کد خبر: ۳۳۱۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 28
رئیس سازمان امور مالیاتی از اعلام آمارهای جدید مالیات خودروها و خانه های لوکس خبر داد؛ آمارهایی که نشان می دهد مالیات ستانی از این پایه ها وارد مرحله عملیاتی جدی شد.
شفا آنلاین>اقتصادی>سرانجام وعده دولتمردان برای دریافت مالیات از خانه ها و خودروهای لوکس که در گذشته با وجود شناسایی، عملکرد ضعیفی داشت، عملیاتی شده است. 
به گزارش شفا آنلاین:به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی برای سال جاری 170 هزار خودروی لوکس شناسایی شدند که 3 هزار میلیارد تومان مالیات برای آن‌ها تعیین و در سال گذشته نیز 2.2 هزار میلیارد تومان مالیات برای 43 هزار خانه لوکس در کل کشور محاسبه شده است. با این حال، به گفته محمدهادی سبحانیان، سازمان امور مالیاتی مسئول شناسایی خانه های خالی نیست بلکه وزارت راه و شهرسازی در سامانه املاک و اسکان متولی این کار است که تاکنون آمار متعلق به سال 1400 به این سازمان داده شده و آمار سال 1401 را امیدواریم به‌زودی دریافت کنیم. این مقام مسئول خبرهایی نیز درباره مالیات ستانی از سلبریتی ها و مشاغل و اصناف نیز اعلام کرد؛ از جمله این که برای ۵۰۰ سلبریتی و اینفلوئنسر پرونده تشکیل داده‌ایم که مالیات آن‌ها ۳۰ میلیارد تومان است. جزئیات بیشتر را می خوانید.
افزایش شناسایی خانه های لوکس با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها
رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین از افزایش تعداد خانه های لوکس شناسایی شده با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: سال گذشته ملاک لوکس بودن یک خانه قیمت 15 میلیارد تومان برای آن بود که این رقم امسال به 20 میلیارد تومان افزایش یافت. با این حال، با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان رقم شناسایی این خانه ها که سال گذشته در کل کشور 43 هزار واحد شناسایی شده بود، در سال جاری به 110 هزار واحد فقط برای تهران افزایش یافته است.
وی بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای شناسایی درست و بهتر خانه‌های لوکس تاکید کرد ولی رقم مالیات تعیین شده یا دریافت شده از خانه های لوکس را در سال جاری اعلام نکرد. به گفته محمدهادی سبحانیان در سال گذشته ملاک لوکس بودن خودرو، کف قیمتی یک میلیارد تومانی برای آن بود که این رقم امسال به 3 میلیارد تومان افزایش یافته است و به همین دلیل تعداد 252 هزار خودروی شناسایی شده در سال گذشته امسال به 170 هزار خودرو کاهش یافت؛ اما میزان مالیات تعیین شده برای آن‌ها در سال گذشته 2.3 همت بود که امسال به 3 همت افزایش یافته است.
وضعیت مالیات سلبریتی ها و اصناف
محمد هادی سبحانیان در این برنامه تلویزیونی که به مناسبت هفته دولت پخش می‌شد، افزود: برای ۵۰۰ سلبریتی و اینفلوئنسر پرونده تشکیل داده ایم که مالیات آن‌ها ۳۰ میلیارد تومان است.
وی افزود: برداشت غلطی به وجود آمده که فقط از کارت‌خوان‌ها مالیات دریافت می‌شود؛ در حالی‌که این‌گونه نیست. ما با استفاده از هوش مصنوعی واریزی به حساب افراد را بررسی و حساب‌های شخصی مشکوک به تجاری را رصد می‌کنیم.
رئیس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: مودیان، فعالان اقتصادی و اصناف، خودشان و مردم را برای کارت به کارت کردن به زحمت نیندازند؛ زیرا حساب ها بررسی می شود.
وی با بیان این که سازمان امور مالیاتی بر اساس اطلاعات اقتصادی مودیان مالیات‌ستانی عادلانه انجام می دهد، افزود: ویژگی مالیات ستانی سنتی بر اساس چانه زنی است که طبق قانون، این نوع دریافت مالیات برچیده می شود.
رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان این که عزم سازمان امور مالیاتی برای مالیات ستانی عادلانه جدی است، افزود: مالیات بیش از ۵۰ درصد اصناف صفر است. برنامه ما به سمت مالیات ستانی شفاف و مبتنی بر داده‌محوری است که نیازمند گفت وگو و تفاهم است و اکنون نیز روابط خوبی با اصناف داریم.
وی گفت: مالیات پرداختی یک سال اصناف معادل مالیات پرداختی کارمندان است؛ ضمن این که بعضی کارکنان که حقوق آن‌ها زیر ۱۰ میلیون باشد، مالیات نمی دهند.
بررسی عملکرد سالانه اشخاص
سبحانیان ادامه داد: اطلاعات افراد را بر اساس عملکرد آن‌ها طی یک سال بررسی می کنیم؛ گاهی اطلاعات بر اساس رفتار پرخطر خود مودیان است. به عنوان مثال، فردی حساب تجاری را معرفی کرده اما هنگام خرید و فروش ملک یا خودرو از این حساب استفاده می کند که این امر منجر به کارکرد حساب و مالیات می شود.
وی با اشاره به این که بانک هایی که در پرداخت تسهیلات کم کاری کرده اند مشمول مالیات می شوند، گفت: بانک مرکزی سهمیه پرداخت تسهیلات برای بانک ها تعیین کرده بود که برخی بانک‌ها به آن عمل نکرده اند و ما برای همه بانک ها برگه تشخیص مالیات صادر کرده ایم.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: ۶۰ هزار میلیارد تومان از حساب بانک‌ها در این باره مطالبه شده است و این بانک ها اعتراض کرده اند که افراد برای دریافت تسهیلات مراجعه نکرده اند و اکنون این موضوع در مرحله دادرسی است. ما به دنبال دریافت مالیات از بانک ها در قبال اشخاصی هستیم که به بانک ها مراجعه کرده  ولی تسهیلات دریافت نکرده‌اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: