کد خبر: ۳۳۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 31
مجید ابهری
فقر زایشگر فساد بوده و فساد تهیدستی فرهنگی به بار خواهد آورد. بارها مشاهده شده که فقر مالی منجر به تنگدستی فرهنگی وتربیتی شده و این راه سنگلاخ، همین گونه ادامه یافته است.
شفا آنلاین>فقر از هر نوع و هر جنسی و در هر زمانی که باشد آزاردهنده بوده و موجب بروز مشکلات و دشواریهای دیگر می‌گردد. در باورهای دینی فقر و فساد در یک ترازو قرار گرفته و رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: «بخدا پناه میبرم از فقر و فساد».
کاملا واضح است که فقر زایشگر فساد بوده و فساد تهیدستی فرهنگی به بار خواهد آورد. بارها مشاهده شده که فقر مالی منجر به تنگدستی فرهنگی وتربیتی شده و این راه سنگلاخ، همین گونه ادامه یافته است. در بین اقشار مختلف بارها مشاهده شده که بعضی از افراد، شیفته تنگدستی بوده واز ناداری لذت میبرند. مثلا این افراد لباسهای مرتب و شیک دارند اما گرایشی به استفاده از آن‌ها نداشته وباز با پوشش و ظاهر مندرس در جامعه حاضر میشوند. بارها در رسانه‌های مکتوب اعلام شده که از خانه یک زن ویا مرد فقیر میلیونها تومان پول و طلا پیدا شده در حالیکه وی با نان خشک و لباسهای کهنه روزگار خود را سپری می‌کرده است. در دوران دانش‌آموزی اینجانب در محله زندگی و رشد ما پیر زنی بود که غذاهای ارسالی توسط مردم را درگوشه‌ای انباشته می‌کرد و کرم می‌گذاشت اما توسط وی مصرف نمی‌شد. بعد از مرگ ایشان، از محل زندگی شان، چندین پیت حلبی سکه و اسکناس حتی از رده خارج کشف شد بعدها مشخص شد این خانم چندفرزند دارد که با سختی زندگی می‌کردند از میان لحاف و تشک او میلیونها تومان اسکناس پوسیده پیدا شد. بارها مرحوم مادرم مرا با مقداری غذای خوب به خانه این خانم فرستاد که از بوی تعفن و غذاهای فاسد حتی نتوانستم وارد اطاق وی شوم. یکبار که خانمهای همسایه با هدایت مادرم قصد خانه تکانی و نظافت و شستشوی منزل وی را داشتند بابلوای بزرگی روبروشدند که معلوم شد که وی حدود چهار سال آب بر تنش نخورده و درمیان لباسهای تنش کلی اسکناس و سکه طلا قرار داشت؛ او حسرت یک شکم آبگوشت بر دل داشت که تا مرگ بر دلش ماند و ماند. آیا میتوان این خانم را فقیر مادی قلمداد کرد؟ چند نفر مثل ایشان در محله و شهر ما وجود دارند؟ آیا می‌توان همین شرایط را در مورد افراد دارای فقر فرهنگی واجتماعی شمارش کرد؟ خانم یا آقایی با یکدستگاه اتومبیل آخرین سیستم در شهر یا در جاده ناگهان کیسه زباله خود را به خیابان پرتاب کرده؛ یا در مقابل درب پارکینگ مردم پارک کرده و تازه در صورت اعتراض طلبکار هم میشود!
اگر لحظه‌ای در خیابانی توقف کند که آدرسی بپرسد با خودرو آخرین سیستم مدل بالا آنچنان بوقهایی میزند که به راننده جلو اعتراض کند خیابان را صدای بوق وی پر میکند. انسان توقع دارد صاحب و راننده چنین خودرویی دارای ادب و نزاکت فوق العاده باشد که با صد افسوس کاملا برعکس است. نه پوشاک برند ایتالیا ونه خودرو میلیاردی ونه ادکلن میلیونی هیچکدام مانع از بی‌ادبی و مخالفت با تربیت اجتماعی نیست. امروز دیگر کسی فریب اینگونه دکورها را نمی‌خورد و فقط به ماهیت رفتار توجه میکند. ‌ای کاش بجای جکوزی و سونای گرانقیمت در خانه‌شان اتاق کوچکی برای گفتمان خانوادگی ایجاد کنند. تنگدستی مالی خیلی ساده قابل جبران و پوشش است اما با صد افسوس و حیرت تنگدستی رفتاری چه از نظر رفتار فردی و چه از نظر رفتارهای اجتماعی جبران نمیشود مگر با پی‌ریزی اساسی از دوران کودکی وخردسالی. بیایید از امروز اراده کرده و تصمیم بگیریم از فقرای رفتاری فاصله گرفته و خود را به اغنیای فرهنگی و رفتاری نزدیک نماییم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: