کد خبر: ۳۲۹۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 31
در حالی که بهای مصوب هر کیلو مرغ گرم کامل، 73 هزار تومان تصویب شده، اما در بسیاری از فروشگاه‌های شهر مشهد، مرغ با این قیمت یافت نمی‌شود.
شفا آنلاین>در حالی که مدتی است بازار مرغ پایتخت وضعیت متلاطمی دارد و بهای مرغ گرم گوشتی در بازار از نرخ مصوب ۷۳ هزار تومان  فراتر رفته، چندی است که این ماجرا به مشهد نیز رسیده است. در حالی که استان خراسان رضوی، قطب تولید مرغ در کشور به شمار می‌آید و 50 درصد تولید این استان به خارج آن و به ویژه به استان‌های تهران و بخش‌های مرکزی کشور ارسال می‌شود، بازار مرغ در مرکز استان خراسان رضوی وضعیت پیچیده‌ای پیدا کرده و بسیاری از مردم را سردرگم کرده است.
 از بولوار استقلال برو بیرون!
به گزارش شفا آنلاین:در حالی که بهای مصوب هر کیلو مرغ گرم کامل، 73 هزار تومان تصویب شده، اما در بسیاری از فروشگاه‌های شهر مشهد، مرغ با این قیمت یافت نمی‌شود. ظهر روز گذشته برای بررسی وضعیت مرغ به بولوار استقلال رفتیم که بازار اصلی مرغ و گوشت مشهد محسوب می‌شود. از ابتدا تا انتهای فروشگاه‌های عرضه مرغ و گوشت در این بولوار، تنها یک فروشگاه مرغ گرم کامل عرضه می‌کرد. اغلب فروشگاه‌ها اعلام می‌کردند که این روزها اصلا مرغ گرم ندارند. تنی چند از فروشندگان هم از کمبود موجودی بازار گلایه می‌کردند و می‌گفتند که مرغ کامل در بازار به سرعت تمام می‌شود. یکی از فروشندگان مرغ در این باره توضیح داد: «هر روز حدود یک تن مرغ گرم در فروشگاه‌های بولوار استقلال توزیع می‌شود که نسبت به تقاضای بازار، بسیار کم است. بنابراین جلوی در فروشگاه صف تشکیل می‌شود و در همان دقایق اولیه، موجودی به پایان می‌رسد. امروز هم همین‌طور بود.» وی ادامه داد: «از بولوار استقلال که بیرون بروی، همه فروشگاه‌ها مرغ دارند، اما به قیمت کیلویی 95 یا 100 هزار تومان. این جا چون تعزیرات، دادگستری و... نظارت دارند، باید کیلویی 73 هزار تومان بفروشیم.»
یک توزیع ‌کننده: از فروش مرغ ضرر می‌کنیم
یک فروشنده دیگر مرغ که اعلام ‌کرد مرغ کامل ندارد، از وضعیت بازار شاکی بود و اظهار کرد: «این روزها فقط دو فروشگاه [...] و [...] که خودشان توزیع‌کننده‌ هستند، ظهر هم مرغ دارند. برای ما هم صبح آمد و سریع تمام شد.» وی تأکید می کند که ساعت دقیق توزیع مرغ گرم کامل در فروشگاه‌های بولوار استقلال معلوم نیست. سراغ یکی از آن دو توزیع‌کننده رفتیم، اما مرغ کامل آن فروشگاه هم تمام شده بود. فروشنده آن مغازه در این باره اظهار کرد: «ما روزی یک تن و 300 یا 400 کیلو مرغ از کشتارگاه خودمان می‌آوریم. امروز هم حدود 1200 کیلوگرم مرغ کامل آمد، اما الان تمام شده است.» وی افزود: «مرغ کلاً کم است، چون صاحب مرغ زنده، آن را به قیمتی که ما می‌خواهیم، به ما نمی‌فروشد. مثلاً مرغ کامل این روزها کیلویی 80 هزار تومان برای ما درمی‌آید و باید 83 هزار تومان بفروشیم، اما قیمت مصوب، همان 73 هزار تومان است. بنابراین همان هم که می‌آوریم و می‌فروشیم، برایمان سودی ندارد.»
 قطعات مرغ از 90 تا 200 هزار تومان
آن چه گفته شد، در حالی است که از روز شنبه 7 مرداد ماه نیز با اعلام مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد، فروش مرغ قطعه‌بندی‌ شده هم مشروط شده است. بر اساس گفت‌وگوی محسن صیادی با ایرنا، در صورتی که فروشنده گوشت مرغ قطعه‌بندی ‌شده، در مغازه گوشت مرغ کامل را نداشته باشد، موظف است هر قطعه مرغ را به قیمت مصوب 73 هزار تومانی به فروش برساند. موضوعی که به نظر چندان رعایت نمی‌شود. مشاهدات میدانی خبرنگار خراسان از فروشگاه‌های بولوار استقلال حاکی از آن است که با وجودی که اغلب فروشگاه‌ها فروش مرغ کامل ندارند، اما گوشت قطعاتی چون ران و سینه مرغ را به قیمت‌های بسیار متفاوتی به فروش می‌رسانند که در انواع فله یا بسته‌بندی ‌شده، از کیلویی 89 هزار تومان آغاز می‌شود و ارقام دیگری مثل 110، 135، 167 و حتی تا  195 هزار تومان را در انواع و اقسام گوناگون شامل می‌شود. تنها یک فروشگاه نیز مرغ تمیز شده هشت‌تکه را به کیلویی 130 هزار تومان که نزدیک به 2 برابر قیمت مصوب است،  می‌فروخت.
تمرکز توزیع مرغ در بازار سپاد
برای پیگیری مسئله مرغ، با محمد میری معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت‌وگو کردیم. وی با اشاره به اقداماتی که درباره قیمت مرغ انجام شده، گفت: «بر اساس تصمیماتی که در کارگروه تنظیم بازار مشهد گرفته شد و مورد تأیید کارگروه تنظیم بازار استان هم قرار گرفت، مقرر بر این شد که حدود 50 درصد کشتار روزانه مرغ گوشتی در خراسان رضوی، به شهرستان مشهد روانه شود. با توجه به این که مشهد یک شهر زیارتی است و واحدهای عمده مصرف هم در این شهر است، نیاز بالایی را در این عرصه دارد و این ایام هم با ورود هیئت های مذهبی مصادف شد.» این مدیر جهاد کشاورزی ادامه داد: «قبلا تحویل مرغ به صورت متفرقه در شهر صورت می گرفت، یعنی وقتی مرغ از کشتارگاه خارج می‌شد، در مراکز عمده عرضه، توزیع می‌شد و نمی‌توانستیم آمار دقیقی را از لحاظ  پخش داشته باشیم. اتفاقی که افتاد، این بود که ما طی یک ماه اخیر، تحویل مرغ را در میدان بار سپاد متمرکز کردیم و همه تحت نظارت نمایندگان اتاق اصناف، جهاد کشاورزی و بسیج اصناف است.» میری اضافه کرد: «در جلسه اخیر، مقرر شد فعالیت 55 کشتارکنی که در شهر مشهد وجود دارند و مرغ شهر را تأمین می‌کنند، رصد شود و هر کشتارکن شبکه خود را به ما معرفی کند و این که روزانه چقدر بار تحویل گرفته است. مقرر شد تا از این به بعد، کارت شناسایی صادر کنیم تا مشخص شود چقدر بار تحویل شده است.»
ممنوعیت قطعه‌ فروشی فله مرغ از سه‌شنبه
مدیر جهاد کشاورزی مشهد خاطرنشان کرد: «اولویت با عرضه مرغ به صورت کامل  است و در کنار این قضیه، قطعه‌فروشی مرغ به صورت فله ممنوع شد تا از روز سه‌شنبه اعمال شود. از این به بعد، قطعه مرغ باید به صورت بشقابی یا بسته نشان‌دار مورد تأیید دام پزشکی با درج نرخ مصوب مورد تأیید ستاد تنظیم بازار به فروش برسد.» وی افزود: «به واسطه حضور هیئت های مذهبی و رفتن مصرف به سمت قطعه‌کاری و قطعه‌فروشی، تقاضا بیشتر و مرغ کامل کمتر شد. واحدهای صنفی رصد می‌شوند و اگر تخلف در آن‌ها شناسایی شود، پرونده تشکیل می‌شود، همچنان که 34 واحد صنفی متخلف به تعزیرات معرفی شدند.» محمد میری درباره میزان تولید و مصرف مرغ در مشهد گفت: «نیاز شهر مشهد با روزانه 250 تا 300 تن تأمین می‌شود و ما مشکل خاصی در این زمینه نداریم.» وی تأکید کرد: «در تیرماه جوجه‌ریزی خوبی صورت گرفته و تولید ما از حدود 8 میلیون تن جوجه‌ریزی در تیرماه 1401، از مرز 10 میلیون و 500 هزار قطعه عبور کرده است. بنابراین اوضاع مرغ آرام خواهد شد و نوسانات قیمتی کاهش پیدا خواهد کرد. از دیروز هم قیمت مرغ زنده که به حدود 66 هزار تومان تجاوز کرده بود، به 56 هزار تومان بازگشته است.»  
منبع: روزنامه خراسان
برچسب ها: مرغ ، قیمت مرغ ، بازار مرغ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: