کد خبر: ۳۲۷۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۱ تير ۱۴۰۲ - 2023July 02
مله به کنسرت رضایی دومین نمونه از این اتفاقات در یک بازه زمانی کوتاه است. با افزایش این‌گونه حملات در اماکن عمومی، فرهنگی و گهگاهی در بیمارستان‌ها نوعی نگرانی و احساس عدم امنیت در جامعه ایجاد شده است
شفا آنلاین>سلامت>طی یک هفته اخیر چندین بار به مراکز فرهنگی و پزشکی با قمه حمله شده است.

به گزارش شفا آنلاین: سه‌شنبه گذشته فردی که گویا از بیماران سابق این پزشک بود به مطب دکتر «احسان سلطان» فوق‌تخصص سرطان با قمه حمله کرد که در این حادثه کبد و بازوی او به شدت آسیب دیده است. به گفته منابع آگاه، فرد مهاجم مدعی بوده که این پزشک کارش را در جراحی به درستی انجام نداده است. این پزشک تحت عمل جراحی قرار گرفته است، اما پس از آن جمعه نیز تصاویری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که حاکی از حمله گروهی با قمه و چاقو به کنسرت «گرشا رضایی» در سیرجان کرمان بود.

حمله به کنسرت رضایی دومین نمونه از این اتفاقات در یک بازه زمانی کوتاه است. با افزایش این‌گونه حملات در اماکن عمومی، فرهنگی و گهگاهی در بیمارستان‌ها نوعی نگرانی و احساس عدم امنیت در جامعه ایجاد شده است، چرا که استفاده از سلاح اهم از سرد یا گرم در ملاء‌عام تبعات منفی زیادی را به‌ دنبال دارد. مردمی که صحنه‌ قمه‌کشی را مشاهده می‌کنند تا مدت‌ها در مورد خود و خانواده‌شان دچار تشویش و نگرانی هستند. تصور کنید فردی با یک قمه در کنسرتی که مردم برای شادی به آنجا رفته‌اند، قدرت‌‌نمایی می‌کند. مسلم است که این اقدام او سبب ترس و وحشت مردمی که از هر قشر و سنی به آنجا آمده‌اند می‌شود. گاهی افرادی با قمه‌کشی در یک خیابان یا کنسرت سبب ناامنی آن محیط می‌شوند. تصور کنید چند نفر با حضور در یک منطقه مرتکب جرم قمه‌کشی در ملاء‌عام شده‌اند. این موضوع موجب می‌شود تا مردم آن منطقه نتوانند به امور روزمره خود رسیدگی کنند و حتی جرأت بیرون آمدن از خانه را نداشته باشند. به همین دلیل این حمله- آن هم در یک مکان هنری و فرهنگی- از لحاظ روانشناسی نیز نگران‌کننده تلقی می‌شود.

مجازات جرم قمه‌کشی در قانون
در هر صورت مطابق قانون، قمه‌کشی و استفاده از سلاح، جرم است. براساس ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی، اگر کسی با استفاده از قمه تظاهر و قدرت‌‌نمایی کند و موجب مزاحمت دیگران شود، از آنها اخاذی کند و آنها را تهدید کرده باشد یا با شخصی گلاویز شود، مجرم است. این شخص به مجازات حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. به دلیل غیرقابل گذشت بودن این جرم، حتی اگر شاکی به متهم رضایت دهد یا بعد از دادرسی از او گذشت کند، مجازات بر مرتکب اجرا می‌شود. به دلیل اینکه این جرم جنبه عمومی هم دارد، دادستان به‌ عنوان مدعی‌‌العموم و نماینده جامعه، مجازات مرتکب را از قاضی درخواست می‌کند.

مجازات جدی اخلالگران در نظم عمومی
در همین حال دکتر «امیرمحمود ‌حریرچی» جامعه شناس با تاکید بر اینکه حمله با قمه به یک محیط فرهنگی و هنری موضوع جدیدی نیست   گفت: متاسفانه طی سال‌های متوالی شاهد حمله افرادی به کنسرت‌ها بودیم حالا برخی بدون قمه بودند و برخی به قدری جرات پیدا کردند که با قمه به قصد کشتن افراد به اماکن هنری و فرهنگی حمله می‌کنند. مشخص نیست این گروه ۸ نفره از کجا چنین جسارتی برای حمله به یک کنسرت- آن هم در یک منطقه بسیار کوچک مانند سیرجان- پیدا کرده‌اند. طبیعتا تمامی کنسرت‌ها قبل از برگزاری مجوزهای لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گیرند. اینکه عده‌ای برای قدرت‌نمایی با سلاح به اماکن عمومی به خصوص کنسرت حمله می‌کنند، نشان از شرایط اسفبار بی‌قانونی است. مگر طبق قانون مجازاتی برای این افراد در نظر گرفته نشده است؟! طبق قانون افراد خاطی باید ۶ ماه تا دوسال به زندان بروند، اما به نظرم این مدت حبس آنقدر کم است که برای هیچ یک از مجرمان بازدارنده نیست.

وی افزود: حمله در کنسرتی که مجوز گرفته نوعی اخلال در نظم عمومی است. دولت باید برای نشاط عمومی جامعه شرایطی را فراهم کند تا همگان در آرامش و امنیت آن دو ساعت را سپری کنند، اما متاسفانه انگار نظارت‌ها به اندازه کافی نیست. این در حالی است که با توجه به اعتراضات اخیر باید جامعه احساس امنیت بیشتری کند. نه اینکه با ایجاد رعب و وحشتی جدید روح و روان مردم حاضر در کنسرت را نه‌تنها برای مقطعی، بلکه تا مدت‌ها خدشه‌دار کنند، بنابراین در این قضیه قوه قضاییه باید با اخلاگران به صورت جدی برخورد کند.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: به نظرم هدف گروه‌هایی که با سلاح سرد به اماکن هنری و فرهنگی حمله می‌کنند عدم برگزاری دوباره کنسرت در آن منطقه است. وگرنه این همه گستاخی آن هم در یک مکان عمومی غیرممکن است. برخی از افراد اساسا با نیازهای مردم به خصوص شادی مخالف‌‌ هستند، به همین دلیل از هر طریقی قصد آسیب به آن را دارند. اصولا اراذل و اوباش به دلیل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی‌ای که دارند به نوعی با نشاط عمومی مخالفت می‌کنند. حال امیدواریم این افراد به زودی بازداشت و مجازات شوند.

او ادامه داد: به نظرم قوانین ما به‌گونه‌ای است که اراذل و اوباش از آن ترسی ندارند، وگرنه چگونه گروهی به خودشان اجازه می‌دهند چنین اقدامی انجام دهند. با این حال این حمله به کنسرت آن هم در شهر کوچکی مانند سیرجان بسیار مشکوک است. با این حال شاید دوباره در آن شهر کنسرت برگزار شود، اما به دلیل آسیبی که به جامعه وارد شده است، حضور آنها توام با دلهره و نگرانی خواهد بود، بنابراین در شرایطی که نشاط عمومی در جامعه کاهش پیدا کرده است، چنین اقداماتی می‌تواند منجر به نارضایتی بیشتر در جامعه شود. این در حالی است که یکی از نیازهای اصلی هر جامعه‌ای احساس امنیت است، اما اخیرا این نیاز به اشکال مختلف تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

حریرچی با اشاره به اینکه اگر مسوولان مربوطه اقدام جدی درخصوص آن انجام ندهتد، احساس عدم امنیت در جامعه گسترش پیدا می‌کند، تاکید کرد: به نظرم در چنین شرایطی اگر رسیدگی و پیگیری جدی نشود مردم به این باور می‌رسند که در جامعه در برابر مشکلات رها شده‌اند. اقدامات حمله به کنسرت یک عمل جنایی است، زیرا آنها به قصد آسیب یا قتل به آن مکان هجوم بردند، بنابراین اگر مجازاتی که حق اخلالگران کنسرت است، مردم احساس رهاشدگی پیدا می‌کنند. آنها به این باور می‌رسند که در جامعه رها شده‌اند و در هیچ مکان و زمانی امنیت ندارند و نمی‌توانند با خیال آسوده شادی کنند.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: