کد خبر: ۳۳۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 14
زير سويه EG5 از زمان كشف آن تاكنون در ايران شناسايي نشده است.
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوي وزارت بهداشت گفت: كشف زير سويه‌هاي جديد كرونا در جهان به معني شيوع آنها در ايران و ساير كشورها نيست و در ماه‌هاي گذشته علاوه بر زيرسويه EG5 زيرسويه‌هاي متعدد ديگري هم در جهان كشف شده‌اند كه هيچ يك شيوع نيافته و در ايران نيز شناسايي نشده بودند.
به گزارش شفا آنلاین:پدرام پاك آيين افزود: اين زيرسويه نخستين‌بار ماه‌ها قبل يعني ۱۷ فوريه (۲۸ بهمن ۱۴۰۱) در جهان شناسايي شد. اين زيرسويه، مشتق از يكي از زيرسويه‌هاي اميكرون به‌نام XBB1 است كه از طرف سازمان جهاني بهداشت تحت رصد و سپس تحت توجه طبقه‌بندي شده است. همچنين اين زيرسويه در ۵۱ كشور شناسايي شده و از زمان شناسايي تاكنون تغييري در بيماري‌زايي آن مشاهده نشده است. در ايران، آزمايش سكانس براي تعيين سويه و زيرسويه به تعداد بالغ بر ۲۰۰ مورد در هر ماه به ويژه در مورد مسافران خارجي و در مرزها انجام مي‌شود اما زير سويه EG5 از زمان كشف آن تاكنون در ايران شناسايي نشده است.
به دنبال اين اظهارات، حسين فرشيدي معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به رصد دقيق بيماري‌ها در كشور، گفت كه اين زيرسويه هنوز در ايران شناسايي نشده و در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: از زمان اوج شيوع كرونا تاكنون واحد رصد بيماري‌هاي وزارت بهداشت به صورت كاملا فعال تمام بيماري‌هايي كه ممكن است بروز آنها مشكلاتي براي كشور ايجاد كند مانند كرونا، تب دنگي و... را بررسي و رصد مي‌كند. در خصوص بيماري كرونا نيز در فواصل مشخص از موارد مشكوك و محتمل كه با علائم متفاوت از كرونا هم مراجعه مي‌كنند نمونه‌گيري انجام مي‌شود تا كنترل دقيق بيماري انجام شود و هنوز سوش جديد كرونا در كشور شناسايي نشده است. مستند سازمان بهداشت جهاني براي اعلام بروز سويه جديد كرونا نيز گزارشات كشورهاي مختلف است. در مورد سويه جديد كرونا طبق اعلام مراجع رسمي مي‌دانيم كه امكان انتقال آن نسبت به سويه‌هاي قبلي بسيار بيشتر است، ولي علائم مشابه با كرونا دارد هرچند كه با علائم كروناي اوليه بسيار متفاوت است. البته چون اكثر افراد واكسن تزريق كرده‌اند تا حدي نسبت به آن ايمني دارند.سازمان بهداشت جهاني هم اعلام كرده كه كرونا از وضعيت اضطراري خارج شده اما اين موضوع به معناي از بين رفتن كامل كرونا نيست. نه تنها در كشور ما بلكه در كشورهاي ديگر هم روزانه برخي به اين بيماري مبتلا مي‌شوند .
طبق گزارش وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 21 تا 22 مرداد ۳۷ بيمار كوويد ۱۹ در كشور شناسايي شد و ۲۸ نفر آنها بستري شدند و مجموع بيماران كوويد ۱۹ در كشور به ۷ ميليون و ۶۱۳ هزار و ۲۷۵ نفر رسيد.
همچنين در اين بازه زماني يك نفر از بيماران كوويد ۱۹ در كشور جان خود را از دست داد و مجموع جان‌باختگان اين بيماري، به ۱۴۶ هزار و ۳۱۹ نفر رسيد.تاكنون ۷ ميليون و ۳۷۳ هزار و ۹۸۰ نفر از بيماران، بهبود يافته يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند و ۱۰ نفر از بيماران مبتلا به كوويد ۱۹ در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
ديروز خبرگزاري مهر به نقل از رويترز گزارش داد كه سازمان بهداشت جهاني، چند روز پس از تعيين يك سويه شايع جديد، اعلام كرده كه تعداد موارد جديد كوويد۱۹ گزارش شده در سراسر جهان در ماه گذشته ۸۰ درصد افزايش يافته است. اين سازمان در ماه ارديبهشت اعلام كرده كه كوويد ۱۹ ديگر يك وضعيت اضطراري بهداشتي جهاني نيست اما هشدار داد كه ويروس به گردش و جهش ادامه خواهد داد و باعث افزايش گاه به گاه در عفونت‌ها، بستري شدن در بيمارستان و مرگ مي‌شود و كشورهاي جهان از ۱۰ جولاي تا ۶ آگوست نزديك به ۱.۵ ميليون مورد جديد را گزارش كردند كه ۸۰ درصد نسبت به ۲۸ روز گذشته افزايش يافته است. سازمان جهاني بهداشت هشدار داده كه تعداد گزارش شده موارد و مرگ و ميرها منعكس‌كننده اعداد واقعي نيست به اين دليل كه كشورها آزمايش و نظارت بسيار كمتري نسبت به مراحل اوليه همه‌گيري انجام مي‌دهند اما بسياري از موارد جديد در منطقه غربي اقيانوس آرام رخ داده كه حاكي از افزايش ۱۳۷ درصدي عفونت‌ها بوده است. چندين كشور در نيمكره شمالي، از جمله ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه و ژاپن شاهد افزايش تابستاني موارد ابتلا در هفته‌هاي اخير بوده‌اند و كارشناسان معتقدند كه سفرهاي تابستاني، كاهش مصونيت و يك سويه جديد فرعي ممكن است همگي در افزايش موارد ابتلا نقش داشته باشند. تدروس آدهانوم؛ رييس سازمان جهاني بهداشت هم هشدار داده كه «خطر ظهور سويه خطرناك‌تري وجود دارد كه مي‌تواند باعث افزايش ناگهاني موارد ابتلاء و مرگ و مير شود.»
ديروز همچنين خبرگزاري مهر گزارش داد كه مسعود مرداني؛ رييس مركز تحقيقات بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، در خصوص مهم‌ترين دليل بروز سندرم پس از كرونا گفت: « بر اساس آمار جهاني، نزديك به ۱۰ درصد مبتلايان به كرونا به سندرم بعد از كرونا دچار مي‌شوند كه اين تعداد معادل ۶۵ ميليون نفر از ۶۵۱ ميليون نفري است كه ابتلا به اين ويروس را تجربه كرده‌اند. در اين خصوص بايد در نظر داشت كه تعدادي از مبتلايان به هر دليلي تست ندادند و در اين آمار ثبت نشده‌اند.سندرم بعد از كوويد با علائمي همچون ضعف، اشكال در تنفس و اختلالات شناختي با تأثيرگذاري بر عملكرد روزانه، به ويژه در افراد با بيماری زمينه‌اي درگيري مولتي‌سيستم همراه است.مهم‌ترين دليل بروز سندرم Post COVID ضعف سيستم ايمني و تداوم مخازن ويروس در بافت‌هاست كه عوارض قلبي و عروقي، علائم عصبي شناختي، حسي و حركتي، از دست دادن حافظه، گيجي و عدم تعادل، از دست دادن حس بويايي و چشايي، وزوز گوش، كاهش شنوايي و سرگيجه، خستگي مزمن، اختلال در سيستم توليد مثل، سيستم تنفسي و گوارشي در اين سندرم مشاهده مي‌شود./اعتماد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: