کد خبر: ۳۲۹۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 24
بررسی‌های به‌عمل آمده در حوزه کریپتو نشان می‌دهد که بیت‌کوین در نیمه اول سال‌۲۰۲۳ و در پی وقایع اقتصادی اخیر که در این گزارش موردبررسی قرار گرفته، جهش مطلوبی را تجربه کرده است
برایان برون / سی‌ان‌بی‌سی
شفا آنلاین>رشد چشمگیر بیت‌کوین ناشی از چه عواملی بوده است‌ و قیمت این دارایی در نیمه دوم سال‌جاری چقدر خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید به دو محرک اصلی بازار کریپتو اشاره کرد. در وهله اول باید به سیاست‌های کلان اقتصاد آمریکا و در وهله دوم باید به‌عملکرد برخی از شرکت‌ها و موسسات اشاره کرد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که با ثبت تورم ۳‌درصدی در آمریکا، انتظارات برای تمدید سیاست‌های انقباضی کاهش یافته و این امر واکنش منفی دلار جهانی را به‌دنبال داشته است. شاخص دلار در پی این واقعه به کانال دورقمی نزول کرد و بازارهای جهانی را در مسیر جدیدی قرار داد.  از سوی دیگر باید به اقدامات مدیر شرکت بلک‌راک درخصوص در خواست ایجاد صندوق بورسی برای بیت‌کوین اشاره کرد.

حمایت بلک‌راک از این دارایی بلافاصله سبب شد تا بیت‌کوین در مسیر صعودی قرار گیرد و واکنش سرد‌تری به سیاست‌های آمریکا نشان دهد. البته در این میان اقداماتی همچون شکایت کمیسیون اوراق‌بهادار از صرافی بایننس را نیز نباید نادیده گرفت. این واقعه سبب شد تا بازار کریپتو مدت زمان کوتاهی را در بی‌ثباتی به‌سر ببرد و در مسیر نزولی قرار گیرد. بااین‌حال این دارایی مقاومت خود را در‌برابر وقایع اقتصادی اخیر حفظ کرد و با افت شاخص دلار‌بار دیگر به مسیر صعودی بازگشت، اما با توجه به عوامل مذکور مساله این است که قیمت این دارایی در نیمه دوم سال‌۲۰۲۳ چگونه خواهد بود؟ پس از جهش بیش از ۸۰‌درصدی قیمت بیت‌کوین در نیمه اول سال‌۲۰۲۳، ناظران بازار کریپتو می‌گویند که انتظار دارند این ارز دیجیتال در نیمه دوم سال‌به سطح ۵۰‌هزار دلاری برسد.  در این میان کارشناسان سی‌ان‌بی‌سی و همچنین کارول الکساندر، استاد امور مالی دانشگاه ساسکس، تاکید کردند که سفارش‌های خرید بزرگ از سوی دارندگان بزرگ و خرید مجدد از سرمایه‌گذاران نهادی می‌تواند قیمت بیت‌کوین را به سطح۵۰ تا ۷۰‌هزار دلاری برساند.

همچنین جف کندریک، رئیس تحقیقات دارایی‌های دیجیتال اعلام کرد: با اشاره به نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از کاهش فروش از سوی ماینرها -نهادهایی با تجهیزات محاسباتی هدفمند که تراکنش‌های روی بلاک‌چین را تایید می‌کنند- خوشبین است که بیت‌کوین به سطح مذکور خواهد‌رسید.  آنتونی ترنچف، مدیرعامل شرکت وام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهی ارزهای دیجیتال نیز در این میان گفت: «از دیدن بیت‌کوین بین ۴۰‌هزار تا ۵۰‌هزار دلار در پایان سال‌۲۰۲۳ شوکه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوم. باید گفت که با پایان چرخه انقباضی فدرال‌رزرو تا پایان سال‌جاری، انتظار رشد بیشتر از دارایی را خواهم داشت.»  اقتصاددانان برجسته در این حوزه نیز انتظار دارند بیت‌کوین تا پایان سال‌جاری به ۴۰‌هزار دلار برسد. علاوه‌بر اشخاص نام‌برده‌شده، درایپر، یکی از سرمایه‌گذاران این حوزه معتقد است که این دارایی می‌تواند در پایان سال‌۲۰۲۴ از ۲۵۰‌هزار دلار عبور کند.

Untitled-2 copy

دست‌اندازی به نام شاخص دلار

پس از بررسی‌ها در خصوص روند معاملاتی بیت‌کوین در نیمه دوم سال 2023 و افت شاخص دلار به کانال دورقمی، گزارش اداره آمار کار مسیر این دارایی را برای صعود به کانال‌های قیمتی فوق طولانی‌تر کرد. از این رو شاخص دلار در ساعات پایانی بازارها در روز جمعه به کانال 101واحدی صعود کرد و با رقم 08/ 101واحد بسته شد. در پی این امر دارایی‌‌‌های بازار کریپتو نیز واکنش منفی خود را نسبت به تقویت دلار جهانی اعلام کردند و در مسیر نزولی قرار گرفتند. از این رو بزرگ‌ترین دارایی رمزارزها روند معاملاتی روز گذشته را با افت ۲درصدی آغاز کرد و در ساعت 15 به وقت تهران با قیمت ۲۹‌هزار و 856دلار معامله شد.

سوال این است که چه عاملی سبب تقویت دلار جهانی شد؟ در پاسخ به این سوال باید به گزارش اخیر وزارت کار اشاره کرد. در بحبوحه تنگنای بازار کار ایالات‌‌‌متحده، وزارت کار اعلام کرد تعداد آمریکایی‌‌‌هایی که درخواست‌‌‌های جدید برای دریافت مزایای بیکاری ارائه کردند، هفته گذشته به‌‌‌طور غیرمنتظره کاهش یافته و به پایین‌‌‌ترین سطح در دوماه گذشته رسیده است. این دومین کاهش متوالی هفتگی گزارش‌شده از سوی وزارت کار است و این سیگنال را به تحلیلگران می‌دهد که وضعیت بازار کار ظرفیت پذیرش بیشتر سیاست‌‌‌های انقباضی را دارد و این امر می‌‌‌تواند از ورود اقتصاد این کشور به رکود جلوگیری کند.

در پی این امر برخی از افراد صاحب‌نظر در این حوزه اعلام کردند که انتظار می‌رود بانک‌مرکزی ایالات‌‌‌متحده پس از حذف افزایش نرخ در ماه ژوئن، چهارشنبه آینده افزایش نرخ‌ها را از سر بگیرد. عملکرد احتمالی این نهاد سبب شد تا شاخص دلار واکنش مثبت خود را اعلام کند و با صعود به کانال 101واحدی بار دیگر در بازه سه‌رقمی قرار بگیرد.  در این میان ‌‌‌برخی از اقتصاددانان عقیده دارند که با توجه به داده‌‌‌های اقتصادی آمریکا در ماه اخیر، سیگنال رکود در آمریکا به میزانی که مقامات متصور هستند، قوی نیست. تحلیلگران درباره این موضوع تاکید کردند که داده‌‌‌های ارائه‌شده کمی اغراق‌‌‌آمیز است و برای اطمینان از این موضوع باید تا ارائه گزارش بعدی وزارت کار منتظر ماند.دنیای اقتصاد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: