کد خبر: ۳۳۰۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 08
بی‌شک هیچ توجیهی نمی‌تواند این قساوت، سنگدلی و انسان ستیزی را که ناشی از ضعف آگاهی و دانش بنیادین از ظرفیت انسان است را جبران نماید.

شفا آنلاین>سلامت>انجمن حمایت از حقوق معلولان در واکنش به ویدیوی ضرب و شتم معلولان در مرکز توانبخشی نیلوفران آبی بوشهر نوشت: سازمان بهزیستی کشور صلاحیت تأیید بهداشت مراکز، محل نگهداری موادغذایی، آشپزخانه و اشپز را از خود سلب و به وزارت بهداشت و ضمنا صلاحیت تأیید ایمنی ساختمان مراکز را به آتش نشانی‌ها و مراجع ذیصلاح واگذار نماید و در مراکز دولتی نیز این موارد به دقت لحاظ گردد.

به گزارش شفا آنلاین:انجمن دفاع از حقوق معلولین ایران و سازمان‌های مردم نهاد در اطلاعیه‌ای با ابراز تأسف از واقعه غم‌انگیز در مرکز نگهداری بوشهر، نوشت: انتشار تصاویردردناک و غیرانسانی یکی از مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت به شدت دل خانواده‌های افراد معلول و بسیاری از انسان‌های آزاده، باوجدان و شرأفتمند را به درد آورده است. 

بی‌شک هیچ توجیهی نمی‌تواند این قساوت، سنگدلی و انسان ستیزی را که ناشی از ضعف آگاهی و دانش بنیادین از ظرفیت انسان است را جبران نماید. سازمان‌های مردم نهاد معلولین ایران با اظهار تأثر و تأسف عمیق از این واقعه غم‌انگیز انتظار دارد تا موضوعات مربوط به مرکز مذکور و سایر مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت توسط دادستان کل کشور و سازمان بهزیستی مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد.

این انجمن در ادامه این اطلاعیه آورده است:

۱-مرکز متخلف که تصاویر زجرآور آن دل دردمندان را به درد آورده است در سال‌های قبل همیشه یارانه دریافتی‌اش با تعداد افراد حاضر در مرکز و حتی بر اساس درجه مرکز بیشتر از شرایط موجود آن بوده است. در تصاویر به وضوع دیده می‌شود خانم «م» به عنوان مدیر مرکز در حین ضرب و شتم در محل حضور دارد لذا انتظار می‌رود با توجه به سوء سابقه در این خصوص مادام العمر حق فعالیت در مراکز افراد دارای معلولیت از‌ایشان سلب گردد.

۲_ضارب نیروی استخدامی شده غیرایرانی است که به خاطر فرار از بیمه و حقوق کارگری به کار گرفته شده است. لذا پایش نیرو‌های مرکز از نظر سوابق بیمه و حقوق مزایا ضروری به نظر می‌رسد.

۳_در خصوص آمار و علت فوتی‌های مرکز از طریق بررسی اسناد پزشکی، مشاهدات پرسنل مرکزتحقیق و تفحص شود، تا خون ناحقی پایمال نگردد.

در خصوص سایر مراکز نگهداری از افراد دارای معلولیت به منظور جلوگیری از فجایع مشابه از سازمان بهزیستی کشور انتظار می‌رود دستورالعمل واگذاری و اداره این مراکز را به گونه‌ای تغییر دهد که ۱_ فعالیت نیروی غیر تخصصی اتباع در مراکز نگهداری معلولین ممنوع گردد. مگر ضرورت این موضوع به تصویب معاونت توانبخشی استان برسد.

۲-استقرار دائم نماینده سازمان بهزیستی در مراکزشبانه روزی به خصوص مراکز شبانه روزی خاص بعنوان ناظر

۳-ایجاد فوری و بدون فوت وقت پایگاه‌مانیتورینگ(نظارت مرکزی و از راه دور) و ترسیم نظارت سیستماتیک توسط سازمان بهزیستی کشور

۴- سوء پیشینه، سلامت روان و عدم الودگی به هرنوع اعتیاد در بین شاغلان در مراکز در هر سطحی به صورت مرتب و دقیق رصد گردد.

۵-ترخیص افراد دارای معلولیت توانمند از مراکز با بسته‌های حمایتی لازم و بازگشت به جامعه با رعایت اصل توانمندسازی افراد دارای معلولیت

۶-افزایش حق پرستاری در منزل تا۵/۱برابر حق پرستاری در مرکز به منظور تشویق و ترغیب والدین جهت نگهدرای فرد معلول در منزل همراه با بسته‌های مشاوره‌ای لازم

۷- کمسیون ارزیابی و تشخیص اقامت در مراکز نگهداری برای معلولینی که دارای قیم هستند با مدیریت معاونت توانبخشی استان هرچه سریعتر راه‌اندازی شود

۸-صاحبان امتیاز حقیقی و مسئول فنی مراکز توامان دارای دانش تخصصی در حوزه افراد دارای معلولیت باشند.

۹- آمار و علت مرگ و میر در مراکز نگهداری جداگانه به صورت مرکز، استانی و کشوری در دفاتر نظارتی استانی و کشوری ثبت و ضبط گردد، و بعنوان یکی از شاخص‌های اصلی ادامه فعالیت تعیین گردد.

۱۰-معلولین مجهول الهویه مراکز نگهداری با فراخوان بهزیستی توسط مردم شریف ایران قیمومیت ان‌ها پذیرفته شده و این مراکز بصورت هیأت امنایی و با حضور قیم ان‌ها اداره شوند.

۱۱-افراد دارای منصب دولتی از داشتن امتیاز مرکز و یا حضور در هیأت امناء و هیأت مدیره منع شوند.

۱۲- رصد مالی صاحبان امتیاز مراکز و جلوگیری از دادن امتیاز به افرادی که وابستگان درجه یک آن‌ها خارج نشین هستند.

۱۳-سازمان بهزیستی سالانه به صورت شفاف اعلام نماید چه مبلغی از بودجه قانون حمایت ازحقوق افراد دارای معلولیت به مراکز نگهداری و چه مبلغی به معلولین در منزل اختصاص می‌یابد.

۱۴_ سازمان بهزیستی کشور صلاحیت تأیید بهداشت مراکز، محل نگهداری موادغذایی، آشپزخانه و اشپز را از خود سلب و به وزارت بهداشت و ضمنا صلاحیت تأیید ایمنی ساختمان مراکز را به آتش نشانی‌ها و مراجع ذیصلاح واگذار نماید و در مراکز دولتی نیز این موارد به دقت لحاظ گردد.

۱۵_انتظار می‌رود وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور شخصاً در برابر این اقدام شنیع واکنش نشان داده و به خاطر ترمیم احساسات جریحه دار جامعه معلولان دستور مناسب صادر کنند.

این انجمن در پایان این اطلاعیه آورده است: سازمان‌های مردم نهاد معلولین ضمن ابراز تألم و تأسف مجدد از وقوع چنین حادثه‌ای زحمات مادریاران، پدریاران و مددکاران خدوم را نادیده نمی‌گیرد و انتظار دارد دادستانی محترم و سازمان بهزیستی در خصوص ابعاد مختلف این فاجعه، چگونگی وعلل شکل‌گیری این حوادث اطلاع‌رسانی و به خانواده‌های معلولین، فعالان رسانه‌ای، انجمنها و ملت شریف ایران به منظور جلوگیری از وقوع چنین حوادث اسف باری اطمینان خاطر دهد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: