کد خبر: ۳۳۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 31
با خروج تورم ماهانه در مرداد امسال از محدوده مورد انتظار سیاستگذار پولی، به‌نظر می‌رسد که اگر تغییر آهنگ ماهانه قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی در ماه‌های آینده باز هم در سطوح بالاتر از 2درصد نوسان داشته باشد، نرخ تورم نقطه به نقطه می‌تواند در پایان سال به کانال 40درصد بازگردد که این موضوع مسیر کاهش شاخص تورم در سال آینده را ناهموار می‌سازد.
شفا آنلاین>اقتصادی>آهنگ رشد تورم در مردادماه چه پیامی دارد؟ چرا دولت در واکنش به این روند جلسه‌ای ویژه برگزار کرد؟ پس از تثبیت نرخ تورم ماهانه روی محدوده 2درصد در خرداد و تیرماه امسال، امیدواری به کاهش نرخ تورم به سطح 30درصد، تا پایان امسال قوت گرفت، اما با خروج تورم ماهانه در مرداد امسال از محدوده مورد انتظار سیاستگذار پولی، به‌نظر می‌رسد که اگر تغییر آهنگ ماهانه قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی در ماه‌های آینده باز هم در سطوح بالاتر از 2درصد نوسان داشته باشد، نرخ تورم نقطه به نقطه می‌تواند در پایان سال به کانال 40درصد بازگردد که این موضوع مسیر کاهش شاخص تورم در سال آینده را ناهموار می‌سازد.
 به گزارش شفا آنلاین: انتشار گزارش نرخ تورم مرداد در آستانه هفته دولت، این ابهام را ایجاد کرد که چرا با وجود همه دستاوردهای دولت سیزدهم، به‌ویژه در یک سال اخیر، همچنان اثر این دستاوردها بر سفره مردم کمتر مشاهده می‌شود؟ نکته‌ای که البته مقام معظم رهبری روز گذشته در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیأت وزیران هم به آن اشاره و تأکید کردند: «با وجود کارهای اساسی تحسین‌برانگیز دولت، متأسفانه مسائل معیشتی مانند غبار مانع دیدن کارهای اساسی دولت است؛ لازم است تورم نامطلوب 2رقمی، هرچه ممکن است کاهش یابد و عدالت، کاهش فاصله طبقاتی، ثبات بازار، کاهش تورم، ثبات نرخ ارز و رشد تولید، به‌عنوان شاخص‌‌های مهم در همه تصمیمات و اقدامات دولت ازجمله در برنامه هفتم توسعه، مورد توجه کامل قرار داشته باشند.»

در پاستور چه می‌گذرد؟
خروج نرخ تورم ماهانه از دامنه مجاز باعث شد تا آنها نشست ویژه‌ای با حضور رئیس‌جمهور داشته باشند تا نسبت به‌دلیل این اتفاق همفکری و چاره‌اندیشی کنند. احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: بررسی‌های تیم اقتصادی دولت نشان می‌دهد افزایش و رشد اجاره‌بها و مسکن سهم مهمی در روند تورم مرداد داشته است. به‌گفته وزیر اقتصاد، احتمالا در شهریور‌ماه نیز این مولفه در تورم ماهانه مؤثر باشد، ولی از مهر‌ماه و پس از فروکش کردن تحولات مربوط به جابه‌جایی و نقل‌و‌انتقالات در حوزه مسکن، سهم این اجزا در تورم و شاخص قیمت مصرف‌کننده کاهش پیدا کند. وزیر اقتصاد تأکید کرد: اجاره‌بها و قیمت مسکن در شاخص بهای مصرف‌کننده بالای 30درصدی سهم دارد و حتی افزایش جزئی در این مولفه می‌تواند به افزایش شاخص‌هایی مثل تورم ماهانه منجر شود. این موضوع در مرداد‌ماه سال‌جاری مشهود بود. به‌گفته خاندوزی، برآورد دولت این است که بعد از تخلیه آثار مربوط به مسکن و اجاره‌بها، از مهر تورم ماهانه به محدوده هدف‌گذاری شده‌ بازمی‌گردد.

آزادسازی منابع بر کاهش قیمت
معین‌الدین سعیدی
نماینده مجلس

دولت باید به‌گونه‌ای عمل کند که تأثیر اقدامات مثبتی که اخیرا در حوزه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی رخ داده است را در شاخص‌های اقتصادی کشور و زندگی مردم ببینیم. در این زمینه، آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران می‌تواند تأثیر بسزایی در بازار ارز و کاهش قیمت کالاهای اساسی داشته باشد. نکته مهم دیگری که بحث آن این‌ روزها داغ است، قیمت حامل‌های انرژی است که اگر افزایش پیدا کند، مسلما در قیمت کالاهای اساسی اثرگذار خواهد بود و شوک تورمی به‌دنبال خواهد داشت.

خانه‌سازی دولت شتاب گیرد
جعفر قادری
نماینده مجلس

اصلاح موضوعات اقتصادی زمان‌بر است، اما در این میان یک‌سری موانع وجود دارد که کارها را از سرعت می‌اندازد. دولت باید در رفع بوروکراسی اداری قاطع‌تر عمل کند؛ چراکه برخی دستگاه‌ها که مجوزهای کلیدی و اساسی دستشان است، کارها را قفل کرده‌اند؛ برای مثال در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و شورای‌عالی شهرسازی و معماری کارها به کندی پیش می‌رود. در بخش مسکن، هرچند ما منابع مالی برای زیرساخت و تسهیلات نداریم، اما طبق وعده‌ها باید 4میلیون زمین به مردم واگذار شود.

انتظارات تورمی را جدی بگیرید
وحید شقاقی‌شهری
کارشناس اقتصادی

دولت برای مواجهه با تورم باید رویکرد بلندمدت و کوتاه‌مدت داشته باشد. ابتدا باید سراغ عوامل کوتاه‌مدت برویم. کنترل انتظارات تورمی که در ماه‌های اخیر شاهد آن هستیم، فعال شدن دپیلماسی سیاسی و اقتصادی کشور، آزادسازی منابع ارزی و همچنین نظم‌بخشی به نظام بانکی، جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها، انجمادزدایی منابع بانکی و اعمال محدودیت بر رشد نقدینگی ترازنامه‌ای بانک‌های بد از اقداماتی است که شاید بتواند تورم را امسال به کانال 30درصد هدایت کند.

مهار تورم از مسیر کالاهای اساسی
مجید شاکری
کارشناس اقتصادی

تورم مواد غذایی تابع شوک‌های پشت سر هم از سمت عرضه است که باعث می‌شود هزینه تمام‌شده افزایش یابد. راه اصلی کاهش اثرات تورم در این گروه، متنوع‌سازی مبادی واردات کالاهای اساسی است. ایران برای خرید کالاهای اساسی از کانالی استفاده می‌کند که کاملا در اختیار طرف آمریکایی است و هر وقت آمریکایی‌ها فشار ایجاد کنند، ما با رشد قابل توجه قیمت موادغذایی به‌خصوص گوشت و مرغ مواجه خواهیم شد. تا نتوانیم تنوع مبادی واردات کالاهای اساسی را محقق کنیم شانسی برای کنترل تورم نداریم./همشهری



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: