کد خبر: ۳۲۸۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۵ - ۲۵ تير ۱۴۰۲ - 2023July 16
طی روزهای اخیر موج گرمای طاقت فرسا بیشتر نقاط جهان از جمله آمریکا و اروپا را دربر گرفته و باعث ثبت رکوردهای دمایی کم‌سابقه‌ای شده است.
شفا آنلاین>سلامت>هنگامی که در تابستان گرمای هوا تشدید می‌شود، علاوه بر جسم ما، سلامت روان‌مان نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد.

به گزارش شفا آنلاین: دکتر «رابرت برایت»، روان‌پزشک «مایو کلینیک» در این باره می‌گوید: داده‌های مطالعه‌ای روی بیش از دو میلیون نفر نشان می‌دهد که میزان مراجعه افراد برای دریافت خدمات مرتبط به سلامت روان یا میزان بروز مشکلات سلامت روان در دوره‌های گرمای شدید افزایش می‌یابد.

داده‌های این مطالعه نشان داد که میزان مراجعات برای سوء مصرف مواد، اضطراب، اختلالات خلقی و حتی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که علائم بیماری‌شان در روزهای گرم تشدید شده بود، افزایش یافته است.

- گرما و احساسات

یک عارضه جانبی رایج گرمای شدید تحریک پذیری است که می تواند از ناراحتی فیزیکی و اختلال در الگوهای خواب ناشی شود. خستگی ناشی از تعریق، کار در گرما و کمبود خواب با کیفیت می‌توانند باعث ایجاد استرس در افراد شود.

دکتر برایت می گوید افراد ممکن است به دلیل گرما تحریک پذیر شوند. این وضعیت می‌تواند بر خلق و خو و همچنین احساسات افراد تاثیرگذار باشد.

این متخصص توصیه می‌کند که افراد در زمانی که تحریک پذیر هستند این موضوع را در ذهن داشته باشند که دیگران هم به دلیل گرما در چنین وضعیتی هستند و درک متقابل می‌تواند به مقابله با چالش‌های روزمره کمک کند.

- گرما و داروهای روانپزشکی

برخی از داروها می توانند خطر مسائل مربوط به گرما را از دیدگاه روانپزشکی و پزشکی افزایش دهند. به عنوان مثال، دیورتیک‌ها یا داروهای ادرارآور می توانند باعث افزایش برون‌ده ادرار شده و منجر به کم آبی بدن، تغییر وضعیت ذهنی و مه مغزی شوند.

همچنین داروهایی که برای سلامت روان برای بیماری‌هایی مانند اسکیزوفرنی یا دوقطبی استفاده می‌شوند نیز می‌توانند تنظیم گرما و توانایی شما برای احساس گرمای بیش از حد را تغییر دهند.

کم آبی همچنین می تواند بر سطوح برخی از داروها مانند لیتیوم در خون تأثیر بگذارد که در نهایت غلظت دارو در خون افزایش یافته و به طور بالقوه می تواند عاملی برای مسمومیت شود. به گفته دکتر برایت، اگر دچار کم آبی بدن شوید، سطح لیتیوم شما می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد که این امر می‌تواند منجر به آریتمی قلبی، کما، تشنج و حتی مرگ شود.

نوشیدن زیاد آب و خنک ماندن می تواند به کاهش این خطرات کمک کند. در همین حال متخصصان توصیه می‌کنند که اگر افراد با انجام این راهکارهای ساده نتوانستند این مشکلات را برطرف کنند، بهترین راهکار مراجعه به یک متخصص سلامت روان و دریافت کمک از وی است.

دمای بسیار بالا کار یا ورزش ایمن در بیرون از منزل را غیرممکن می کند، بیماری های قلبی و ریوی را تشدید کرده و آلودگی هوا را بدتر می کند. گرما به ویژه برای افرادی که در فضای باز کار می کنند و برای نوزادان و افراد مسن خطرناک است. با این حال هنگامی که گرما با رطوبت ترکیب شود به مراتب کشنده‌تر می‌شود.

تغییرات اقلیمی نقش مهمی را در گرمایش زمین ایفا می‌کند. در همین حال عامل مهم دیگر بازگشت پیش بینی شده پدیده آب و هوایی ال نینو است. سازمان جهانی هواشناسی (WMO) می‌گوید این ترکیب قرار است دمای جهانی را به رکورد جدیدی در پنج سال آینده برساند در حالی که کارشناسان آب و هوایی اظهار کرده‌اند که این اتفاق می‌تواند در سال جاری میلادی یا سال آینده میلادی (۲۰۲۴) رخ دهد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: