کد خبر: ۳۳۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 30
دارای علائمی همچون کم‌مو بودن بدن و صورت، بیضه‌های کوچک‌تر از اندازه متوسط، رشد بافت پستان و دیگر علائم مشابه کلاین فلتر می‌باشد که با درمان جایگزینی تستوسترون قابل‌رفع است.
شفا آنلاین>سلامت جنسی>بیضه‌ها دو غده‌ى تولید مثل مردانه هستند که خارج از آلت تناسلی قرار دارند. وظیفه این دو غده مهم تولید اسپرم و ترشح هورمون های درون‌ریز مثل تستوسترون است. این کیسه‌ها زیر آلت جنسی قرار دارد و دمای آن سه درجه از دمای بدن پایین‌تر است. 

به گزارش شفا آنلاین:بیضه به دلیل ساختارش به دمای زیاد و حتی دمای بدن یعنی ۳۷ درجه حساس است و اگر مدت طولانی در این دما یا بالاتر قرار گیرد به بافت آن صدمه جدی وارد می‌شود و شاید برای همیشه کارایی خود را از دست بدهد. به همین دلیل در کیسه‌ای به نام کیسه بیضه قرار گرفته تا دمای آن تنظیم شود. بیضه یک نوزاد پسر در زمان تولد حدود ١ سانتیمتر مکعب است و تا حدود ٨ سالگی به همان اندازه باقى مى‌ماند، سپس از سن ٨ سالگى دوباره شروع به رشد می‌کند. بیضه‌ها به طور منظم و پیوسته رشد مى‌کنند تا در زمان بلوغ به اندازه بیضه‌هاى یک مرد بالغ برسند.


چرا بیضه‌ها کوچک می‌شوند؟

آتروفی یا کوچک شدن بیضه می‌تواند به این دلایل ربط داشته باشد:
استفاده از بعضی دارو‌ها

بعضی از دارو‌ها باعث کوچک شدن بیضه‌ها می‌شوند، چون میزان تستوسترون را در بدن محدود می‌کنند. تستوسترون یکی از مهم‌ترین دلایل بیضه‌های کوچک است. بسیاری از مردان بالغ و پسران نوجوان از استروئید های آنابولیک مصنوعی که بدن به طور طبیعی آن را تولید می‌کند، استفاده می‌کنند. استروئید‌های آنابولیک مصنوعی برای عضله سازی بسیار سریع نیز استفاده می‌شوند و همچنین می‌توانند برای کمک به بهبود عملکرد ورزشکاران استفاده شوند. یکی دیگر از دارو‌هایی که بیضه‌ها را کوچک می‌کنند، کورتیکواستروئید‌ها هستند که برای درمان برخی از بیماری‌ها مثل آسم، اگزما، آرتریت روماتوئید به کار می‌روند. پردنیزولون یک نمونه از این داروهاست.
کوچک بودن بیضه
عدم تعادل هورمون‌های مردانه

    بالا رفتن سن
    بیماری‌هایی مثل ایدز، دیابت، چاقی، بیماری کلیوی و کبدی می‌تواند باعث کوچک شدن بیضه‌ها در مردان شود.
    عفونت بیضه
    ژنیتیک
    آسیب و ضربه به بیضه، وقتی بیضه آسیب می‌بیند، مانند ضربه خوردن یا تحت فشار شدید قرار گرفتن، که گاهی اوقات مشکلی به وجود نمی‌آید، ولی گاهی باعث ایجاد کبودی یا آسیب دیگری مثل پیچ خوردگی بیضه می‌شود که نتیجه‌ی آن کوچک شدن بیضه‌ها است.

نقش اندازه بیضه‌ها در تولید تستوسترون و اسپرم

با توجه به این‌که اندازه بیضه‌ها در مردان دارای طیف بسیار گسترده‌ای است، تولید مناسب تستوسترون و اسپرم نیز معمولاً بدون مشکل انجام می‌شود و اختلالی ایجاد نمی‌کند.

البته طبق بعضی تحقیقات، بزرگ‌تر بودن بیضه‌ها می‌تواند سطح بالاتری از اسپرم و تستوسترون را تولید نماید. این در حالی است که ابتلا به بیماری‌هایی نظیر کلاین فلتر _ناشی از کروموزوم اضافی X_ با علائمی نظیر بیضه‌های کوچک و کم‌تحرک، رشد بافت پستان، صورت و بدن بدون مو و… باعث اختلال در تولید تستوسترون و عملکرد اسپرم می‌شود و مشکلات ناباروری را پدید می‌آورد.
ببه‌طورکلی، کاهش سطح تستوسترون با عنوان هیپوگنادیسم، دارای علائمی همچون کم‌مو بودن بدن و صورت، بیضه‌های کوچک‌تر از اندازه متوسط، رشد بافت پستان و دیگر علائم مشابه کلاین فلتر می‌باشد که با درمان جایگزینی تستوسترون قابل‌رفع است.

با توجه به اهمیت بالای بیضه‌ها در فعالیت‌های جنسی مردان و حتی زندگی روزمره آن‌ها، باید به این نکته توجه داشت که افراد به صورت منظم و دوره‌ای اندازه و شکل بیضه‌ها را بررسی و ارزیابی کنند و درصورت مشاهده هرگونه مشکل با توجه به موارد ذکر شده سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنند تا علت کوچک بیضه بررسی گردد.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که تغییر سبک زندگی مانند ترک دخانیات معمولا نخستین درمانی است که برای مشکل کوچک شدن بیضه توصیه می‌شود. همچنین رعایت رژیم غذایی مناسب و متعادل با ورزش منظم به درمان بیضه کوچک کمک می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: