کد خبر: ۳۲۹۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 29
قطعا هرچقدر هم که بانک ها در طول سال وام پرداخت کننده، پاسخگوی نیاز یک میلونی مسکن در سال نخواهد بود.

شفا آنلاین>بیت الله ستاریان  کارشناس مسکن: وام خرید مسکن از محل اوراق تسهیلات در هفته قبل دو برابر شد تا در تهران زوج‌ها بتوانند با تکیه بر یک ۸۰۰ میلیون و یک ۱۶۰میلیون، روی هم رفته با ۹۶۰ میلیون تومان قدم به میدان رقابت بگذارند و با توسل به آورده شخصی خود صاحبخانه شوند. از گذشته تا کنون تسهیلاتی که بانک ها برای مسکن به مردم پرداخت می کردند، تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت مسکن را تامین می کرد.

به گزارش شفا آنلاین:هرچند این وضعیت در شهرستان ها تا حدود ۴۰ درصد نیز می رسید. باقی این تامین مالی از سوی خود مردم باید انجام می شد. در حال حاضر نیز همین مساله با شرایط متفاوت تری وجود دارد. در حال حاضر حدود یک میلیارد وام پرداخت می شود و قیمت مسکن در تهران حدود ۶ میلیارد تومان است. فزایش قیمت مسکن نیز دو علت اساسی دارد که باید به آن توجه کرد. علت اول تورم عمومی کشور است که طی سالیان گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

علاوه بر تورم عمومی کشور که همه آن را با تغییر در وضعیت اقتصادی خود به خوبی درک می کنند، یک گرانی و تورم در بخش مسکن داریم که به دلیل کسری ساخت و ساز طی سال است که باعث بهم خورد عرضه و تقاضا در بازار مسکن می شود. ما در بخش وام ها و تسهیلات مسکن با چند مشکل روبرو هستیم. اول اینکه این وام ها و تسهیلات بانک ها نمی توانند کسری قیمت را پوشش دهند. ثانیا باید پرسید که چثدر بانک ها توان پرداخت وام دارند. قطعا هرچقدر هم که بانک ها در طول سال وام پرداخت کننده، پاسخگوی نیاز یک میلونی مسکن در سال نخواهد بود.

نکته بعدی این است که آیا حقوق و درآمد هم پای وام مسکن افزایش داشته است؟ آیا امکان پرداخت وام مسکن با حقوق ۱۰ و۱۲ میلیونی وجود دارد؟ ما از نیم قرن پیش تا کنون این مشکل را در تامین تسهیلات مسکن داشته ایم و خانواده های نمی توانند از این وام استفاده کنند. تنها در دهک های بالا این وام را به عنوان کسری تامین مالی مسکن در نظر می گیرند. در نهایت باید گفت وام یکی از ابزارهای تامین مالی  بازار مسکن است و به تنهایی نمی تواند جور ابزارهای دیگر را بکشد.

برچسب ها: وام مسکن ، مسکن ، خانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: