کد خبر: ۳۳۰۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 07
روز شنبه ساعت حدود 22 تا 23 کانال های خبری درباره وضعیت غبارآلود آسمان شهر اطلاع رسانی کردند و ساعات پایانی شب اطلاعیه هشدار نارنجی هواشناسی به مدیر بحران استانداری در کانال های خبری منتشر شد.جالب تر این که ساعت انتشار اطلاعیه سازمان هواشناسی درباره این وضعیت در سایت این سازمان، 8 صبح یک شنبه یعنی روز بعد از هجوم ریزگردها ثبت شده بود!
شفا آنلاین>بهاره موفقی/ باز هم هجوم ریزگردها در بی خبری مردم! باز هم پیش بینی ها با تاخیر صورت گرفت و آسمان مشهد یک بار دیگر از حمله ناباورانه ریزگردها غافلگیر شد. نفس های شهر در شبانگاه 14 مرداد آلوده شد و صحنه غبارآلودی را  پیش چشمان شهروندان به تصویر کشید، درحالی که تا قبل از آن خبری از پیش بینی و هشدار وضعیت نارنجی از سوی سازمان هواشناسی اعلام نشده بود. با این که گرد و غبار شدید از حدود ساعت 22 هوای مشهد را درگیر و آلوده کرد، اما هشدار نارنجی هواشناسی استان درباره احتمال تشدید گرد و غبار در آسمان استان و مشهد بعد از هجوم ریزگردها و در ساعات پایانی شنبه شب صادر شد؛ درست بعد از آن که ریزگردها در شهر حسابی جولان دادند! روز شنبه ساعت حدود 22 تا 23 کانال های خبری درباره وضعیت غبارآلود آسمان شهر اطلاع رسانی کردند و ساعات پایانی شب اطلاعیه هشدار نارنجی هواشناسی به مدیر بحران استانداری در کانال های خبری منتشر شد.جالب تر این که ساعت انتشار اطلاعیه سازمان هواشناسی درباره این وضعیت در سایت این سازمان، 8 صبح یک شنبه یعنی روز بعد از هجوم ریزگردها ثبت شده بود! 

قره قوم بازهم بلای جان هوای مشهد!

به گزارش شفا آنلاین:مهدی اله پور، مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که منشأ ریزگردها  چه بوده است؟ به «خراسان رضوی» می گوید: موضوعی که مشهد و خراسان رضوی به خصوص شهرهای شمالی استان یعنی سرخس، کلات، قوچان و درگز را درگیر کرده، مربوط به جبهه ای است که از صحرای قره قوم حرکت کرده و وارد حوزه شمالی استان شده و مشهد را نیز تحت تاثیر قرار داده است. وی درباره میزان غلظت ذرات هوا تصریح کرد: ماده یک شیوه نامه شرایط اضطرار می گوید که باید میانگین 24 ساعته غلظت ذرات معلق با قطر برابر یا کمتر از 10 میکرون از 255 میکروگرم بر مترمکعب فراتر رود؛ در صورت وقوع این اتفاق، شرایط اضطرار حادث می شود.

اعلام هشدار نارنجی از سوی سازمان هواشناسی؛ پس از جولان ریزگردها
اله پور در پاسخ به این سوال که سازمان هواشناسی چه زمانی وضعیت هشدار را صادر کرد؟ می گوید: قبل از این در روز شنبه اداره هواشناسی هشدار زرد را صادر کرده بود و هشدار نارنجی 28 را اگر اشتباه نکنم حدود ساعت 23:30 تا 23:40 شنبه صادر کردند. پس از آن ساعت 1:30 بامداد جلسه شرایط هشدار گرد و غبار را با تمامی اعضا در استانداری برگزار کردیم. وی در پاسخ به این سوال که نتیجه جلسه چه بوده است؟ بیان می کند: نتیجه جلسه از طریق پرتال اداره کل و روابط عمومی استانداری در قالب اطلاعیه شماره یک درباره بحث های خودمراقبتی، ممنوعیت کلاس های آموزشی، محدودیت های ورزش های هوازی و... اعلام شد. صبح روز یک شنبه نیز جلسه دوم کارگروه اضطرار را در ساعت 8:30 برگزار کردیم. مصوبات جلسه قبل تمدید و درباره آن تاکید شد.

گردوغبار به عنوان پدیده ای جدید و نوظهور در استان
اله پور درباره تاخیر هواشناسی در اعلام هشدار وضعیت نارنجی و این که آیا عملکرد این سازمان از سوی مسئولان بررسی خواهد شد یا خیر؟ می گوید: ملاک تصمیم برای اعلام هشدار زرد، نارنجی و قرمز بر اساس شیوه نامه هایی است که سازمان هواشناسی کشور صادر می کند. بر مبنای وضعیت درج شده در آن شیوه نامه، هواشناسی استان نیز شرایط هشدار را اعلام و اطلاع رسانی می کند. به طورقطع این قضیه مورد مداقه و رصد کارگروه بوده است. چون ملاک اصلی تصمیم گیری در این شرایط جریان های جوی است. این موضوع به طورقطع مورد بحث بوده و همکاران هواشناسی هم بحث شیوه نامه هایی که این هشدارها را صادر می کنند، ملاک تصمیم و صدور هشدارشان اعلام کردند. وی می افزاید: این چالش ها صبح روز یک شنبه مجدد مطرح و مقرر شد این چالش هایی که در حوزه شیوه نامه های حوزه گرد و غبار داریم به صورت متمرکز جمع بندی و تهیه و از طریق ستاد به تهران منعکس شود، چون نحوه تاثیر گردو غبار بر زندگی اجتماعی مردم در خراسان رضوی با دیگر شهرستان ها و مراکز استان هایی که طیف جمعیتی پایین تری دارند، به طورقطع مشابه نخواهد بود. 
اله پور تصریح می کند: شیوه نامه ملاک تصمیم است و تا زمانی که اصلاحیه و ابلاغیه جدیدی برای آن صادر نشود، ملاک خواهد بود، منتهی ما بحث کردیم این چالش هایی را که در عمل در مواجهه با حوزه گرد و غبار با این بحث های شیوه نامه داریم، به دبیرخانه ستاد گردو غبار کشور اعلام کنیم تا بر حسب تصمیمی که در ستاد ملی گردوغبار اتخاذ می شود، بتوانیم   اعمال شیوه نامه ها را به وضعیت مناسب تری برسانیم. مدیر کل محیط زیست استان تاکید می کند، گردو غبار را در حوزه خراسان رضوی  به عنوان یک پدیده نوظهور و جدید بشناسیم. وضعیت بارش های کم، خشکسالی های مستمر، وجود 30 کانون گرد وغبار در استان  و دو کانون برون مرزی هرات و قره قوم در شرق و شمال استان می طلبد که خودمراقبتی و همچنین بحث تاب آوری اجتماعی و سازگاری را در مواجهه با گردو غبار افزایش دهیم.

برگزاری اجلاس وزیران منطقه تحت تاثیر پدیده گردوغبار در شهریور
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پاسخ به این سوال که تمهیدات برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات در استان چیست؟ می گوید: ما در حوزه شمال خراسان رضوی در شهرستان سرخس بیش از 140 هزار هکتار منطقه تخریب شده و فرسایشی داریم که هر گونه جریان جوی از دریاچه آرال و صحرای قره قوم در حوزه شمالی کشور شکل بگیرد، می تواند مناطق فرسایشی ما را هم در شمال خراسان رضوی تحت تاثیر قرار دهد. وی می افزاید: بحث های داخلی گردوغبار از طریق ستاد گرد وغبار کشور به خصوص در حوزه شمال خراسان و همچنین کشت های حفاظتی و بحث استفاده از سرزمین به شکل اولیه مورد تاکید است و عملا باید تداخلات انسانی مان را در اراضی به شدت کاهش دهیم. علاوه بر مدیریت داخلی گرد و غبار، مدیریت فراسرزمینی نیز داریم که عملا طبق دستور رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین وزیر امور خارجه پیگیری هایی انجام شد. وی ادامه می دهد: در اجلاس تهران تفاهم نامه دو طرفه بین ایران و ترکمنستان برای بحث ریزگردها و حفظ محیط زیست امضا شد. شهریور سال گذشته اجلاس وزیران محیط زیست را در تهران و اواخر سال گذشته نیز سفرهای دکتر سلاجقه را به ترکمنستان داشتیم. اجلاس وزیران منطقه تحت تاثیر پدیده گرد و غبار را مجدد در شهریور در تهران خواهیم داشت. هفته گذشته رئیس مرکز کنوانسیون ها و امور بین الملل سازمان محیط زیست طی سفری از منطقه مرزی  ایران و ترکمنستان بازدید کردند. به طورکلی، اقداماتی در حوزه برون مرزی در دستور کار ستاد تهران است، اما این اتفاق به صورت قطعی رخ داده و درمانش زمانی طولانی را از ما خواهد گرفت. اله پور در پاسخ به این سوال که نتیجه نشست ها و تعهدات بین المللی بین ایران و ترکمنستان چه بوده است، می گوید: اجازه دهید بحث های بین المللی از طریق ستاد گردوغبار کشور و حوزه بین الملل خود مجموعه پیگیری شود./خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: