کد خبر: ۳۳۰۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 22
یکی دیگر از دستاوردهای مهم دولت، رایگان کردن کاشت حلزون بود، گفت: صف انتظار برای کاشت حلزون صفر شده و لوازم آن که بین 100 تا ۲۰۰ میلیون هزینه دارد از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت تأمین می‌شود و به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و اگر بچه‌هایی با این شرایط به دنیا بیایند در زمان طلایی درمان می‌شوند.

شفا آنلاین>سلامت>دکتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری «روایت سلامت در دولت مردمی» با اشاره به اقدامات دولت مردمی طی دو سال گذشته، گفت: سال 1400 دولت را با آمار بالای جانباختگان کرونا تحویل گرفتیم اما خوشبختانه با کنترل کرونا توانستیم خدمت بزرگی به کشور انجام دهیم، به طوری‌که سازمان جهانی بهداشت، ایران را جزو کشورهای موفق دنیا در کنترل این بیماری معرفی کرد. در زمینه کرونا و سویه‌های آن اکنون شرایط باثباتی داریم و کرونا مشکل جدی ما نیست.
به گزارش شفا آنلاین:وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از دستاوردهای مهم دولت، رایگان کردن کاشت حلزون بود، گفت: صف انتظار برای کاشت حلزون صفر شده و لوازم آن که بین 100 تا ۲۰۰ میلیون هزینه دارد از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت تأمین می‌شود و به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و اگر بچه‌هایی با این شرایط به دنیا بیایند در زمان طلایی درمان می‌شوند.
اعزام دوهزار و 800 پزشک
به مناطق محروم

دکتر کریمی درباره افزایش تخت‌های بیمارستانی گفت: «106 بیمارستان در این مدت ایجاد شده و 15 هزار و 399 تخت هم افزوده شده است؛ به این صورت که تعداد تخت‌های ویژه نوزادان ۵۰۰ عدد بود که به دو برابر افزایش یافت و اکنون ۱۰۵۰ تخت picu ایجاد شده است، همچنین سه هزار تخت ویژه نیز در این مدت به ناوگان تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده است.» به گفته این مقام مسئول برای دسترسی عادلانه مردم به خدمات نظام سلامت، دو هزار و ۸۰۰ پزشک با اولویت کار در مناطق محروم توزیع شده‌اند و در ماه‌های آینده نیز به همین میزان فارغ التحصیلان جدید در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار خواهند گرفت.

رایگان شدن خدمات بستری
در نظام ارجاع

معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به دستاورد دیگر دولت درخصوص رایگان شدن خدمات درمانی، افزود: «برنامه سلامت خانواده که پزشکی خانواده جزئی از آن است در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر اجرا شده است. نظام ارجاع کاملاً الکترونیک انجام می‌شود و خبرهای خوبی درباره رایگان شدن بستری از مسیر ارجاع هم از سوی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی اعلام شد. اکنون سه دهک اول درآمدی، ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و به صورت پایلوت ساکنان استان‌های بوشهر، کردستان، خراسان جنوبی، ساکنان شهر کهنوج و منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، اگر در نظام ارجاع بستری شوند طبق قانون بودجه امسال رایگان درمان می‌شوند. هدف ما حفاظت مالی و کاهش پرداخت از جیب مردم است. برای هزینه درمان سرپایی نیز تلاش می‌شود که 30 درصد فرانشیز به ۱۵ درصد کاهش یابد.»

ایران جزو کشورهای دارای آمار بالا در سرطان نیست
دکتر کریمی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» درباره خبر منتشر شده با مضمون افزایش نرخ شیوع سرطان در کشور گفت: «اخیراً یکی از همکاران پیشکسوت مصاحبه‌ای درخصوص افزایش سرطان انجام دادند. اینکه نرخ شیوع سرطان در حال افزایش است فقط مختص به ایران نیست و در همه دنیا این نرخ رو به افزایش است که یکی از دلایل آن افزایش سالمندی و امید به زندگی است. سرطان ارتباط مستقیمی با سن دارد و هرچقدر سن افزایش پیدا کند احتمال ایجاد سرطان هم افزایش پیدا می‌کند. ایران جزو کشورهای آمار بالا در سرطان نیست و در کشورهای اروپایی نرخ ابتلا به سرطان بیشتر است. افرادی که در خصوص افزایش نرخ سرطان با رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند، باید مستند صحبت کنند و بگویند رفرنس چیست. این صحبت‌هایی که مطرح شد مستند نبود، به عنوان مثال در مصاحبه‌ای گفته شده بود از بیماران سرطانی 94 درصد MRI بی‌دلیل گرفته می‌شود. ما انواع و اقسام ‌MRI داریم، چه نوعی از دید این فرد بی‌دلیل بوده است؟ در چه کسانی؟ در چه بازه زمانی؟ بر اساس چه رفرنسی؟ پزشکی ایران در منطقه سرآمد است به طوری که در سال گذشته یک میلیون و 200 هزار گردشگر برای درمان به ایران مراجعه کردند و درمان مورد نظر را دریافت کرده و رفتند. در حوزه گردشگری سلامت، ۲۵۰ مرکز درمانی ما مجوز IPD گرفتند که دارای استانداردهای بسیار خوب برای پذیرش بیماران بین‌الملل است.»
اصلاح تعرفه‌های پزشکی
این مقام مسئول در پاسخ به سؤال دیگر «ایران» درباره کمبود متخصص در برخی رشته‌ها عنوان کرد: درباره برخی رشته‌های پزشکی نحوه جذب در گذشته اشتباه بود که برایشان لاین طراحی می‌کردند. فرد یا باید لاین جراحی را انتخاب می‌کرد یا لاین داخلی و اگر نمره جراحی را کسب نمی‌کرد دیگر به لاین داخلی هم نمی‌توانست ورود پیدا کند که این رویه اصلاح شد و امسال تعداد صندلی‌های خالی در برخی رشته‌ها را کاهش دادیم. روی دیگر موضوع به تعرفه‌های پزشکی بازمی‌گردد، به طوری که در سال‌های گذشته متناسب با نرخ تورم، تعرفه‌ها افزایش نیافته است. برای یک عمل سزارین 50K
(K ضرایب تعرفه خدمات تشخصی و درمانی است) در نظر گرفته شده است که در سال 1390، 36 هزار تومان بود و سال ۱۴۰۰ این عدد به ۵۲ هزار تومان رسید؛ این درحالی است که حالا با وجود افزایش هزینه‌های زندگی، ضریب K تغییر چندانی نداشته به طوری که امسال ۶۹ هزار و ۷۰۰ تومان در نظر گرفته شد. برای اصلاح این تعرفه بویژه برای رشته‌های حیاتی مثل بیهوشی و طب اورژانس باید تلاش و در نیمه دوم سال دوباره تعرفه‌ها را اصلاح کنیم.
وی افزود: حقوق پزشکان طرحی اصلاً خوب نیست و حدود ۱۰ میلیون تومان است. ما تقاضای افزایش 4 تا ۵ میلیون تومانی آن را مطرح کردیم. در مورد کارانه هم برداشتن سقف در مناطق محروم اصلاح شد. تعرفه بخش خصوصی و دولتی برای نیروهای تمام وقت هم یکسان شد که این هم دستاورد مهمی است.

درمان 85 درصدی ناباروری
در مراکز سطح سه

دکتر کریمی درباره مراکز درمان ناباروری گفت: ۱۲۳ مرکز ناباروری سطح سه و ۴۷ مرکز درمان ناباروری سطح دو در کشور وجود دارد. تا آبان ماه سال‌جاری قصد داریم این تعداد مراکز سطح دو را به بیش از ۶۰ مرکز برسانیم. ناگفته نماند خدمات این بخش چه سرپایی و ‌چه بستری با تعرفه دولتی تا ۹۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار دارد و بسته‌های خدمتی هم مرتباً در حال تدوین و اضافه شدن است./ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: