کد خبر: ۳۲۸۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۷ تير ۱۴۰۲ - 2023July 18
یکی از این واکسن‌ها، واکسن پنوموکوک یا سینه پهلو است که با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری به تولید می‌رسد، زیرا سالانه یک و نیم میلیون تولد داریم و هر نوزاد نیاز به ۳ دُز واکسن دارد که تأمین این میزان واکسن ۴ و نیم میلیون دُز می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی ریاست‌جمهوری از تولید ۳ واکسن اسهال کودکان، سرطان رحم و سینه پهلو در کشور در راستای کاهش خروج ارز خبر داد .

به گزارش شفا آنلاین:دکتر مصطفی قانعی در نشست خبری که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه دولت حاضر نیست بیشتر از این به حوزه سلامت کمک کند، افزود: در این میان فناوری می‌تواند به کمک بیاید تا هزینه‌های سلامت کاهش یابد. هم اکنون ۵۰۰ همت در حوزه سلامت هزینه می‌شود. بر این اساس این ستاد برنامه‌هایی را تدارک دیده است.تولید ۳ واکسن با هدف کاهش خروج ارز

وی یکی از این برنامه‌ها را تولید ۳ واکسن دانست و ادامه داد: یکی از این واکسن‌ها، واکسن پنوموکوک یا سینه پهلو است که با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری به تولید می‌رسد، زیرا سالانه یک و نیم میلیون تولد داریم و هر نوزاد نیاز به ۳ دُز واکسن دارد که تأمین این میزان واکسن ۴ و نیم میلیون دُز می‌شود.

وی واکسن روتاویروس یا واکسن اسهال کودکان را دومین محصول مورد حمایت این ستاد نام برد و ادامه داد: این واکسن در مراحل نهایی قرار دارد و سومین واکسن مورد حمایت واکسن ۴ ظرفیتی سرطان رحم است.

وی افزود: واکسن سرطان رحم ۲ ظرفیتی در بازار موجود است و در این طرح واکسن ۲ ظرفیتی به ۴ ظرفیتی تبدیل خواهد شد.

* تولید انسولین

وی گفت: در حوزه انسولین پیشتر از یک شرکت حمایت می‌شد که امروز سه شرکت حمایت می‌شوند و یک قرارداد با معاونت علمی و صندوق نوآوری برای حمایت از تولید انسولین صورت گرفته است. بیش از ۱۵۰ میلیون دلار واردات سالانه انسولین است و تا سال آینده انسولین تولید خواهد شد و به بازار خواهد آمد.

* پالایشگاه پلاسما

دکتر قانعی، ایجاد پالایشگاه پلاسما را از دیگر برنامه‌های حمایتی این ستاد ذکر کرد و گفت: با تولید دانش‌بنیان‌ها در این حوزه، ۲۰ درصد از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت ادامه داد: ایران از ۴۰ سال پیش کار پالایشگاه پلاسما را آغاز کرد که در ۲۰ سال گذشته پالایشگاه پلاسما تعطیل شد و امروز بالای ۱۰۰ میلیون دلار در سال واردات داریم.

وی اضافه کرد: امروز یک شرکت دانش‌بنیان محصول خود را وارد بازار کرده و این محصول مورد حمایت قرار گرفته است. در کل تولید سه محصول واکسن، انسولین و پلاسما بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی به همراه داشته است.

*هوش مصنوعی و درمان سرطان

دکتر قانعی با اشاره به ورود هوش مصنوعی به حوزه سلامت در یک دهه آینده، گفت: با قراردادی که با بیمه سلامت منعقد شده قرار است این بیمه در دو حوزه درمان سرطان سینه به عنوان شایع‌ترین سرطان و سرطان ریه به عنوان کشنده‌ترین سرطان سرمایه‌گذاری کند.
وی افزود: در این همکاری قرار است هوش مصنوعی در حوزه تشخیص این دو سرطان به کمک پزشکان و کاهش هزینه‌ها بیاید.

دکتر قانعی با اشاره به واردات ۱۰۰ میلیون دلاری پلاسما، گفت: با ورود یکی از شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه در دو سال آینده به پالایشگاه پلاسما خواهیم رسید.
وی افزود: این ۳ حمایت رقم ۶۰۰ میلیون دلار واردات را شامل می‌شود.

* همکاری چند جانبه برای حمایت از توسعه فناوری

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت گفت: میان دولت، سازمان برنامه و بودجه، معاونت درمان وزارت بهداشت و معاونت علمی ریاست جمهوری توافق شده است که دولت ۷۰ درصد از قیمت دارو‌های خارجی را به محصولات داخلی اختصاص دهد تا این محصولات با کیفیت و استاندارد بین‌المللی تولید شود.
دکتر قانعی، تولید محصولات زیستی با کیفیت و کاهش خروج ارز را از دستاورد‌های این همکاری نام برد و افزود: در صورت موافقت نهایی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار واردات در حوزه سلامت کاهش می‌یابد.

* مردمی شدن اقتصاد زیستی

دکتر قانعی گفت: ما باید اقتصاد مردمی را فعال کنیم و شکل آن را رهبری اعلام کردند، باید فکر کنیم که چگونه مردم را در اقتصاد شریک کنیم. در همین راستا صندوق فرابورسی اکسیر را برای نخستین بار تشکیل داده ایم و برای شرکت‌هایی که محصولاتشان اقتصادی باشد، تأمین هزینه می‌کنیم. ویژگی این شرکت‌های خصوصی آن است که سند و وام و اسناد از دانش‌بنیان‌ها نمی‌خواهند. هر شرکتی که دارای محصولات با فناوری بالا باشد، در فرابورس به فروش می‌رسد و بعد از فروش دوباره به صاحبان شرکت باز می‌گردد و این تجربه‌ای است که در سیلیکون، ولی پاسخ مثبت داده است.
وی افزود: صندوق دوم برای تولید انسولین و پلاسما با حجم سرمایه ۸۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از این طرح‌ها ایجاد شده است. صندوق سوم نیز در حوزه تجهیزات پزشکی است.
دکتر قانعی ادامه داد: بیشترین ارز برای واردات تجهیزات پزشکی در حوزه سی تی اسکن، شتاب‌دهنده خطی و تجهیزات مصرفی مربوط به قلب و عروق است. یکی از شرکت‌ها اقدام به تولید سی تی اسکن کرده است که امسال برای خریداری آن اقدام خواهد شد.
وی افزود: ۴ دستگاه از شتاب‌دهنده خطی تولیدشده در یکی از شرکت‌ها تجاری‌سازی شده، در حالی که ایران برای تأمین نیاز‌های بیمارستانی‌خود نیاز به ۲۰۰ دستگاه شتاب‌دهنده خطی دارد.
وی گفت: دو شرکت تجهیزات مصرفی قلب و عروق را تولید و به بازار عرضه کرده است که این ستاد نیز برنامه حمایتی از این محصولات دارد.
دکتر قانعی تأکید کرد: تولید این سه قلم تجهیزات پزشکی از خروج ۶۰۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌کند.

* رتبه ایران در حوزه زیست فناوری

وی با اشاره به آمار‌های سازمان ملل، گفت: براساس آخرین گزارش سازمان ملل، ایران دارای رتبه سه تا چهار از نظر تعداد تولید محصولات زیستی است.
دکتر قانعی با بیان اینکه ایران در منطقه رتبه اول در این شاخص را دارد، ادامه داد: ایران دارای رتبه ۱۲ جهانی در شاخص انتشارات علمی است، ضمن اینکه محصولات زیست فناوری ایران به ۱۷ کشور صادر می‌شود.
وی افزود: رتبه اول صادرات دانش‌بنیان‌های ایران به حوزه زیست فناوری مربوط است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: