کد خبر: ۳۳۱۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 28
بهرام عین‌اللهی در نشست خبری روز داروساز که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: یکی از نقاط ضعف ما شناخت ضعیف از حوزه داروسازی است و مدیران کشوری باید شناخت خوبی از داروسازی پیدا کنند. دولت سیزدهم دولتی ضد فساد است.
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت با اشاره به کاهش ۶۲ درصدی قاچاق دارو با اجرای طرح دارویاری، برخی مشکلات تأمین منابع این طرح را یادآور شد و گفت: امسال آنتی‌بیوتیک و سرم به وفور تأمین شد و وضعیت خوبی در این زمینه هست اما نباید دلخوش بمانیم بلکه باید تولید را جدی پیگیری کنیم. 
به گزارش شفا آنلاین: بهرام عین‌اللهی در نشست خبری روز داروساز که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: یکی از نقاط ضعف ما شناخت ضعیف از حوزه داروسازی است و مدیران کشوری باید شناخت خوبی از داروسازی پیدا کنند. دولت سیزدهم دولتی ضد فساد است. همه دنبال شبکه‌ای هستند که فساد را شناسایی کنند ولی ما خودمان ضدفساد هستیم. اصلاً قابل قبول نیست کسی فساد را ببیند و ساکت بماند. نباید منتظر باشیم کسی از کره ماه بیاید و فساد را کشف کند، خودمان باید کوچک‌ترین فساد را گزارش کنیم و واحد بازرسی سازمان غذا و دارو هم باید هوشیارانه عمل کند.
وزیر بهداشت تأکید کرد: درس‌نامه داروسازی باید بازنگری شود؛ چون معیوب است. چقدر از دانشجویان به حیطه تولید دارو وارد می‌شوند؟ دانشجویان باید دوره‌های عملی تولیدی داشته باشند. مخالف افزایش داروخانه‌ها نیستیم اما تعداد داروخانه‌ها باید متناسب با میزان
تولید افزایش یابند.
عین‌اللهی بیان کرد: در تولید انواع دارو و واکسن‌ افتخار آفرین بودیم و ۶ واکسن کرونا تولید کردیم که این موضوع در میان کشورهای منطقه بی‌نظیر بود. البته در تولید فرآورده‌های پلاسمایی هنوز ضعف داریم و باید تقویت شویم. خام فروشی پلاسما قابل قبول نیست و باید روی این امر کار کنیم.
مالیات بر ارزش افزوده دارو و تجهیرات پزشکی را به یک درصد رساندیم
وزیر بهداشت تأکید کرد:  برای کمک به صنایع داروسازی، مالیات بر ارزش افزوده دارو و تجهیرات پزشکی را به یک درصد رساندیم. از طرفی حقوق گمرکی هم به یک درصد رسید.
عین‌اللهی گفت: البته این حمایت به شرط اینکه کیفیت کارشان بسیار بالا باشد، انجام می‌شود؛ چون سلامت مردم برای ما بسیار مهم است. اکنون از ۱۲۸۵ شرکت دانش‌بنیان سلامت، ۴۰ درصد در حوزه دارو فعال هستند و پیشرفت خوبی داشته‌اند.
وی افزود: بحث دیپلماسی سلامت بسیار مهم است؛ چون بسیاری از کشورهای جهان دوست دارند با ما ارتباط برقرار کنند. ما می‌توانیم در صادرات دارو درخشان عمل کنیم چون داروهای ما متقاضی دارد و حتی در برخی سفارتخانه‌ها رایزن سلامت گذاشته‌ایم.
در پایان این مراسم، وزیر بهداشت از دو داروی زرافیل (برای آسم آلرژیک پایدار) و الترومبوگ (برای بیماران خونی) که برای اولین بار در کشور تولید می‌شود، رونمایی کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: