کد خبر: ۳۳۰۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 19
خشایار نادی
انسان دستکاری‌های زیادی در محیط طبیعی داشته و نظم جهانی به همین دلیل از بین رفته است. این اقدامات باعث کمبود آب آشامیدنی در سطح جهان شده است و بسیاری از دریاها ودریاچه‌ها خشک شده‌اند.
شفا آنلاین>امروز اکثر کشورها با مشکل کمبود آب مواجه هستند و تا چند سال آینده به نظر من بزرگترین مشکل منطقه بحث آب باشد و شاید جنگ آب شکل بگیرد. این مسئله به دلیل افزایش گرمای زمین، خشکسالی و تغییرات اقلیمی شکل گرفته است. همچنین انسان دستکاری‌های زیادی در محیط طبیعی داشته و نظم جهانی به همین دلیل از بین رفته است. این اقدامات باعث کمبود آب آشامیدنی در سطح جهان شده است و بسیاری از دریاها ودریاچه‌ها خشک شده‌اند. اخیرا نیز بحث عقب نشینی دریاچه خزر در کشور ما مطرح شده است و این موضوع در سالیان آینده می‌تواند کشورهای حاشیه دریای خزر را دچار آسیب‌های فراوانی سازد.
 در سایر نقاط کشور نیز ما شاهد این مسائل هستیم مانند خشک شدن دریاچه ارومیه. موضوع خشک شدن دریا و دریاچه‌ها تنها باعث شکل‌گیری کمبود آب نمی‌شود بلکه این مسئله مسبب مشکلات محیط زیستی زیادی مانند طوفان‌های نمک نیز است.
 زاینده رود اصفهان نیز سال‌ها است که درگیر مسئله کم آبی است و از سوی دیگرعدم تامین حق آبه هیرمند نیز مشکلات زیادی را برای مردم آن منطقه ایجاد کرده است. عدم تامین حق آبه هیرمند توسط طالبان کاملا تخلف است زیرا آن‌ها به تعهدات خود در این راستا عمل نمی‌کنند. 
برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس از چند سال پیش شروع کرده‌اند که از آب دریاها با استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن استفاده کنند. آن‌ها از این طریق آب را تصفیه می‌کنند و به صورت مدرن و با استفاده از تکنولوژی‌ها در حال تامین آب مورد نیاز خود هستند. این کشورها با کمک تکنولوژی روز دنیا آب مورد نیاز را تامین می‌کنند. در این کشورها مسائل محیط زیستی از اهمیت زیادی برخوردار است و آن‌ها تجربیات مفیدی در این حوزه دارند. ما نیز در کشور باید از تکنولوژی‌های روز استفاده کنیم و کمبود آب از این طریق جبران شود. 
بسیاری از مناطق کشور امروز درگیر مسئله کمبود آب هستند و این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد. حق آبه‌های ایران در نقاط مختلف باید تامین شود و کشورهایی که این اقدام را انجام نمی‌دهند مرتکب تخلف می‌شوند. از سوی دیگر در کشور ما باید در استفاده از آب صرفه جویی شود. بسیاری از خانه‌ها و ویلاها در کشور ما دارای استخرهای بزرگ هستند و از این طریق آب زیادی در کشور به هدر می‌رود. دود این اقدام ثروتمندان جامعه به چشم فرودستان و فقرا می‌رود و دولت نباید مجوز چنین اقداماتی را بدهد و باید برخورد جدی با آن‌ها صورت بگیرد. در کلانشهرها بسیاری از لوله کشی‌ها فرسوده شده‌اند و نیاز به نوسازی دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: