کد خبر: ۳۲۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۳ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 30
آیا MS ارثی است؟
شفا آنلاين- شایع ترین علایم اولیه بیماری MS مشکلات بینایی هستند از نظر بالینی به نام اختلال عصب بینایی است التهاب عصب بینایی باعث مختل شدن مرکز بینایی شخص است. این می تواند سبب تاری دید در یک یا هر دو چشم، دو بینی یا از دست دادن کنتراست و رنگ های روشن شود.
به گزارش شفا آنلاين،مولتیپل اسکلروزیس ( MS ) یک بیماری با علائم غیر قابل پیش بینی است که می تواند در شدت متفاوت است. در حالی که برخی از مردم تنها خستگی و بی حسی دارند موارد شدید می تواند سبب فلج، از دست دادن بینایی و کاهش عملکرد مغز شود. MS حدود 2.5 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده و زنان را دو برابر بیشتر از مردان گرفتار می کند و سابقه خانوادگی یک عامل خطر عمده است

مولتیپل اسکلروزیس چیست؟

اسکلروز چندگانه یک اختلال پیشرونده خود ایمنی که در آن پوشش های محافظ سلول های عصبی آسیب دیده است و باعث کاهش عملکرد در مغز و ستون فقرات است.علیرغم این که بیماری ام اس در سال 1868 کشف شده است ولی علت MS تا حد زیادی به صورت رمز و راز باقی مانده است. محققان می دانند آسیب عصبی است که دراثر التهاب ایجاد می شود اما علت التهاب هنوز ناشناخته است.

علائم زود هنگام بیماری ام اس

MS و مشکلات چشم - شایع ترین علایم اولیه بیماری MS مشکلات بینایی هستند از نظر بالینی به نام اختلال عصب بینایی است التهاب عصب بینایی باعث مختل شدن مرکز بینایی شخص است. این می تواند سبب تاری دید در یک یا هر دو چشم، دو بینی یا از دست دادن کنتراست و رنگ های روشن می شود.

سوزن سوزن شدن و بی حسی

از آنجا که MS تحت تاثیر اعصاب مغز و ستون فقرات ( مرکز پیام بدن ) قرار دارد می تواند سیگنال های متضاد در اطراف بدن ارسال کند. گاهی اوقات، هیچ سیگنال فرستاده نمی شود که منجر به شایع ترین علامت، بی حسی می شود. بی حسی بیشتر شامل صورت، بازوها، پاها و انگشتان می شود. احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی شایع ترین علائم هشدار دهنده MS می باشد.

درد و اسپاسم عضلانی

درد مزمن و اسپاسم عضلانی غیر ارادی نیز با مولتیپل اسکلروزیس می باشد. در یک مطالعه، در جامعه ملی مولتیپل اسکلروزیس، نشان داد که نیمی از بیماران MS دارای درد مزمن هستند.سفتی یا گرفتگی ( اسپاسم ) نیز شایع است و شامل احساس سفتی عضلات یا مفاصل و غیر قابل کنترل، حرکات تند و سریع و دردناک اندامد که اغلب پاها را تحت تاثیر قرار می دهد اما کمر درد نیز رایج است.

خستگی و ضعف

در مراحل اولیه MS خستگی و ضعف غیر قابل توضیح 80 درصد از مردم را تحت تاثیر قرار می دهد (MS انجمن ملی 2012) خستگی مزمن وقتی که اعصاب ستون فقرات بدتر شود رخ می دهد. معمولا خستگی به طور ناگهانی ظاهر می شود و برای هفته ها قبل از بهبود طول می کشد. در ابتدا ضعف قابل توجه در پاها وجود دارد.

مشکلات تعادل و سرگیجه

سرگیجه و مشکلات در هماهنگی و تعادل در میان شایع ترین مشکلات حرکتی برای افراد مبتلا به MS می باشد. این بیماری مانع از حرکت می شود چرا که مردم اغلب احساس سرگیجه دارند در سرگیجه محیط اطراف فرد می چرخند این اتفاق فرد با ایستادن فرد می افتد.

مثانه، روده و اختلال عملکرد جنسی

مثانه ناکارآمد علامت دیگری است که تا 80 درصد در افراد مبتلا به MS رخ داده است (MS انجمن ملی، 2012). این می تواند شامل تکرر ادرار، غرایز قوی برای ادرار کردن، یا عدم توانایی در نگه داشتن ادرار، در طول روز یا شب باشد. خوشبختانه، نشانه های مربوط به ادرار قابل کنترل هستند. بندرت افراد مبتلا به MS نیز یبوست، اسهال و یا از دست دادن کنترل روده را تجربه کنند. برای افراد با MS به دلیل حملات سیستم اعصاب مرکزی که سبب آغاز MS می شود. در تحریک جنسی نیز می تواند سبب مشکل شود. اختلال نعوذ در مردان و کاهش میل جنسی نسبت به گذشته در هر دو جنس وجود دارد.

مشکلات شناختی

حدود نیمی از افراد مبتلا به MS نوعی مانعی برای رشد عملکرد شناختی خود دارند. این می تواند شامل: مشکلات حافظه، توجه پایین، مشکلات زبان و همراه با آن مشکلات روانی، افسردگی و سایر مشکلات هیجانی رایج است.

اختلالات خلقی

افسردگی اساسی با توجه به برخی از مطالعات در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شایع است. همراه با افسردگی، استرس های MS نیز می تواند تحریک پذیری، نوسانات خلقی و حالتی که pseudobulbar نامیده می شود و شامل حملات گریه غیرقابل کنترل و خنده می باشد. علایم دیگراشخاص با ام اس علائم یکسانی ندارند و در هر حمله با علائم متفاوت مانند ( از دست دادن شنوایی، تشنج، لرزش غیر قابل کنترل، مشکلات تنفسی، لکنت زبان، مشکل در بلع ) ظاهر می شود.

پیشرفت و شدت بیماری ام اس

اسکلروز متعدد برای جامعه پزشکی به دلیل تغییرپذیری در شدت و بروز علائم، اغلب گیج کننده است. حمله می تواند چند هفته طول کشیده و سپس ناپدید شود. با این حال، عود بیماری می تواند به تدریج بدتر و غیر قابل پیش بینی و می تواند نشانه های مختلف داشته باشد.تشخیص زود هنگام بیماری ممکن است از پیشرفت سریع MS پیشگیری کند.


آیا MS ارثی است؟

MS لزوما ارثی نیست. با این حال، در صورتی که دارای یک خویشاوند نزدیک دارای MS هستید شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارید عموم مردم تنها یک دهم درصد شانس ابتلا به MS دارند اما کلینیک مایو گزارش می دهد اگر شما یک خواهر و برادر یا پدر و مادر دارای MS دارید یک تا سه درصد شانس ابتلا به MS داریدوراثت تنها فاکتور برای تعیین MS نیست. در دو قلوهای مشابه در صورتی که یکی از دوقلوها به این بیماری مبتلا باشد فقط 30٪ شانس ابتلا به MS در قل دیگر وجود دارد ژنتیک قطعاً یک عامل خطر است اما تنها عامل نیست.


تشخیص ام اس

یک معاینه عصبی، که برای تعیین کاهش عملکرد عصب انجام می شود.معاینه چشم، یک معاینه ازدرون چشم انجام می وشدگرفتن مایع نخاع، که در آن یک نمونه از مایع نخاع با یک سوزن بلند برای تست گرفته می شود.






غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ارزو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
0
0
باسلام عالی بود مرسی
سمیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
0
با سلام..ممنون..به امید شفای همه بیماران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: