جزئیات ضوابط پرداخت مزایای معیشتی

مزایایی که در این ابلاغیه به آن اشاره شده شامل دو دسته مزایای جانبی و مزایای معیشتی است. مزایای جانبی مزایای غیر مستمری است که خارج از حکم به صورت نقدی و غیرنقدی به مشمولان تعلق می‌گیرد و شامل مزایای معیشتی رفاهی و جوانی جمعیت است. مزایای معیشتی مزایایی هستند که در راستای کمک به تامین نیازهای اساسی و هزینه‌های اصلی زندگی مشمولان و در قالب مزایای مرتبط با خوراک، حمل‌ونقل، مسکن، بهداشت و سلامت به آنها اعطا می‌شود؛ شامل اقلام مرتبط با خوراک یعنی کمک‌هزینه غذا و ارائه مستقیم اقلام خوراکی و حمل‌و‌نقل یعنی کمک‌هزینه ایاب و ذهاب خودروی سازمانی، سرویس رفت‌و‌آمد و کارهای اعتباری استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی است. مواردی مانند بیمه تکمیلی، بیمه عمر، امکان استفاده ویژه از خدمات مراکز بهداشتی و درمانی و کالاهای بهداشتی نیز شامل مزایایی در زمینه بهداشت و سلامت است که به مشمولان اعطا می‌شود.

علاوه بر این، در این ابلاغیه به مزایایی مانند مزایای رفاهی و مزایای جوانی جمعیت اشاره شده است. مزایای رفاهی مزایایی است که در راستای بهبود سطح زندگی و رفاه مشمولان و خانواده‌هایشان به آن‌ها اعطا می‌شود و شامل مواردی مانند فراهم‌کردن اماکن و مراکز اقامتی، تفریحی، رفاهی، فرهنگی و ورزشی یا مراکز اقامتی تفریحی است. پاداش‌های انگیزشی و تشویقی نیز در این دسته از مزایا هستند. در نهایت مزایایی تحت عنوان مزایای جوانی جمعیت وجود دارد که در راستای تحکیم خانواده و افزایش جمعیت به مشمولان اعطا می‌شود و شامل پاداش ازدواج، فرزند‌آوری و کمک‌هزینه‌های مهد کودک است. برای مثال بررسی جدول مربوط به پرداخت‌های مناسبتی نشان می‌دهد که حداقل مبلغ پاداش ازدواج ۲میلیون تومان است. اما حداقل پاداش مربوط به فرزندآوری با توجه به تعداد فرزندان فرد متفاوت است.

حداقل پاداش فرزندآوری برای تولد فرزند اول ۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان، برای فرزند دوم ۳میلیون تومان، برای فرزند سوم ۴میلیون تومان و برای تولد فرزند پنجم و بالاتر ۶میلون تومان است. علاوه بر این، بررسی پرداخت مزایا در زمان مناسبت‌های تعیین‌شده مانند مناسبت‌های مذهبی نیز نشان می‌دهد که مبلغ پرداختی به همه مشمولان و افرادی که سرپرست خانوار هستند یا فرزند دارند متفاوت است. برای مثال در ماه مبارک رمضان سقف پرداخت به همه مشمولان یک‌میلیون تومان است اما برای فردی که ۴ فرزند و بیشتر دارد ۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. به صورت کلی می‌توان گفت که سقف پرداختی به همه مشمولان در ایام مذهبی، ولادت‌ها، جشن‌‌های ملی و روز خاص کارمندان دستگاه‌ها یک‌میلیون تومان تعیین شده است. نکته قابل‌توجه در این ابلاغیه این است که اعطای مزایای جانبی باید به‌گونه‌ای باشد که در هر ماه حداکثر مزایای جانبی اعطا‌شده به مشمولان از چهار برابر حداقل مزایای مذکور در همان دستگاه اجرایی تجاوز نکند.