کد خبر: ۳۳۱۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 28
درحال حاضر ۱۳ هزار بیمار مبتلا به هموفیلی در ایران وجود دارد که به دلیل خاص بودن این بیماری، دولت مسؤولیت تأمین داروی این بیماران را تقبل کرده است.

شفا آنلاین>سلامت>این روزها بسیاری از بیماران هموفیلی در سراسر کشور با مشکل کمبود داروی مورد نیازشان دست و پنجه نرم می‌کنند و به قول خودشان کارد به استخوانشان رسیده است.

به گزارش شفا آنلاین:بیماری «هموفیلی» یک اختلال خونریزی در بدن است که هر لحظه زندگی مبتلایان به این بیماری را تهدید می‌کند. درحال حاضر ۱۳ هزار بیمار مبتلا به هموفیلی در ایران وجود دارد که به دلیل خاص بودن این بیماری، دولت مسؤولیت تأمین داروی این بیماران را تقبل کرده است.

مصرف همیشگی و مداوم این دارو بخشی جدایی ناپذیر از زندگی این بیماران است درحالیکه سالیان سال است کمبود دارو دردی بزرگتر از تحمل بیماری را روی دوش هموفیلی‌ها اضافه کرده است. در این راستا بارها و بارها رئیس سازمان غذا و دارو در پی حل مشکلات این بیماران وعده داده بود. اما این روزها بسیاری از بیماران هموفیلی در سراسر کشور با مشکل کمبود داروی مورد نیازشان دست و پنجه نرم می‌کنند و به قول خودشان کارد به استخوانشان رسیده است.

رئیس کانون هموفیلی ایران در خصوص مشکلات و گلایه بیماران مبتلا به هموفیلی در نامه‌ای خطاب به بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مشکلات خود گفته و خواستار دریافت مطالباتشان شدند. بخشی از مطالبات این بیماران به شرح زیر است:

«در ابتدا سخن از طرف ۱۳ هزار نفر بیمار خاص که مجموع جامع هموفیلی ایران را تشکیل می‌دهند عرض احترام و خسته نباشید داشته و به استحضار می‌رساند که ما همچنان با تمام سختی‌هایی که معاونت درمان و جنابعالی بر ما روا داشتند همچنان زنده‌ایم اما عملاً زندگی نمی‌کنیم و به دلیل بروز آستانه غیر قابل تصوری که در تاب‌آوری و تحمل درد و رنج (انشالله) سهوی و لکن متأسفانه تحمیلی از سوی معاونین شما از خود نشان دادیم اکنون در جامعه بیماران به گونه غیر قابل انقراض شهرت یافتیم.

چرا که نه خون‌های آلوده توانست ما را در اولین فراز مواجهه با اتفاقات عجیب از پا در بیاورد و نه حتی توقف تولید داروی حیاتی فاکتور هشت داخلی، بی‌اطلاعی معاونین شما برای حدوداً بیش از شش ماه از وضعیت تولید و یا عدم تولید و توزیع این دارو که اتفاقاً در ایران، توسط یکی از شرکت‌های دارویی، داروی هشتم تولید می‌شد و وجود آن برای بیمار هموفیلی همچون اکسیژن ضروریست (و با توجه به انحصار تولید فاکتور هشت توسط یک شرکت داخلی و عدم وجود تمهیدات لازم از سوی معاونت درمان، آینده نگری احتمالی برای دپو با حجم بالای دارو مخصوصاً در کشوری که تحت تحریم‌های شدید است، واجازه دادن به برخی افراد که با سوءاستفاده و ایجاد فضای سوءتأبیر از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم واردات کالایی که مشابه داخلی دارد ایجاد بحران نمودند و با عدم استفاده از قوه تشخیص نسبت به تفاوت کالای استراتژیک با کالای روتین مد نظر رهبر معظم انقلاب، موجب قحطی به مدت بیش از شش ماه در خصوص داروی فاکتور هشت نوترکیب در اوج اغتشاشات و التهابات جامعه و نیز اتمام ذخیره داروی پلاسمایی کشورکه در حد قابل قبولی برای جامعه هدف این دارو بود شدند.

حتی تغییر ناگهانی و بدون برنامه «اصطلاحاً سوییچینگ» از درمان با داروی بیماران فاکتور هشت نوترکیب به داروی پلاسمایی، با استناد معاونت درمان حضرتعالی به نامه استعلامی یک شرکت وارد کننده داروی فاکتور هشت پلاسمایی (درمان آرا) در سربرگ آن شرکت خصوصی که البته خاطر نشان می‌سازد آن شرکت تخلفی نکرده و احتمالاً یا از آن‌ها خواسته شده و یا خود به صورت خودجوش و کاملاً انسان دوستانه و جهت تضمین آرامش خاطر مصرف کنندگانشان استعلام کردند.

استعلام سوییچینگ دارو نیز توسط خود شرکت واردکننده به دلیل وجدان کاری انجام شود و نه توسط هیأت نظارت شما و یا تشکیل کمیته برای اعلام نظر، و مجدداً به صورت کاملاً اتفاقی از یک نفر پزشک بدون زحمت تشکیل یک شورای سه نفره با فرض نمادین و یا استفاده از ده دقیقه وقت یک نیروی اداری آن وزارت خانه فخیمه جهت تایپ مطلب در سربرگ آن معاونت با وجود اینکه همه دنیا و احتمالاً به جز معاونت درمان آن وزارت و آن پزشک به شدت قائـم به نظر شخص خود، در آن حد قائـم به شخص که در سانتر کودک بیمارستان مفید، بیماران را تا سن حتی هفده سالگی به زور کودک می‌داند و اجازه خروج بیمار از سانتر درمانی کودکان را به او نمی‌دهد.

در نهایت زمانی که بیمار به سختی می‌تواند حکم خروج خود را از سانتر به اصطلاح درمانی کودکان بگیرد روی ویلچر نشسته، و استاد بزرگ که او را با چندین نوع درمان برای بالا رفتن سطح علمی خویش مورد آزمون و خطا قرار داده و حتی به بیماران هم در خصوص نوع درمان و چرایی آن توضیح نمی‌دهد، رفتن بیمار بر روی ویلـچر را با دو مفصل زانوی تخریب شده و دو مفصل مچ پای کاملاً از دست رفته اما همچنان با حسرت می‌نگرد که‌ای داد چه حیف شد فلان دارو را که «N » هـزار دلار هم گرانتر است روی او امتحان نکردم!

در حالی که اطلاع دارند یکی از سه دلیل اصلی ضدفاکتور شدن بیماران هموفیلی است و جسارتا با تأکید این کانون بر اینکه حساس ترین رنج سنی بیماران هموفیلی سانتر کودکان است و احتمال ضد فاکتور شدن بیماران در بدو تشخیص و آن سنین بسیار بالاست .بدون توجه به این حساسیت حتی به این کانون اجازه نزدیـک شدن به بیماران و سانتر مفید، دنبال کردن روند درمان و یا دارویی بیماران هموفیلی را با وجود پیشبینی این رسالت برای کانون حمایت از بیماران هموفیلی را نمی‌دهد.

از آنجایی که دیگر ما را به خیر این اساتید و کمترین توجهی از شما نسبت به بیمارانمان و رسیدگی به اموری که در نامه سرگشاده قبلی عرض کردیم‌ امیدی نیست، بدینوسیله اعلام می‌داریم که دو فقره شکایت به شرح قضایی در روز آتی نسبت به مجموعه جنابعالی و یک فقره شکایت از شرکت دارویی تقدیم مراجع ذیصـلاح می‌ شود. این مرقومـه به منزلـه اظهـارنامه رسمـی از طرف کانـون هموفیلـی ایران به نمایندگـی نازنین فرزادیفـر، رئیـس هیـأت مدیـره کانون فوق است.»

این در حالی است که چندی پیش محمد پیکان‌پور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نشست خبری اعلام کرده بود علت کمبود داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی بروز مشکلاتی در روند تولید بوده که اکنون برطرف شده است. حال با توجه به این مسئله باید دید که جریان این شکایت به کجا خواهد رسید.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: