کد خبر: ۳۳۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 27
شاهد درمان 75 درصد بیماران خونی با سلول‌های بنیادی خون بند ناف در کشور هستیم
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به اینکه شاهد درمان 75 درصد بیماران خونی با سلول‌های بنیادی خون بند ناف در کشور هستیم، گفت: با توجه به اینکه برای این بیماران هیچ روش درمانی دیگری وجود ندارد، این موفقیت بسیار قابل توجه است.
به گزارش شفا آنلاین:دکتر مرتضی ضرابی اظهارداشت: دو نوع بانک خون عمومی و خصوصی داریم که در بانک خون عمومی نمونه‌ها توسط خانواده‌ها اهدا می‌شود و دیگر مالکیتی در آن ندارند ولی در بانک خون خصوصی و یا خانوادگی، خانواده‌ها با بانک خون قرارداد می‌بندند و نمونه در مالکیت خانواده‌ها قرار دارد.
وی افزود: 200 هزار نمونه در بانک خون رویان نمونه بند ناف خانوادگی و پنج هزار نمونه نیز در بانک خون عمومی کشور ذخیره‌ شده است.
ضرابی با اشاره به اینکه ایران بزرگترین بانک خون هیبرید خاورمیانه را به خود اختصاص داده، گفت: در دانش سلول‌های بنیادی در حوزه جمع‌آوری و ذخیره‌سازی خون بندناف جزو کشورهای پیشرو جهان هستیم.
وی مدت نگهداری ذخیره خون بند ناف در مجموعه بانک خون رویان را 25 سال برشمرد و یادآور شد: این نمونه‌ها در دمای 196 درجه سانتیگراد نگهداری می‌شود.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به اینکه بیش از 400 کارآزمایی بالینی با خون و بافت بند ناف درحال انجام است، یادآور شد: سه تا پنج سال آینده می‌توان از این روش برای درمان بیماری‌های اوتیسم، ناهنجاری قلبی و دیابت نوع یک، فلج مغزی، ناهنجاری‌های قلبی، بیماری‌هایی نظیر‌ام اس، آلزایمر، پارکینسون و سکته‌های مغزی استفاده کرد که در رویان درحال انجام است.
وی افزود: در طرح فلج مغزی 120 کودک چهار تا 14 سال در سه فاز در این طرح قرار دارند که تاکنون در دو فاز اجرا شده 500 تزریق در سه نوبت برای آنها صورت گرفت که مجوز فاز سوم نیز از وزارت بهداشت اخذ شد.امیدواریم سال آینده با سلول درمانی بیماران فلج مغزی را درمان کنیم که نشانه درمان نیز در دو فاز نخست مشاهده شد.
ضرابی خاطرنشان کرد: این عنصر حیات‌بخش که زمانی به‌عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد، منبعی از سلول‌های بنیادی است که می‌تواند درعرصه‌های مختلف درمانی مورد استفاده قرارگرفته و 20 محصول فرآوری از آن استخراج و در درمان مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی در خصوص ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادین افزایش یافته و اقبال مردم در استفاده از این فرصت بیشتر شده است، ادامه داد: در راستای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادین در کشور روند ذخیره‌سازی خون بندناف روند صعودی داشته است و نسبت به سال گذشته بیش از 20 درصد افزایش ذخیره سازی داشتیم که امیدواریم در آینده با یک ظرفیت مناسب سلولی در کشور مواجه باشیم که در درمان بیماری بدخیم خصوصا بیماری‌هایی که منشا خونی دارند، مورد استفاده قرار گیرد.
ضرابی با اشاره به اینکه تاکنون کسی را بخاطر مشکلات مالی از ذخیره بند ناف محروم نکرده‌ایم، اضافه کرد: این هزینه درحال حاضر در قالب تقسیط و با استفاده از تسهیلات بانکی دریافت می‌شود، لذا برای خانواده‌هایی که کودک مبتلا به بیماری خونی دارند و می‌خواهند از خدمات استفاده کنند، اما توانایی پرداخت هزینه را ندارند، تسهیلاتی ایجاد کرده‌ایم و بخشی از هزینه این افراد را دریافت نمی‌کنیم زیرا معتقدیم هیچکس به خاطر مشکلات مالی نباید از خدمات ذخیره‌سازی خون بند ناف محروم شود، بنابراین امکان تقسیط، تخفیف و استفاده از تسهیلات بانکی وجود دارد./جمهوری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: