کد خبر: ۳۳۱۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 27
براساس آمار ارايه شده، تورم ماهانه پس از 2 ماه پياپي ثبات در عدد 2درصد، در مرداد ماه 4دهم درصد رشد كرده و به 2.4درصد افزايش يافته است.

شفا آنلاین>اقتصادی>یك خبرگزاري نزديك به دولت، به تازگي ارقام مربوط به تورم مرداد ماه سال جاري را منتشر كرده است. این خبرگزاری مبناي آمارهاي خود را مركز آمار ايران اعلام كرده، اما روي وبسايت اين مركز، برخلاف ماه‌هاي گذشته خبري از انتشار اين آمار به ‌طور رسمي نيست. گزارش نرخ تورم مرداد سال جاري را در روز اول شهريور در وبسايت اين مركز اعلام مي‌كرد اما اكنون پس از گذشت سه روز نه تنها به ‌طور رسمي گزارشي منتشر نشده بلكه به صورت «غيررسمي» توسط يك خبرگزاري نزديك به دولت آمار تازه اعلام شده است. 

به گزارش شفا آنلاین:براساس آمار ارايه شده، تورم ماهانه پس از 2 ماه پياپي ثبات در عدد 2درصد، در مرداد ماه 4دهم درصد رشد كرده و به 2.4درصد افزايش يافته است. در عين حال، تورم نقطه به نقطه (مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته) و تورم ميانگين (دوازده ماهه منتهي به مرداد امسال نسبت به دوازده ماهه منتهي به مرداد سال گذشته) مسير متناقضي داشته و يكي افزايش و ديگري كاهش پيدا كرده است. 
منظور از تورم ماهانه، درصد تغيير عدد شاخص قيمت، نسبت به ماه قبل مي‌باشد. در مرداد ماه ۱۴۰۲ تورم ماهانه خانوار‌هاي كشور برابر ۲.۴درصد بوده است. تورم ماهانه براي گروه‌هاي عمده «خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات»، ۲.۶درصد و براي گروه عمده «كالا‌هاي غيرخوراكي و خدمات»، ۲.۴درصد بوده است.
در محاسبه تورم سالانه عموما حافظه درازمدت‌تري مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. حافظه‌اي 24 ماهه كه دلالت بر تمام تغييرات ثبت شده قيمت‌ها در اين بازه زماني داشته است. از اين رو برخي در تحليل آمارها رفتار ماهانه و نقطه به نقطه را در جهت ارزيابي سياست‌هاي اقتصادي مهم‌تر مي‌دانند. شاخص‌هايي كه در ميانه تابستان امسال شكلي صعودي پيدا كرده و به صورت همراستا در تمام نقاط شهري و روستايي كشور حركت كرده‌اند.
تورم نقطه به نقطه خانوارهاي كشور در مرداد ماه ١۴٠٢ با ۰.۴ واحد درصد افزايش به ۳۹.۸درصد رسيده است. در واقع به زير 4درصد. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغيير عدد شاخص قيمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در مرداد ماه ۱۴۰۲ تورم نقطه به نقطه خانوار‌هاي كشور، ۳۹.۸درصد بوده است؛ يعني خانوار‌هاي كشور به ‌طور ميانگين، ۳۹.۸درصد بيشتر از مرداد ماه ۱۴۰۱ براي خريد يك «مجموعه كالا‌ها و خدمات يكسان» هزينه كرده‌اند. تورم نقطه به نقطه مرداد ماه ۱۴۰۲ در مقايسه با ماه قبل، ۰.۴ واحد درصد افزايش يافته است.
اما شاخص تورم سالانه كه قيمت‌ها در دوازده ماهه منتهي به ماه جاري را نسبت به دوره مشابه سال قبل مقايسه مي‌كند، به ۴۶.۷درصد رسيده كه ۰.۸واحد درصد نسبت به ماه قبل كمتر شده است.
تا زماني كه جزييات كامل گزارش تورم مرداد ماه منتشر نشود، نمي‌توان به تحليل كاملي از اتفاقات اين حوزه پرداخت اما به نظر مي‌رسد كه افزايش مجدد قيمت مواد غذايي در كنار ادامه افزايش قيمت كالاهاي غيرخوراكي، باعث رشد مجدد تورم نقطه به نقطه و ماهانه شده‌اند. تورم نقطه به نقطه مواد غذايي با ۱.۳ واحد درصد افزايش به ۳۸.۴درصد رسيده درحالي كه تورم مواد غيرخوراكي بدون تغيير در ۴۰.۶درصد مانده است. اين درحالي است كه تورم سالانه كه كندتر از تورم نقطه به نقطه دچار تغيير مي‌شود، هر چند براي مواد غذايي ۴ واحد درصد نسبت به ماه قبل كاهش يافته اما رشد سالانه ۶۱.۷درصدي را نشان مي‌دهد كه همچنان مقدار بالايي است. در طرف مقابل تورم سالانه مواد غيرخوراكي با ۰.۵واحد درصد افزايش به ۳۹.۸درصد رسيده است كه نشان از پايداري تورم در اين حوزه دارد.
گزارش غيررسمي از نرخ تورم در مرداد ماه سال جاري در حالي منتشر مي‌شود كه وزير امور اقتصادي و دارايي به تازگي در گزارش عملكرد دولت عنوان كرده كه «افسار رشد بي‌سابقه نقدينگي‌ها در كشور كشيده شده و نقدينگي بالاي ۴۰درصد به زير ۳۰درصد كاهش يافته است.» خاندوزي خاطرنشان كرده: بايد تلاش شود كه قدرت خريد خانوار‌ها افزايش يابد و تداوم اتفاقات ميمون داخلي و خارجي در ماه‌هاي آينده با كاهش تورم و رونق بالاتر رقم بخورد.
در ماه‌هاي اخير مسوولان دولت بارها از كاهش تورم توليدكننده به عنوان نشانه كاهش تورم مصرف‌كننده در آينده خبر داده‌اند. رييس بانك مركزي هم به تازگي گفته نرخ تورم توليدكننده نقطه به نقطه در ارديبهشت ۱۴۰۰، بالغ بر ۱۰۳درصد بوده و در تير ماه سال جاري ۳۲درصد رسيده است و نهايتا نشان مي‌دهد كه شاهد كاهش شديد نرخ تورم مصرف‌كننده نيز خواهيم  بود. 
البته تورم كل توليدكننده هنوز براي بهار هم منتشر نشده و فقط براي بخش‌هاي خدمات و صنعت روي سايت مركز آمار قرار گرفته است. با اين حال، بايد توجه داشت كه تورم توليدكننده لزوما يك شاخص پيش‌نگر براي تورم مصرف‌كننده نيست. در محاسبه تورم توليدكننده، وزن اجزا به وزن‌شان در توليد ناخالص داخلي وابسته است و قيمت مورد استفاده آنها هم قيمت «درب كارخانه» است.
محمدرضا فرزين همچنين گفته بود نرخ رشد تورم ماهانه كالا در ماه گذشته به صفر رسيده است. اما باز هم خبري از آمار منتشرشده (تورم بانك مركزي) نبوده. /اعتماد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: