کد خبر: ۳۳۰۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 22
«جمع رتبه برتری‌های کنکور آمده بودند تا با دانشگاه تهران آشنا شوند و تصمیم بگیرند در کدام دانشگاه زندگی جدیدشان را شروع کنند. از آن‌ها سوال شد که چقدر به مهاجرت فکر می‌کنند، هم خودشان و هم اطرافیانشان. معدود افرادی بودند که دوست داشتند در ایران بمانند و زندگی‌شان را بسازند؛ ولی بسیاری فقط می‌خواستند بروند.
شفا آنلاین>گزارشی که اخیراً از گردهمایی رتبه‌های برتر کنکور منتشر شده، نشان می‌دهد که این افراد هنوز وارد دانشگاه نشده‌اند و تازه یک ماه بعد قرار است عنوان «دانشجو» داشته باشند، از همین الان در فکر مهاجرت هستند و بعضی هایشان، حتی از حالا کشور مقصدشان را هم انتخاب کرده اند. هر چند مهاجرت یا باقی ماندن در کشور، تصمیمی است که کاملاً در حوزه اختیارات شخصی است اما از منظر مدیریت کلان جامعه، باید بدان به طور جدی‌تر نگاه کرد چرا که ادامه سیاست‌های کنونی در عرصه‌های سیاسی، بین المللی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، علاوه بر تشدید فرار مغزها، به گسترش فرار دست‌های ماهر و سرمایه‌ها نیز منجر خواهد شد. 
به گزارش شفا آنلاین:کمتر کشوری در جهان وجود دارد که نسل جوان آن، تا بدین اندازه در اندیشه مهاجرت از سرزمین مادری و خانه پدری باشند. در همین راستا ویدئویی را یکی از رسانه‌ها در مورد رتبه‌های برتر کنکور منتشر کرده که قابل تامل است. در توضیح این فیلم آمده است: «جمع رتبه برتری‌های کنکور آمده بودند تا با دانشگاه تهران آشنا شوند و تصمیم بگیرند در کدام دانشگاه زندگی جدیدشان را شروع کنند. از آن‌ها سوال شد که چقدر به مهاجرت فکر می‌کنند، هم خودشان و هم اطرافیانشان. معدود افرادی بودند که دوست داشتند در ایران بمانند و زندگی‌شان را بسازند؛ ولی بسیاری فقط می‌خواستند بروند.
اما قسمت تلخ ماجرا اینجاست که «هم میهن» طی گزارشی آورده است که ۸۰درصد رتبه‌های برتر از ایران رفته اند. این روزنامه نوشته است: «در سال‌های اخیر بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با ویزای تحصیلی روانه کشورهای دیگر شدند و رفته‌رفته با پیدا کردن شغل یا تشکیل خانواده، مهاجرت خود را دائمی کردند. وضعیت دانشجویان سال‌های دهه۸۰یا ابتدای۹۰ چگونه است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان رتبه‌های یک تا ۱۰رشته ریاضی و فیزیک در سال‌های۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ تعداد ۱۱۴ نفر، دیگر در ایران حضور ندارند. آمریکا، کانادا و سوئیس ازجمله کشورهایی‌اند که دانشجویان آن‌ها را به‌عنوان مقاصد خود انتخاب کرده‌اند. این گزارش بر پایه بررسی‌ای است که اندیشکده هاتف براساس اطلاعات لینکدین این افراد و در طول یک‌سال، آن را تهیه کرده و برای نخستین‌بار منتشر می‌شود. داده‌هایاین گزارش نشان می‌دهد که به‌طور متوسط ۷۸درصد نخبگان، دیگر به کشور بازنگشته‌اند. این گزارش تنها آمارهای مربوط به سال‌های۸۰ تا ۹۵ است، پرسش اینجاست که وضعیت مهاجرت دانشجویان در سال‌های اخیر چه تغییری کرده است؟ بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت، دی پارسال در نشست خبری اعلام کرد که ایران بعد از ۷ تا ۸ سال در تراز ۵۰ هزار دانشجوی مهاجر قرار گرفته است و اکنون وارد تراز بالاتر از ۶۶ هزار نفر دانشجوی مهاجر است: «این عدد نشان می‌دهد با سرعت پدیده افزایش جمعیت دانشجویی خارج از کشور را تجربه می‌کنیم. صلواتی در آن نشست با بیان اینکه این آمارها با تاخیریکی، دوساله منتشر می‌شوند، تاکید کرد: متاسفانه آمارهای ما در این زمینه به‌روز نیست و این امکان وجود ندارد که بدانیم درحال‌حاضر چقدر دانشجوی ایرانی در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند، به‌گونه‌ای‌که چندی پیش رئیس سازمان امور دانشجویان اعلام کرد، ما آمارهای دقیقی از خروج نخبگان در دست نداریم، ولی جای نگرانی نیست؛ اما این گفته نوعی تناقض آماری است.»
> واکنش کاربران
اما این موضوع با واکنش‌هایی از سوی کاربران روبرو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «با این شرایط موجود جوانان که هیچ حتی خانواده‌ها و پدران دارن مهاجرت می‌کنند متاسفانه مسئولین فعلا به فکر فرزندآوری هستند اما به فکر نگه داشتن فرزندان تو مملکت نیستند با این اوضاع اقتصادی وقتی یک جوان می‌بینه که خانواده در شرایط سخت اقتصادی هستند چه امیدی به آینده داره».
کاربر دیگری گفته است: «مهاجرت این بچه‌ها دردناک هست ولی دردناکترش اینکه کاری برای نگه داشتنشون نمی‌کنند».
دیگری نوشت: «کسانی که برای بهبود شرایط کشور باید فکر کنند فعلا مشغول لایحه عفاف و حجاب هستند وقت ندارن».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «امید به آینده را در صحبتهای این عزیزان می‌توان دید. تازه اینها هنوز وارد جامعه نشدن و تا الان سرشون به درس خواندن گرم بوده یکی دو سال که از دانشجو بودنشان بگذره پاسخ جمیع آن‌ها بله خواهد بود».
کاربران دیگر نوشته اند: «در دانشگاهی کار می‌کنم که از دانشگاههای مطرح هست و شاید بدون اغراق ۵۰ درصد مهاجرت می‌کنند»، «من یه مهندس برق ۴۵ساله هستم همکارا میگن مهندس خوبی هستم درآمدم هم بد نیست ولی نه در حد زندگی دوستام تو خارج. وقتی فارغ‌التحصیل شدم همش میگفتم کار میکنم برا خودم و ایران رو میسازم برا بچه هام، تقریبا۸۰ درصد دوستام مهاجرت کردن ولی افسوس که هر چی جلوتر رفتیم اوضاع بدتر شد که بهتر نشد»، «وای برما که تمامی مغزها در حال فرار از مملکت هستند»، «من به عنوان یک نوجوان ایرانی که در پایه دهم تحصیل میکنم، صد درصد به مهاجرت فکر میکنم»./آفتاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: