کد خبر: ۳۲۸۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۴ تير ۱۴۰۲ - 2023July 05
یکی از کانال‌های خبری مدعی شده عربستان به تمام حجاج امسال از جمله حاجیان ایرانی، چمدانی هدیه داده که حجاج کشورمان برای گرفتن آن باید ۳ میلیون تومان به «حج و اوقاف» بپردازند

شفا آنلاین>سلامت>فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد عربستان به همه حجاج کیف پر از هدیه اهدا کرده است. اما با پیگیری ها مشخص شده است که این چمدان ها فقط به حجاج عربستانی تعلق گرفته است.


به گزارش شفا آنلاین:یکی از کانال‌های خبری مدعی شده عربستان به تمام حجاج امسال از جمله حاجیان ایرانی، چمدانی هدیه داده که حجاج کشورمان برای گرفتن آن باید ۳ میلیون تومان به «حج و اوقاف» بپردازند؛ در حالی که از سال ۷۰ چنین سازمانی نداریم!

به تازگی فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که در آن فردی عرب‌زبان، محتویات چمدانی را نشان می‌دهد و ادعا می‌کند که چمدان و محتوای آن از طرف دولت عربستان به همه حجاج هدیه داده می‌شود.

این فیلم در یکی از کانال‌های خبری کشور با این ادعا منتشر شده که مسئولان سازمان اوقاف بابت این هدیه رایگان عربستانی‌ها ۳ میلیون تومان پول از حجاج طلب کرده‌اند. نکته جالب در این خبر جعلی آن است که اولاً امور حج و حاجیان، ارتباطی با سازمان اوقاف ندارد و این کارها در حوزه وظایف سازمان حج و زیارت است.

نکته بعد اینکه تاکنون سابقه اهدای چنین هدایایی به حجاج ایرانی وجود ندارد. البته عربستان به حجاج برخی کشورها که ارتباط خوبی با آنها دارد، هدایایی می‌دهد که غالباً این هدایا خوراکی و در ایام تشرف است، اما برای حجاج کشورمان تاکنون به جز بسته کیک و شیر و ملزومات یک بار مصرف بهداشتی چنین چیزی رخ نداده است. همچنین با پرسش از تعدادی از حجاج که اکنون در سرزمین وحی حضور دارند، همه آنها اعلام کردند که دادن چنین هدایایی و یا طلب پول از سوی مسئولان کشورمان کذب است.

اقلام داخل چمدان نشان می‌دهد که کالاهای مذکور برای اعمال حج است؛ زیرا در آن لباس احرام، کیسه برای جمع کردن سنگ برای رمی‌ جمرات و دیگر ملزومات مناسک حج وجود دارد که مشخص می‌کند اگر چنین هدیه‌ای هم داده شده باشد برای پیش از عید قربان است و با توجه به اینکه شخص عرب‌زبان می‌گوید: روز شنبه بین حجاج توزیع می‌شود، منظورش شنبه هفته گذشته است و اکنون حجاج نیازی به آن ندارند.

با پیگیری‌ها مشخص شد که این چمدان‌ ها مخصوص حجاج کشور میزبان یعنی عربستان سعودی تهیه شده و به هیچ یک از حجاج کشورهای دیگر داده نشده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: