کد خبر: ۳۲۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 30
براساس گزارشی که سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است، سال گذشته هزار و ۱۵۲ نفر در جریان حوادث غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند.
شفا آنلاین>این روز‌ها و همزمان با افزایش گرما و افزایش سفر‌های تفریحی، اقبال به شنا در دریا، رودخانه، استخر، کانال‌های آب و حتی حوض‌های خانگی افزایش یافته است. همه افرادی که برای شنا وارد آب می‌شوند، در معرض هشدار‌های لازم قرار دارند. با این حال بی‌توجهی برخی از آن‌ها به هشدار‌های مطرح شده یا غفلت در مراقبت از افراد در معرض خطر مثل کودکان، حوادث غرق‌شدگی را به دنبال دارد.
 غرق‌شدگی هم به معنای ورود آب به داخل ریه‌ها و مجاری تنفسی و خفگی در نتیجه فرو رفتن در آب است. 
براساس گزارشی که سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است، سال گذشته هزار و ۱۵۲ نفر در جریان حوادث غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند. این آمار شامل قربانیانی است که آمار آن‌ها در سازمان‌های پزشکی قانونی ثبت شده است و افرادی که در روستا و شهر‌های دوردست در جریان این حوادث غرق می‌شوند، گزارش آن به این آمار اضافه نمی‌شود. استان‌های ساحلی مازندران با ۱۶۱ و گیلان با ۱۱۹ غرق‌شدگی در صدر جدول این حوادث قرار دارند. استان‌های فارس با ۹۷ و خوزستان با ۹۸ غرق‌شدگی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. دو استان خراسان جنوبی و شمالی هر کدام با پنج غرق‌شدگی کمترین آمار جدول را به خود اختصاص داده‌اند که کم بودن آمار آن می‌تواند ناشی از کمبود منابع آبی در این استان‌ها باشد. گزارش سازمان پزشکی قانونی همچنین نشان می‌دهد ۹۳۹ نفر از قربانیان این حوادث مرد و ۲۱۳ نفر از آن‌ها زن بوده‌اند. گزارش این سازمان درباره آمار قربانیان این حوادث در دو ماهه امسال نشان می‌دهد که ۱۵۴ نفر به دلیل غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین آمار با ۲۴ نفر در استان خوزستان و بعد از آن ۱۸ نفر در استان گیلان ثبت شده است که در این میان ۱۲۸ نفر مرد و ۲۶ نفر زن بوده‌اند. این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۴۷ نفر گزارش شده بود، افزایش داشته است. نداشتن مهارت لازم برای شنا، عمده‌ترین دلیل وقوع این حوادث اعلام شده است. البته داشتن مهارت‌های لازم برای شنا دلیلی برای مصونیت کامل از غرق‌شدگی نیست، چراکه براساس گزارش‌های رسمی یک‌سوم قربانیان غرق‌شدگی با فن شنا آشنایی کامل داشته‌اند که در بین آن‌ها ماهیگیران حرفه‌ای و قهرمانان شنا هم وجود دارد که به دلیل شنا در قسمت‌های عمیق دریا یا شنای شبانه در مکان‌های پرخطر مثل زمان طوفانی بودن دریا غرق شده‌اند.
گزارش سازمان جهانی بهداشت هم نشان می‌دهد که غرق‌شدگی یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در افراد یک تا ۲۵ ساله در جهان است و کودکان زیر پنج سال نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند. براساس همین گزارش، بیش از ۹۰ درصد مرگ و میر ناشی از غرق‌شدگی در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، چاه‌ها، منابع آب خانگی و استخر‌های شنا در کشور‌های با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد بیشترین قربانیان غرق‌شدگی کودکان و جوانان هستند و این حوادث در مردان بیشتر از زنان است. بیماری‌های زمینه‌ای مثل صرع، بیماری‌های قلبی، ضعف عضلانی و عقب‌ماندگی ذهنی، قبل از شنا می‌تواند زمینه‌ساز غرق‌شدگی باشد. کودکان یک تا چهار سال هم در معرض خطر غرق‌شدگی در حوض، استخر و وان حمام قرار دارند، چراکه آن‌ها به دلیل کنجکاوی، عدم درک خطر و غفلت والدین به راحتی در معرض خطر غرق‌شدگی قرار می‌گیرند.
اگر در استخر‌های مجاز آمار حداقلی برای غرق‌شدگی وجود دارد، دلیل آن حضور غریق‌نجات در استخرهاست که همزمان با وقوع حادثه برای شناگران، خود را به آب می‌زند و فرد در معرض خطر را نجات می‌دهد، اما در محل‌هایی که غریق‌نجات حضور نداشته باشد، بدیهی است که امکان بروز حادثه برای افرادی که به فن شنا آشنا نباشند ممکن است. بخشی از آمار قربانیان حادثه هم مربوط است به کسانی که خود شنا بلد نیستند، اما برای نجات کسانی که در حال غرق شدن هستند، وارد آب می‌شوند. بنابراین توصیه ایمنی در این باره این است که وقتی فردی برای شنا وارد آب می‌شود فرد یا افرادی حضور داشته باشند که در صورت نیاز به کمک بتوانند امدادگران را باخبر کنند. افرادی که اینگونه در معرض خطر قرار دارند یا از آگاهی لازم درباره خطری که پیش‌رویشان وجود دارد، برخوردار نیستند یا ماهیت خطر را درک نمی‌کنند.

منبع:روزنامه جوان
برچسب ها: غرق شدن ، شنا ، بی احتیاطی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: