نقش پرستار را ايفا مي کند، ممکن است اين وظيفه توسط والدين پذيرفته نشود بنابراين بايد آن ها را در تصميم گيري ها مشارکت دهيد تا حس کنند که هنوز کنترل امور زندگي شان را در دست دارند.

مهمترين نکات مطلب

دارويي که احساس خستگي خفيفي در فرد جوان ايجاد مي کند مي تواند در فرد مسن احساس گيجي به وجود آورد.

مصرف همزمان چند دارو علاوه بر مشکل قورت دادن، باعث دلهره سالمند مي شود.



خراسان



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: