کد خبر: ۳۳۰۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 11
کارشناس نوزادان و شیر مادر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص شیوه‌های دوشیدن شیر مادر و شرایط نگهداری آن در یخچال توضیحاتی ارائه کرد.
شفا آنلاین>سلامت>پروین قاسم‌پور با بیان اینکه مادران وقتی چندین ساعت از شیرخوار خود دور هستند می‌توانند شیر خود را به درستی دوشیده و ذخیره کنند، گفت: مادر برای این کار باید از قبل وسایل مورد نیاز برای دوشیدن شیر را آماده ‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: ظرفی از جنس شیشه یا پلاستیک سخت شفاف که در آن را بتوان پوشاند، برای این کار مناسب است. این ظرف باید با آب داغ و مایع ظرفشویی تمیز شده و با آب داغ به خوبی شسته شود.

به گفته وی، مادر می‌تواند شیر را مستقیما در ظرف جمع‌آوری بدوشد و اگر آن را در چندین ظرف ذخیره می‌کند، باید روی هر ظرف تاریخ بنویسد.

وی با اشاره به این که شیر دوشیده شده باید هرچه زودتر مصرف شود، خاطرنشان کرد: سعی کنید ابتدا از شیرهای قدیمی‌تر استفاده شود.

این کارشناس برنامه‌های سلامت نوزادان و شیر مادر درباره نحوه ذوب کردن شیر دوشیده شده منجمد، توضیح داد: برای استفاده از شیر دوشیده منجمد شده باید آن را در یخچال بگذارید تا به آرامی ذوب شود و طی ۲۴ ساعت از آن استفاده کنید.

وی افزود: در صورت عجله برای استفاده از شیر دوشیده منجمد می‌توان آن را در یک ظرف آب ولرم ذوب کرد و طی یک ساعت همچنان که گرم است مصرف شود.

قاسم پور، تاکید کرد: شیر دوشیده شده مادر را نباید بجوشانید و یا نباید در ماکروویو گرم کنید چون بعضی از عناصر و مواد مغذی آن از بین می‌رود و همچنین می‌تواند دهان شیرخوار را بسوزاند.

مدت زمان نگهداری شیر دوشیده شده

وی گفت: شیر مادر در جایخی یخچال تا دو هفته و در فریزرهای خانگی تا سه ماه و در فریزر مستقل با انجماد عمیق تا شش ماه قابل نگهداری است.

وی برای نگهداری شیر مادر در یخچال، دمای دو تا چهار درجه سانتیگراد را توصیه کرد و افزود: ظرف شیر را باید در سردترین قسمت یخچال قرار داد. بسیاری از یخچال‌ها درجه حرارت پایدار ندارند، بنابراین بهتر است شیر طی ۴۸ ساعت استفاده شود.

قاسم‌پور در مورد نگهداری شیر ذوب شده، اظهار کرد: چنانچه شیر در یخچال ذوب شود تا ۲۴ ساعت قابل نگهداری است؛ ولی اگر با قرار دادن در ظرف آب ولرم، ذوب شده است تا یک ساعت باید مصرف شود. هرگز شیر ذوب شده را دوباره منجمد نکنید.

به گفته وی، شیر دوشیده در دمای اتاق (درجه حرارت ۱۵ تا ۲۵درجه سانتیگراد) به مدت هشت ساعت و درجه حرارت ۲۵ تا ۳۷ درجه سانتیگراد به مدت چهار ساعت قابل نگهداری و استفاده است.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، او خاطرنشان کرد: تمامی مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آمادگی ارائه خدمات مشاوره‌ای به مادران شیرده در ساعات اداری را دارا هستند.

به گفته وی، این مشاورین شیردهی ضمن شرکت در دوره‌های آموزشی تئوری و عملی در تمامی مراکز و شبکه‌های بهداشت مشاوره‌های لازم را به مادران ارائه می‌دهند تا شیردهی موفقی را بدون نگرانی تجربه کنند.

قاسم پور در خاتمه، خاطرنشان کرد: مادر در صورتی که مشکل شیردهی داشته باشد پس از مراجعه به واحدهای بهداشتی ابتدا راهنمایی‌های لازم توسط مراقبان سلامت و بهورزان به وی ارائه می‌شود و در صورت نیاز به مراکز مشاوره شیردهی دانشگاه ارجاع می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: