کد خبر: ۳۲۸۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۱۹ تير ۱۴۰۲ - 2023July 10
سهم سه دهک پایین درآمدی از رتبه‌های کم‌تر از سه هزار کنکور سراسری تنها ۲ درصد است. در نقطه مقابل ۸۰ درصد از رتبه‌های زیر ۳ هزار در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند.

شفا آنلاین>سلامت>آمارها مربوط به قبولی در کنکور سراسری و دانشگاه‌های برتر یک واقعیت تلخ را نشان می‌دهد. اینکه اگر پول نداری قید دانشگاه خوب را بزن!

به گزارش شفا آنلاین: سهم سه دهک پایین درآمدی از رتبه‌های کم‌تر از سه هزار کنکور سراسری تنها ۲ درصد است. در نقطه مقابل ۸۰ درصد از رتبه‌های زیر ۳ هزار در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند.

همچنین تنها ۲.۳ درصد از رتبه های زیر ۳ هزار در مدارس دولتی درس خوانده اند و سهم مدارس غیر دولتی از رتبه های زیر ۳ هزار به ۸۰ درصد می‌رسد.

تنها ۱.۳ درصد از پذیرفته شدگان رشته های پزشکی و دندانپزشکی در پایین ترین دهک درآمدی قرار دارند و بیش از ۸۶ درصد از آن‌ها از سه دهک بالای درآمدی هستند.

همچنین سه دهک پایین درآمدی سهمی از ورودی های برق شریف ندارند و ۸۷ درصد از قبولی‌های این رشته از سه دهک بالای درآمدی هستند.

این ها آماری است که «منصور کبگانیان» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی داده است. آماری که نشان می‌دهد درس خواندن در دانشگاه های برتر برای قشر کم درآمد و فقیر جامعه ایرانی دست نیافتنی شده است.

این در حالی است که در دهه‌های گذشته، دانشگاه و ادامه تحصیل پلی برای گذر از فقر بود، اما این روزها نابرابری در کنکور، قشر ضعیف و حتی متوسط را از چرخه تحصیل با کیفیت دور کرده است.

در حقیقت آموزش با کیفیت به کالای لوکسی تبدیل شده و در اختیار کسانی است که قادر به پرداختن بهای آن باشند و به این ترتیب طبقه ضعیف جامعه که در مواجه با دوران سخت تورمی چند سال گذشته، در تامین نیازهای اولیه‌شان درمانده‌اند، قادر به فراهم‌کردن پیش‌نیازهای شرکت در کنکور برای فرزندان‌شان نیستند و داوطلبان طبقه فرودست در رقابتی نابرابر و ناعادلانه رویاها و آینده‌شان بر باد می‌رود.

قابل مشاهده در دسکتاپ

قابل مشاهده در موبایل


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: