کد خبر: ۳۳۰۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 21
دکتر محمدابراهیم پارسانژاد، فلوشیپ نازایی و IVF و رئیس هیأت مدیره انجمن علمی - تخصصی باروری و ناباروری ایران می‌گوید: اتفاقا برای انجام IVF، سن به هیچ وجه فاکتور مهمی نیست. اصلا IVF برای نخستین بار که در دنیا ابداع شد، برای کسانی بود که لوله رحم خود را از دست داده بودند.
شفا آنلاین>سلامت>میزان ناباروری در ایران 15تا 20درصد است؛ یعنی تقریبا از هر 5زوج ایرانی، یک زوج مشکل ناباروری دارند. متخصصان می‌گویند حدود 15درصد از دلایل ناباروری نه دست زن است و نه تقصیر مرد و علت یا علل آن در علم پزشکی ناشناخته است، اما دلایل 85درصد ناباروری‌ها به ‌خود زن و مرد برمی‌گردد و می‌توان آن را با درمان‌ها و تکنیک‌های مختلفِ کمک باروری تا حدودی حل و برطرف کرد. با این حال تأکید بر این است که زوج‌ها به سن طلایی بارداری که 23تا 28سالگی است و نیز به دوران طلایی درمان ناباروری اهمیت ویژه‌ای دهند و آن را از دست ندهند. یکی از روش‌های درمان ناباروری، تکنیک IVF است. IVF مخفف In Vitro Fertilization و به معنی «بارور کردن تخمک در آزمایشگاه» است. در این روش، اسپرم مرد و تخمک زن در یک آزمایشگاه ترکیب شده و جنین‌های حاصل‌شده در رحم زن قرار داده می‌شوند. در این‌باره پای صحبت‌های دکتر محمدابراهیم پارسانژاد، فلوشیپ نازایی و IVF و رئیس هیأت مدیره انجمن علمی- تخصصی باروری و ناباروری ایران نشسته‌ایم.

سن در IVF فاکتور مهمی نیست
به گزارش شفا آنلاین:بسیاری از مردم تصور می‌کنند که روش کمک باروری IVF تنها برای زنان بالای 40سال است که سن طلایی بارداری را پشت سر گذاشته‌اند و احتمال باروری آنها به ‌شدت پایین آمده است. اما دکتر محمدابراهیم پارسانژاد، فلوشیپ نازایی و IVF و رئیس هیأت مدیره انجمن علمی - تخصصی باروری و ناباروری ایران می‌گوید: اتفاقا برای انجام IVF، سن به هیچ وجه فاکتور مهمی نیست. اصلا IVF برای نخستین بار که در دنیا ابداع شد، برای کسانی بود که لوله رحم خود را از دست داده بودند.

چند درصد از زنان با روش IVF باردار می‌شوند؟
رئیس هیأت مدیره انجمن علمی- تخصصی باروری و ناباروری ایران می‌گوید: یکی، دو روز طول می‌کشد تا جنین از لوله رحم وارد رحم شود. گاهی جنین مشکل ژنتیک دارد و بدن مادر، آن را قبول نمی‌کند؛ مثلا جنین سندرم داون دارد، یا به طور ژنتیکی مشکل قلبی دارد، یا سن مادر بالاست و ... . به‌گفته این فلوشیپ نازایی و IVF  روش IVF در بهترین مراکز ناباروری دنیا هم تنها حدود 30تا 37درصد جواب می‌دهد؛ یعنی از حدود 100زوج که IVF انجام می‌دهند، فقط 37نفرشان (حدود یک‌سوم) بارور می‌شوند.

قابلیت تعیین جنسیت  در IVF صحت دارد؟
بسیاری از زوج‌ها علاوه بر IVF تمایل به تعیین جنسیت فرزند خود نیز دارند و پول بیشتری می‌پردازند تا جنینی با جنسیتی که خودشان می‌خواهند، تشکیل شود. دکتر پارسانژاد اما می‌گوید: اینطور نیست که هرکس از راه رسید، بگوید جنسیت بچه‌ام فلان باشد و ما هم قبول کنیم. چون اگر بخواهیم دست باز عمل کنیم، توازن بین جمعیت دختران و پسران در جامعه به هم می‌خورد. تعیین جنسیت، هم جنبه اخلاقی و قانونی دارد و هم جنبه علمی.این فلوشیپ نازایی در پاسخ به اینکه آیا تعیین جنسیت 100درصد جواب می‌دهد، می‌گوید: بله، تعیین جنسیت 100درصد جواب می‌دهد. فقط بستگی دارد که زن با روش IVF بارور شود یا نه که همانطور که گفتم، احتمال باروری با این تکنیک فقط 37درصد است.

پاسخ به 10سؤال رایج درباره IVF
1. اولین بار در کدام شهر انجام شد؟ یزد.
2. آیا فقط برای زنان بالای 40سال است؟ سن اصلا مهم نیست.
3. مشکل ناباروری از زن است یا مرد؟ می‌تواند به هر کدام مربوط باشد.
4. پروسه IVF چقدر زمان می‌برد؟ از شروع پروسه، تا یک‌ ماه و حتی بیشتر.
5. آیا همه زوجین نابارور به این روش نیاز دارند؟ خیر. بستگی به مشکل فرد دارد.
6. آیا تعیین جنسیت در این روش شدنی است؟ تقریبا بله.
7. آیا زوجین می‌توانند دختر یا پسر بخواهند؟ خیر. مشروط است.
8. احتمال چندقلوزایی بالاست؟‌ بالا نیست، کمی احتمالش بالا می‌رود.
9. تا چندبار می‌شود  IVFکرد؟ بستگی به قوانین هر کشور دارد.
10. هزینه‌اش چقدر است؟ در تهران خیلی بالاست، ولی در شهرستان نرمال./همشهری




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: