کد خبر: ۳۲۸۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۳ تير ۱۴۰۲ - 2023July 14
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش منظم مانند پیاده‌روی یا دوچرخه‌ سواری، می‌تواند مغز شما را ۲۰ سال جوان‌تر کند.
شفا آنلاین>سلامت>راهکارهایی که در اینجا معرفی می‌شوند، می‌توانند برای بزرگسالان در هر سنی مفید باشند.

به گزارش شفا آنلاین:نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش منظم مانند پیاده‌ روی یا دوچرخه‌ سواری، می‌تواند مغز شما را ۲۰ سال جوان‌تر کند.

هر چه فرد مسن‌تر می‌شود، باید با انجام ورزش اندک، سود بیشتری از نتایج آن ببرد با این حال، حتی افراد ۲۰ ساله نیز می‌توانند با انجام برخی ورزش‌ها، قدرت مغز خود را بهبود بخشند.

در این تحقیق، هم افراد پیر و هم جوان توانستند «عملکرد اجرایی» خود را طی ۶ ماه بهبود بخشند. عملکرد اجرایی توانایی توجه، دستیابی به اهداف و کنترل رفتار است.

نتایج این مطالعه نشان داد که ورزش مغز را ضخیم‌تر و سالم‌تر می‌کند.

دکتر یاکوف استرن، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: با افزایش سن، مهارت‌های تفکر کاهش می‌یابد با این حال مطالعه ما نشان می‌دهد که ورزش منظم ممکن است به کندی یا حتی پیشگیری از این کاهش کمک کند.

ما متوجه شدیم که همه شرکت‌کنندگانی که ورزش می‌کردند نه تنها عملکرد اجرایی بهتری داشتند بلکه ضخامت بخشی از لایه بیرونی مغزشان را نیز افزایش دادند.

این مطالعه ۶ ماهه شامل ۱۳۲ فرد ۲۰ تا ۶۷ ساله با سطح تناسب اندام کمتر از حد متوسط و سالم بود. آنان به دو گروه تقسیم شدند؛ یک گروه تمرینات کششی و تونینگ و گروه دیگر چهار بار در هفته تمرینات هوازی انجام داد.

این افراد فعالیت‌های هوازی را انتخاب می‌کردند که برایشان مناسب بود و شامل دوچرخه سواری، راه رفتن روی تردمیل، استفاده از دستگاه و... بود.

نتایج نشان داد که تمرینات هوازی باعث بهبود مهارت‌های تفکر در مقایسه با تمرینات کششی و تقویتی می‌شود. هم افراد ۲۰ ساله و هم افراد مسن‌تر از انجام ورزش‌ها سود بردند اما این افراد مسن‌تر بودند که بیشترین سود را کسب کردند.

دکتر استرن گفت: افرادی که ورزش می‌کردند به نظر می‌رسید که در سن ۴۰ سالگی حدود ۱۰ سال جوان‌تر و در ۶۰ سالگی حدود ۲۰ سال جوان‌تر بودند.

از آنجایی که مهارت‌های تفکر در ابتدای مطالعه برای شرکت‌کنندگان مسن‌تر ضعیف‌تر بود، یافته‌های ما نشان داد که ورزش هوازی به جای بهبود عملکرد در افراد بدون کاهش مهارت‌های فکری، احتمالا کاهش‌های مربوط به سن در مهارت‌ های فکری را بهبود می‌بخشد.

کسانی که ورزش می‌کردند نیز ضخامت قشر مغزی بیشتری در ناحیه چپ پیشانی داشتند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: