کد خبر: ۳۲۹۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۹ تير ۱۴۰۲ - 2023July 20
کاردیومیوپاتی یا بزرگ شدن عضله قلب یک بیماری است که در آن عضله قلب غیر طبیعی می‌شود. کاردیومیوپاتی، کار قلب را برای پمپاژ و ارائه خون به سایرقسمتهای بدن سخت‌تر می‌سازد و می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود
شفا آنلاین>سلامت>قلب یک پمپ گوشتی و عضلانی است که انقباض آن با یک سیستم پیچیده هدایتی انجام می‌شود و بعد از انقباض هدایت خون در قسمت‌های مختلف قلب به وسیله دریچه‌های قلب صورت می‌گیرد. عروق کرونر قلب هم وظیفه رساندن خون حاوی اکسیژن و مواد غذایی را به این اعضای داخل قلب برعهده دارند.

به گزارش شفا آنلاین:  آسیب هر یک از قسمت‌های مختلف قلب از جمله انسداد عروق قلب، تخریب دریچه‌های قلبی و بیماری سیستم هدایتی و تحریک قلب هر کدام می‌توانند موجب صدمه و بیماری عضلات و ماهیچه قلب بشوند. یکی ازبیماری‌های جدی قلب، کاردیومیوپاتی یا بزگ شدن عضله قلب است که می‌تواند مشکلات جدی را برای سلامت فرد ایجاد کند و کیفیت زندگی فرد را به صورت جدی کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت در این باره با دکتر محمد حسین نجفی، متخصص قلب و عروق دکتر آرزو خسروی، متخصص قلب وعروق ودکترنادر افشاری، متخصص قلب وعروق گفتگو کرده است.

دکترنجفی در این باره می‌گوید: کاردیومیوپاتی یا بزرگ شدن عضله قلب یک بیماری است که در آن عضله قلب غیر طبیعی می‌شود. کاردیومیوپاتی، کار قلب را برای پمپاژ و ارائه خون به سایرقسمتهای بدن سخت‌تر می‌سازد و می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود.
وی اظهار کرد: کاردیومیوپاتی می‌تواند درمان شود. نوع درمانی که شما دریافت خواهید کرد به نوع بیماری که شما دارید و شدت آن بستگی دارد.
این متخصص قلب وعروق بیان کرد: درمان کاردیومیوپاتی ممکن است شامل مصرف داروها، دستگاه‌های به کار رفته در جراحی و در موارد شدید نیز پیوند قلب باشد.

وی ابراز کرد: انواع کاردیومیوپاتی عبارتند از کاردیومیوپاتی متسع شده، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، کاردیومیوپاتی محدود و دیسپلازی آریتمی بطن راست است.
دکترنجفی مطرح کرد: کاردیومیوپاتی متسع، رایج‌ترین نوع کاردیومیوپاتی است. در این اختلال، توانایی پمپاژ محفظه اصلی پمپاژ قلب شما- بطن چپ- سست ترمی شود. بطن چپ بزرگ شده و به طور موثری نمی‌تواند خون را از قلب به بیرون پمپ کند.

این متخصص قلب وعروق افزود: اگرچه این نوع کاردیومیوپاتی می‌تواند افراد را تمام سنین مبتلا کند ولی اغلب در افراد میانسال رخ می‌دهد و احتمال بیشتری برای ابتلای مردان وجود دارد.
وی تصریح کرد: برخی از افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی اتساعی یک سابقه خانوادگی از بروز این بیماری دارند. در برخی دیگر، کاردیومیوپاتی اتساعی ممکن است به عنوان یک نتیجه از شرایط خاصی مانند بیماری عروق کرونر قلب، عفونت، شیمی درمانی یا دارو یا مصرف الکل رخ دهد. علت ممکن است همچنان ناشناخته باشد.

دکترنجفی خاطرنشان کرد: کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک شامل ضخیم شدن غیر طبیعی از عضله قلب شما است، به ویژه عضله قلبی شما را که محفظه اصلی پمپاژ است تحت تاثیر قرار می‌دهد (بطن چپ). عضله قلب ضخیم شده می‌تواند قلب را برای پمپ کردن خون سخت ترکند.
این متخصص قلب وعروق ادامه داد: کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، اما اگر در دوران کودکی ظاهر شود شرایط متمایل به شدت بیشتری خواهد بود. اکثر مردم تحت تاثیر قرار گرفته، سابقه خانوادگی این بیماری را دارند و برخی از جهش‌های ژنتیکی با کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک در ارتباط است.

وی تشریح کرد: عضله قلب در افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی محدود سفت و انعطاف پذیری کمتر دارد، به این معنی که قلب نمی‌تواند به درستی گسترش یافته و بین ضربان قلب از خون پر شود.
دکترنجفی متذکر شد: درحالی که کاردیومیوپاتی محدود می‌تواند در هر سنی رخ دهد اما اغلب افراد مسن را تحت تاثیر قرارمی دهد. این کمترین نوع رایج کاردیومیوپاتی است و می‌تواند بدون هیچ دلیل شناخته شده‌ای رخ می‌دهد.

این متخصص قلب وعروق افزود: این بیماری همچنین ممکن است با بیماری‌های نقاط دیگر بدن که بر قلب تأثیر می‌گذارد، ایجاد شود، مانند بیماری که در آن آهن در عضله قلب ساخته می‌شود، اختلال آمیلوئیدوزکه یک بیماری که در نتیجه التهاب ایجاد می‌شود و توده‌ای از سلول‌ها می‌تواند در قلب و ارگان‌های دیگر رشد کند (سارکوئیدوز)، اختلالات بافت همبند یا یک اختلال که توسط سلول‌های خونی غیر طبیعی ایجاد و به قلب آسیب می‌رساند.
وی عنوان کرد: دیسپلازی آریتمی بطن راست، نوع نادر از کاردیومیوپاتی است که عضله در محفظه قلب راست (بطن راست) پایین تراست که توسط بافت اسکار جایگزین شده است. این می‌تواند به مشکلات ریتم قلبی منجر شود و اغلب توسط جهش‌های ژنتیکی ایجاد می‌شود.
دکترنجفی توضیح داد: در مراحل اولیه، افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی ممکن است که حتی علایم و نشانه‌ای نداشته باشند اما با پیشروی شرایط، علائم و نشانه‌ها معمولا ظاهر می‌شوند. علائم و نشانه‌های کاردیومیوپاتی ممکن است شامل تنگی نفس همراه با فعالیت یا حتی در حالت استراحت، تورم ساق پاها، مچ پا و پا، نفخ شکم به علت تجمع مایع، سرفه در حالت دراز کشیده، خستگی، ضربان قلب نامنظم که احساس سریع، تپش و یا لرزش، درد قفسه سینه و سرگیجه، سبکی سر و غش باشد.

این متخصص قلب وعروق اشاره کرد: مهم نیست که چه نوعی از بیماری کاردیومیوپاتی را شما داشته باشد، علائم و نشانه‌ها به سمت بدتر شدن پیش می‌روند مگر اینکه درمان شوند. در برخی افراد، این بدتر شدن به سرعت اتفاق می‌افتد؛ در حالی که در برخی دیگراین بیماری ممکن است برای مدت طولانی حتی بدتر نشود.


غالبا علت کاردیومیوپاتی ناشناخته است
وی اذعان داشت: دراغلب موارد علت کاردیومیوپاتی ناشناخته است. با این حال در برخی افراد، پزشکان قادر به شناسایی برخی از عوامل موثر هستند که عبارتند ازشرایط ژنتیکی، فشار خون بالا در طولانی مدت، آسیب بافت قلب از یک حمله قلبی پیشین، ضربان قلب سریع به صورت مزمن،مشکلات دریچه قلب، اختلالات متابولیک مانند چاقی، بیماری تیروئید یا دیابت، کمبودهای تغذیه‌ای ویتامین‌های ضروری و یا مواد معدنی، عوارض بارداری، نوشیدن الکل،استفاده از کوکائین، آمفتامین یا استروئیدهای آنابولیک، استفاده از برخی داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی برای درمان سرطان، داشتن عفونت‌های خاص، تجمع آهن در عضله قلب، بیماری سارکوئیدوز، اختلال آمیلوئیدوز و اختلالات بافت پیوندی.

وی می‌گوید که داشتن کاردیومیوپاتی ممکن است به سایر ناراحتی‌های قلبی منجر شود که عبارتند از نارسایی قلبی، لخته شدن خون، مشکلات دریچه و ایست قلبی و مرگ ناگهانی.
دکتر نجفی ادامه داد: نارسایی قلبی به معنای این است که قلب شما نمی‌تواند خون کافی برای رفع نیازهای بدن شما پمپاژ کند. عضله قلب ضخیم، سفت یا تضعیف شده به علت کاردیومیوپاتی نمی‌تواند قادر به پمپاژ باشد و می‌تواند خون را از جریان قلب متوقف کند. در صورت عدم درمان، نارسایی قلبی می‌تواند تهدید‌کننده زندگی باشد.

این متخصص قلب وعروق گفت: اگر شما مبتلا به کاردیومیوپاتی هستید، از آنجایی که قلب شما نمی‌تواند به طور موثر پمپاژ کند، احتمال وجود لخته خون در قلب شما وجود دارد. اگر لخته‌ها از قلب پمپ شده و وارد جریان خون شما شوند، آنها می‌توانند جریان خون به اندام‌های دیگر را از جمله قلب و مغز مسدود کنند.
وی افزود: برای کاهش احتمال ابتلا، پزشک شما ممکن است رقیق‌کننده خون (داروهای ضد انعقادی) مانند آسپرین، کلوپیدوگرل (پلاویکس)، ریواروکسابان و وارفارین را تجویز کند.
دکترنجفی بیان کرد: از آنجا که افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی، قلب بزرگ شده دارند، دریچه‌های قلب ممکن است به درستی بسته نشوند که این امر منجر به یک جریان رو به عقب خون می‌شود.

کاردیومیوپاتی می‌تواند به ریتم غیر طبیعی قلب منجر شود
این متخصص قلب وعروق تصریح کرد: کاردیومیوپاتی می‌تواند به ریتم غیر طبیعی قلب منجر شود. برخی از این ریتم‌های قلب خیلی آهسته هستند و به طور موثری جریان خون را در قلب شما نگه می‌دارند. برخی نیز به قدری سریع هستند که اجازه تپیدن درست به قلب را نمی‌دهند. در هر صورت، این ریتم‌های غیر طبیعی قلب می‌تواند منجر به غش شود یا حتی در برخی موارد سبب مرگ ناگهانی شود.

وی گفت: تعدادی از عوامل خطر وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد به طور مثال افراد با سابقه خانوادگی کاردیومیوپاتی، نارسایی قلبی و ایست قلبی ناگهانی هستند احتمال بیشتر ابتلا به کاردیومیوپاتی نسبت به کسانی که بدون سابقه خانوادگی مشکلات قلبی هستند را دارند.

دکتر نجفی ادامه داد: افراد دارای فشارخون بالا در طی یک دوره زمانی طولانی درمعرض خطر بیشتری از کاردیومیوپاتی هستند.این متخصص قلب وعروق اشاره کرد: افرادی که دچار حمله قلبی، بیماری عروق کرونر یا عفونت‌های ویروسی که قلب را تحت تاثیر قرار داده شده‌اند در معرض خطر بالاتری از هستند. بیماری‌های دیگر، از قبیل اختلالی که باعث تجمع غیر طبیعی پروتئین‌ها می‌شود (آمیلوئیدوز)، بیماری که در نتیجه التهاب ایجاد می‌شود و توده‌ای از سلول‌ها می‌تواند در قلب و ارگان‌های دیگر رشد کند (سارکوئیدوز)، اختلالات بافت همبند، می‌تواند احتمال ابتلا به کاردیومیوپاتی‌ها را افزایش دهد.

وی افزود: اضافه وزن باعث می‌شود قلب سخت‌تر کارکند که ممکن است احتمال ابتلا به بزرگ شدن قلب و نارسایی قلبی را افزایش دهد.دکتر نجفی هشدارداد: افرادی که سوء مصرف الکل دارند به قلب خود می‌توانند آسیب برسانند و کاردیومیوپاتی می‌تواند یک نتیجه آن باشد. احتمال افزایش چشمگیر بعد از گذشت بیش از پنج سال از نوشیدن در روز وجود دارد.
این متخصص قلب وعروق یادآور شد: درمان بسیاری از سرطان‌ها می‌تواند به برخی از سلول‌های سالم نیز آسیب برساند. بعضی از داروهای شیمی درمانی و پرتو درمانی می‌تواند خطر ابتلا به کاردیومیوپاتی را افزایش دهند.

وی متذکر شد: ابتلا به بیماری دیابت بالا خطر کاردیومیوپاتی، نارسایی قلبی و سایر مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد و داشتن یک غده تیروئید کم کار یا پرکار می‌تواند خطر ابتلا به بزرگ شدن عضله قلب را افزایش دهد.

دکتر نجفی اشاره کرد: اختلال هموکروماتوز به علت ذخیره بیش از حد آهن، با افزایش احتمال ابتلا به کاردیومیوپاتی اتساعی در ارتباط است.
این متخصص توصیه کرد: اگر شما فکر می‌کنید ممکن است کاردیومیوپاتی داشته باشید یا به دلیل سابقه خانوادگی در مورد احتمال ابتلای خود نگران هستید، یک وقت ویزیت اولیه با پزشک عمومی بگذارید.او ممکن است شما را به یک متخصص قلب ارجاع دهد.

 کاردیومیوپاتی شامل مجموعه‌ای از مشکلات مختلف قلب است
درادامه دکتر خسروی در این باره خاطرنشان کرد: کاردیومیوپاتی شامل مجموعه‌ای از مشکلات مختلف قلب است. این بیماری، دلایل، علائم و درمان‌های مختلفی داشته و در تمام سنین اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: در زمان بروز کاردیومیوپاتی، عضله قلب، ممکن است ضخیم، سفت یا نازک شده یا با مواد ترشح شده در بدن که متعلق به قلب نیستند، پر شود. در نتیجه، توان پمپاژ قلب، پایین می‌آید. این امر می‌تواند سبب به هم ریختن ضربان قلب یا نشت خون به ریه یا سایر اعضای بدن و حتی انواع نارسایی قلبی شود.

این متخصص قلب وعروق عنوان کرد: کاردیومیوپاتی می‌تواند مادرزادی یا اکتسابی (ایجاد شده به علت سایر بیماری ها، مشکلات یا عوامل محیطی) باشد البته علت آن همیشه مشخص نیست.
وی ابراز کرد: کاردیومیوپاتی انواع مختلفی دارد. کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک بسیار رایج بوده و در تمام سنین اتفاق می‌افتد. این بیماری به یک اندازه بین زنان و مردان شایع است و از هر پانصد نفر، یک نفر به آن مبتلا می‌شود.

دکتر خسروی اشاره کرد: کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک زمانی اتفاق می‌افتد که عضله قلب بدون هیچ دلیل مشخصی، ضخیم یا بزرگ شود و معمولاً بطن، دریچه‌های پایینی قلب و سپتوم ضخیم می‌شوند. منطقه ضخیم شده سبب باریکی یا بسته شدن بطن‌ها شده و پمپاژ را برای قلب، سخت می‌کند. این مشکل، همچنین می‌تواند سبب سفت شدن بطن ها، تغییراتی در دریچه میترال و تغییرات سلولی در بافت قلب شود.

این متخصص قلب وعروق بیان کرد: کاردیومیوپاتی گشاد شده زمانی اتفاق می‌افتد که بطن ها، بزرگ و ضعیف شوند. این مشکل معمولاً از بطن چپ شروع شده و به مرور به بطن راست هم می‌رسد. دریچه‌های ضعیف شده قلب، به خوبی قبل پمپاژ نکرده و کار قلب را سخت‌تر می‌کنند. به تدریج قلب، توان پمپاژ کافی خود را از دست می‌دهد. این بیماری می‌تواند به لخته شدن خون، نارسایی قلبی، بیماری دریچه ی قلب، یا ضربان قلب نامنظم منجر شود. وی مطرح کرد: کاردیومیوپاتی محدود، زمانی اتفاق می‌افتد که بطن، سفت و خشک شده اما دیواره‌های قلب، ضخیم نشوند. در نتیجه، بطن‌ها قادر به استراحت نبوده و با حجم عادی از خون، پر نمی‌شوند. با پیشرفت بیماری، بطن‌ها درست پمپاژ نمی‌کنند و عضله قلب، ضعیف می‌شود. این مشکل می‌تواند باعث نارسایی قلبی و مشکلات دریچه ی قلب شود.

دکتر خسروی گفت: دیسپلازی آریتمی زا در بطن راست، نوعی نادری از کاردیومیوپاتی است که در آن بافت عضلانی بطن راست با بافتی فیبری و چرب، جایگزین می‌شود. این مشکل سبب تداخل در سیگنال‌های الکتریکی قلب و در نهایت آریتمی می‌شود.این نوع کاردیومیوپاتی در نوجوانی و سنین ابتدایی بزرگسالی رایج بوده و می‌تواند باعث سکته ی قلبی ناگهانی در ورزشکاران شود.
این متخصص قلب وعروق بیان کرد: کاردیومیوپاتی پری پارتوم که با نام " کاردیومیوپاتی در بارداری " نیز شناخته می‌شود، نوعی غیر شایع از نارسایی قلبی است که در ماه آخر بارداری یا حداکثر پنج ماه پس از زایمان بروز می‌یابد.وی اظهار کرد: کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو یا سندروم قلب شکسته، زمانی اتفاق می‌افتد که شدت بالای استرس، منجر به ایست عضله ی قلب شود. با وجود اینکه این بیماری نادر است، بیشتر در زنان و بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد.دکتر خسروی اشاره کرد: چهار دلیل اصلی کاردیومیوپاتی عبارتند از ابتلا به عفونت ویروسی، مصرف الکل، داشتن سابقه خانوادگی و بروز حمله قلبی.

این متخصص قلب وعروق بیان کرد: عفونت ویروسی قلب، می‌تواند باعث آسیب دیدگی عضله قلب شود اما این اتفاق ممکن است تا ماه‌ها یا مدت طولانی‌تری خود را نشان ندهد و مصرف الکل نیز می‌تواند سبب آسیب به قلب و کبد شود و در بعضی از موارد، این آسیب با ترک کامل الکل، به طور کامل از بین می‌رود. وی ادامه داد: اگر سابقه ی کاردیومیوپاتی در خانواده ی شما وجود داشت، خطر ابتلا به این عارضه بیشتر می‌شود و حملات قلبی می‌توانند به عضله قلب، آسیب وارد کرده و سبب زخم در بافت آن شوند. بافت زخم شده در قلب، مثل عضله سالم، منقبض نشده و باقی قلب شما باید بیشتر کار کند که این امر سبب خستگی و ضعف در این نواحی می‌شود.دکتر خسروی توضیح داد: کاردیومیوپاتی در بعضی از افراد، هیچ علائمی نشان نمی‌دهد. ولی در سایرین، با پیشرفت بیماری، احتمال بروز برخی علائم وجود دارد که عبارتند از تنگی نفس و مشکل در تنفس، خستگی، ورم قوزک و پا، ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب وسنکوپ.وی یادآور شد: کاردیومیوپاتی معمولاً با عکس‌برداری اشعه ایکس از قفسه سینه، اکوکاردی (فراصوت)، آزمایش خون و معاینه بالینی، تشخیص داده می‌شود.دکتر خسروی خاطرنشان کرد: متأسفانه از آنجایی که بعضی از افراد، علائمی از بیماری کاردیومیوپاتی تجربه نمی‌کنند، در خیلی از موارد اولین نشانه این بیماری، مرگ ناگهانی است.کاردیومیوپاتی را می‌توان به وسیله تغییرات در سبک زندگی، همچنین مصرف برخی داروها و درمان‌هایی که علائم آن را مهار می‌کنند، کنترل کرد.

این متخصص قلب وعروق گفت: داروهای رایج برای درمان این بیماری قلبی عبارتند از بازدارنده‌های ACE با مسدود کردن تأثیرات هورمون‌هایی که با تأثیر گذاشتن در فشار خون، سبب گشاد شدن شریان‌ها می‌شوند و منجر به کم کردن بار کاری قلب می‌شود و قرص‌های ادرار‌آور سبب خارج شدن مایعات اضافه از بدن می‌شود.وی افزود: بتا بلاکرها (مسدود کننده‌های بتا) از تأثیر اعصاب روی قلب و سایر اندام‌ها جلوگیری می‌کند و منجر به پایین آمدن فشار خون و ضربان قلب شده و از بار کاری قلب کم می‌کند.دکتر خسروی عنوان کرد: بسته به نوع کاردیومیوپاتی، جراحی یا قرار دادن یک دستگاه (مثل دستگاه شوک قلبی) هم می‌تواند به کنترل علائم بیماری کمک کند.این متخصص قلب وعروق توصیه کرد: همراه با داروهای تجویز شده و جراحی‌های مورد نیاز، با تغییر در سبک زندگی می‌توانید از خطر عوارضی مثل مشکلات قلبی پیشگیری کنید. یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای پایین آوردن خطر بیماری‌های قلبی پیشنهاد می‌شود عدم مصرف سیگار است و همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار افراد دیگر هم برای سلامتی مضر است.وی اظهار کرد: برای درمان کاردیومیوپاتی در طب سنتی باید مصرف نمک را محدود کرد. نمک، سبب تجمع آب در بدن و در نتیجه افزایش فشار به قلب شما می‌شود. برای کم کردن میزان نمک از رژیم غذایی و درمان گیاهی کاردیومیوپاتی می‌توانید مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، انتخاب غذاهایی با برچسب "بدون نمک” یا "کم نمک”، پرهیز از ادویه‌های شور یا غذاهای آماده و فست فود، استفاده از از سیر، سبزیجات و سایر ادویه‌ها به جای نمک، جایگزین کردن نمک دریا در طبخ غذا را مدنظر قرار دهید.
دکتر خسروی گفت:ورزش سبک یا متوسط به طور منظم، می‌تواند در کنار مفرح بودن، به سلامت قلب شما کمک کند. سعی کنید روزانه هر نوعی از فعالیت فیزیکی (قدم زدن، دوچرخه سواری، وزنه‌برداری یا ورزش‌های کششی) را داشته باشید. ورزشی را انتخاب کنید سبب گرفتگی نفس یا خستگی بیش از حد نشود.

 کاردیومیوپاتی قابل معالجه و درمان نیست
در ادامه نیز دکتر افشاری در این باره ابراز کرد: کاردیومیوپاتی یک بیماری عضلانی قلب است که باعث بزرگ، ضخیم یا سفت شدن ماهیچه ی قلب می‌شود. در موارد نادر، بافت عضلانی در قلب با گوشت اضافه جایگزین می‌شود. با بدتر شدن کاردیومیوپاتی، قلب ضعیف‌تر شده و توانایی آن در پمپاژ خون بدن و حفظ ریتم طبیعی الکتریکی کمتر خواهد شد. این امر می‌تواند منجر به نارسایی قلبی و مشکلات ریتم (آریتمی قلبی) شود. وی متذکر شد: علائم کاردیومیوپاتی می‌تواند به قدری خفیف باشد که افراد مبتلا، متوجه آن نشوند. با این حال، ممکن است این علائم در بعضی افراد بروز پیدا کرده و با گذشت زمان نیز تشدید شوند. این متخصص قلب وعروق ادامه داد: مهمترین علائم کاردیومیوپاتی شامل احساس از نفس افتادن، احساس سبکی سر یا ضعف، ورم شکم، پا و کف پا، ریتم غیر طبیعی قلب، سنگین شدن سینه یا درد قفسه سینه است.وی گفت: معمولاً با شروع درمان، علائم این بیماری به مقدار زیادی بهبود پیدا می‌کنند. در صورتی که به علائم گفته شده دچار هستید، به پزشک خود مراجعه نمایید البته این علائم ممکن است ناشی از بیماری خاصی نباشند.دکتر افشاری، علت ابتلا به کاردیومیوپاتی را اینگونه تشریح کرد: کاردیومیوپاتی می‌تواند ناشی از سایر بیماری‌های قلبی و گردش خون (کاردیومیوپاتی اکتسابی) و همچنین ارثی باشد؛ یعنی امکان دارد فرد به علت داشتن ژن معیوب از خانواده ی خود، به این بیماری دچار شود. ممکن است برخی از اعضای یک خانواده، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشته باشند.این متخصص قلب وعروق افزود: در برخی موارد علت ابتلا به کاردیومیوپاتی، می‌تواند ناشی از عوارض دیگر بیماری‌های قلبی باشد مانند بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، آسیب ناشی از حمله قلبی، ریتم غیر طبیعی قلب، بیماری دریچه قلب، اندوکاردیت، وجود مقدار بیش از حد آهن در قلب (هموکروماتوز)، آمیلوئیدوز (رسوب بیش از اندازه ی پروتئین غیر طبیعی در اندام ها) و سوء مصرف الکل.وی در پاسخ به این پرسش که " آیا کاردیومیوپاتی قابل درمان است "، گفت: این بیماری برطرف نمی‌شود اما با شروع درمان، علائم آن بهبود پیدا کرده و بسیاری از افراد می‌توانند زندگی نرمال و فعالی داشته باشند. دکتر افشاری متذکر شد: علائم کاردیومیوپاتی و خطر ابتلا به نارسایی‌های قلبی دیگر را می‌توان با رعایت برخی موارد کاهش داد که عبارتند از عدم مصرف الکل یا جایگزین کردن آن با نوشیدنی‌های سالم، کنترل فشار خون از طریق کم کردن نمک و مصرف غذاهای سالم (مانند گوشت بدون چربی و سبزیجات گریل شده)، کم کردن کلسترول از طریق جایگزین کردن چربی‌های غیر اشباع (روغن زیتون آووکادو، آجیل) به جای چربی‌های اشباع شده (غذای بیرون، لبنیات، بیسکوئیت)، ورزش منظم (نیم ساعت پیاده روی روزانه و استفاده از پله به جای آسانسور) و مدیریت کردن استرس با کمک مدیتیشن و استراحت کافی. این متخصص قلب وعروق تصریح کرد: هر کدام از انواع کاردیومیوپاتی تأثیرات مختلفی روی قلب افراد می‌گذارند. به طور کلی، همه آنها بر ساختار قلب اثر گذاشته و توانایی آن در پمپاژ کردن خون به بدن را کم می‌کنند اما تمام آنها بر نحوه کنترل ضربان قلب، توسط سیستم الکتریکی تأثیر می‌گذارند. وی بیان کرد: همانطور که قبلاً گفته شد، کاردیومیوپاتی قابل معالجه و درمان نیست اما جای نگرانی ندارد؛ زیرا این بیماری در اکثر موارد روی کیفیت زندگی مبتلایان یا طول عمر آنها تأثیری نخواهد گذاشت. دکتر افشاری اضافه کرد: درمان‌های مؤثر زیادی برای کنترل علائم کاردیومیوپاتی وجود دارد که عبارتند از دارو درمانی، کاردیوورژن یا ابلیشن، باتری قلب یا دفیبریلاتورهای قلبی قابل کاشت (ICD ها) و جراحی یا پیوند قلب در موارد نادر لذا پزشک عمومی یا متخصص قلب می‌تواند در مورد انتخاب درمان مناسب به بیمار کمک کند البته فرد مبتلا ممکن است نیاز به ایجاد یک سری تغییرات در شیوه ی زندگی خود (مانند کم کردن میزان مصرف الکل) نیز داشته باشد.این متخصص قلب وعروق مطرح کرد: تعداد کمی از افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی، علائم قابل توجهی را تجربه کنند که زندگی آن‌ها و خانواده هایشان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. در برخی موارد، خطر کمی برای مرگ ناگهانی آریتمی نیز وجود دارد که بهتر است در مورد آن با پزشک خود مشورت نمود؛ پزشک ممکن است برای این مشکل دارو تجویز کند. درصورت افزایش میزان خطرمرگ ناگهانی، عمل نصب ICD به بیمار پیشنهاد می‌شود.وی اذعان داشت: سه نوع اصلی کاردیومیوپاتی که معمولاً ارثی هستند، عبارتند از کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک،کاردیومیوپاتی متسع وکاردیومیوپاتی آریتموژنیک بطن راست.دکتر افشاری ادامه داد: نوع دیگری از کاردیومیوپاتی که به عنوان کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو شناخته می‌شود، می‌تواند ناشی از استرس روحی و جسمی باشد و ارثی نیست و عموماً در عرض چند هفته بهبود می‌یابد. این متخصص قلب وعروق متذکر شد: انواع پیشرفته‌تر کاردیومیوپاتی شامل کاردیومیوپاتی محدود کننده، عدم انسجام بطن چپ و کاردیومیوپاتی در بارداری یا پری پارتوم.وی توضیح داد: کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، یکی از بیماری‌هایی است که در آن عضله قلب بدون هیچ دلیل مشخصی، بیش از اندازه ضخیم می‌شود.دکترافشاری اذعان داشت: کاردیومیوپاتی متسع نیزباعث گشاد (متسع) یا بزرگ شدن قلب می‌شود. در بیشتر موارد علت بروز این عارضه مشخص نیست، با این حال مصرف الکل را یکی از علت‌های آن برشمرده اند. این متخصص قلب وعروق ادامه داد: کاردیومیوپاتی متسع ممکن است در طی چندین سال ایجاد شده و مشکلات قابل توجهی به وجود نیاورد. با این وجود، این بیماری می‌تواند با گذشت زمان قلب را به تدریج بزرگ و ضعیف کند که به آن نارسایی قلبی می‌گویند.وی تشریح کرد: کاردیومیوپاتی آریتموژنیک بطن راست، یک اختلال ارثی است که در آن بافت الیافی و چربی به تدریج جایگزین سلول‌های عضله قلب می‌‌شوند. این امر باعث گشاد شدن قلب و ضعیف شدن عملکرد پمپاژ آن خواهد شد. این بیماری علت مشخصی ندارد و معمولاً ارثی است.دکترافشاری عنوان کرد: کاردیومیوپاتی محدود کننده، از کاردیومیوپاتی است که باعث سفت شدن دیواره‌های عضله قلب می‌شود. سفتی دیواره ها، جریان خون از قلب را محدود کرده و منجر به ایجاد مشکلاتی در جریان یافتن خون به سایر نقاط بدن خواهد شد. علت این بیماری مشخص نیست اما به شرایط متابولیکی نادر مربوط است و ممکن است ناشی از یک ناهنجاری ژنتیکی نیز باشد.این متخصص قلب وعروق در پایان گفت: کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو یا سندروم قلب شکسته نیز، عارضه‌ای است که عموماً به دلیل استرس جسمی یا روانی به وجود می‌آید. در کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو، بزرگترین دهلیز قلب (بطن چپ) ورم کرده و تغییر شکل می‌دهد؛ با این اتفاق، قلب نمی‌تواند به درستی پمپاژ کند و در نتیجه، میزان جریان خون به بدن کاهش پیدا می‌کند.

تاثیر کنترل تیروئید بر سلامت قلب
یک فوق تخصص قلب و عروق گفت: حفظ سلامت قلب موضوعی بسیار حیاتی است که یکی از عوامل به خطر افتادن سلامتی آن کم‌کاری و پرکاری تیروئید است.دکتر عبداللطیف امینی اظهار کرد: در کم‌کاری تیروئید، کاهش سطح هورمون تیروئید باعث می‌شود ماهیچه قلب با شدت کمتری پمپاژ خون را انجام داده درنهایت ضعیف شود و قلب را دچار نارسایی کند.وی اضافه کرد: کم‌کاری تیروئید همچنین باعث سفت شدن عروق می‌شود که نتیجه آن ایجاد فشارخون بالا برای بیماران است.وی در رابطه با علائم بیماری قلبی در فردی که کم‌کاری تیروئید دارد چنین گفت: این بیماری می‌تواند دو نوع ورم بدن را ایجاد کند که نوع اول آن درنتیجه نارسایی قلبی ایجاد می‌شود و نوع دوم آن به دلیل تجمع پروتئین‌های غیرطبیعی و سایر مولکول‌ها در مایع خارج از سلول ایجاد می‌شود.دکتر امینی ادامه داد: از دیگر علائم بیماری قلبی با کم‌کاری تیروئید می‌توان به تنگی نفس، ضربان قلب آهسته و تسریع بیماری عروق کرونر اشاره کرد.وی در ادامه گفت: بیماران با کم‌کاری تیروئید باید تحت نظر یک متخصص داخلی یا غدد، درمان دارویی مناسب را دریافت نماید تا از عوارض این بیماری بر قلب جلوگیری شود. دکتر امینی در مورد پرکاری تیروئید و تأثیر آن روی قلب نیز چنین گفت: پرکاری تیروئید ناشی از تولید بیش‌ازحد هورمون تیروئید است و در این حالت عضله قلب باید سخت‌تر کار کند تا بتواند اکسیژن مورد نیاز قلب را تأمین کند که موجب افزایش ضربان قلب می‌شود. ویدر مورد علائم بیماری قلبی ناشی از پرکاری تیروئید نیز بیان کرد: این علائم شامل ضربان قلب سریع، بی‌نظمی قلبی، نارسایی قلبی، فشارخون بالا، تنگی نفس و افزایش درد قفسه سینه در بیماران قلبی است. وی در مورد درمان پرکاری تیروئید گفت: این بیماران با توجه به شرایط بیماری باید تحت نظر متخصص غدد درمان مناسب را دریافت نمایند.دکتر امینی عنوان کرد: شروع درمان به‌موقع و استفاده منظم داروها برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی بسیار ضروری است.آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: