کد خبر: ۳۲۷۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۸ تير ۱۴۰۲ - 2023June 29
«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
شفا آنلاین>سلامت>«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

به گزارش شفا آنلاین: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم. در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.


هفتم تیر 1363؛ تمام واحد های تولیدی باید آمار تولیدات خود را ارائه کنند

روابط عمومی وزارت صنایع اعلام کرد، کلیه واحدهای تولیدی که از این وزارتخانه پروانه تولید و بهره‌برداری دریافت کرده‌اند موظفند آثار تولیدات سال 62 خود را به صورت یکجا و دو ماهه اول سال جاری را به صورت جداگانه و از طریق تکمیل فرم گزارش ماهانه تولید که توسط ادارات کل صنایع استان و بانک اطلاعات صنعتی توزیع می‌شود حداکثر تا تاریخ 63.4.31 در تهران به اداره‌کل صنایع استان و یا بانک اطلاعات صنعتی و در شهرستان‌ها به ادارات کل صنایع استان ارسال کنند.

بدیهی است ارائه هرگونه خدمات از طریق این وزارتخانه از قبیل سهمیه ارزی، مواد اولیه، خودرو و غیره به واحدهای تولیدی منوط به دریافت گزارش‌های کامل و صحیح خواهد بود.

هفتم تیر 1383؛ مدیرعامل ایران‌خودرو: تولید را کاهش می‌دهیم تا قیمت پایین نیاید

مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: اگر قیمت محصولات این شرکت از محدوده‌ای که این شرکت برای تضمین سود سهامداران تعیین کرده، کمتر شود، این شرکت مطابق با برنامه‌ریزی خود، تولید نمی‌کند.

منوچهر منطقی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود «ایران خودرو برای جلوگیری از شکستن قیمت خودرو در بازار در صدد کاهش سقف تولید خود از 600 هزار دستگاه به 500 هزار دستگاه است»، گفت: در همه جای دنیا خودروسازان برای تولیدات خود یک سقف قیمتی را مشخص می‌کنند که این سقف، قیمتی است که تولید خود را اقتصادی می‌کند و سود سهامدار را تضمین می‌کند.

وی افزود: حال اگر حتی در بازار اروپا یک خودروساز با تیراژ بسیار بالا اقدام به تولید کند، طبعا قیمت‌ها کاهش می‌یابد و شرکت را به ورشکستگی می‌کشاند و به همین دلیل خودروسازان سعی می کنند قیمت تولیدات خود را در یک محدوده مشخص حفظ کنند و این اصل است که تنها در مورد بازار ایران صدق نمی‌کند.

هفتم تیر 1393؛ بازگشت تورم به پیش از فاز اول هدفمندی

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، تورم دومین ماه از اجرای فاز دوم هدفمندی را اعلام کرد.

محمدباقر نوبخت گفت که تورم 12 ماه منتهی به خردادماه سال‌جاری نسبت به اردیبهشت‌ماه گذشته، 2.2 واحد درصد کاهش یافته و از 28.4 درصد به 26.2 درصد رسیده است.

دولت در سال گذشته وعده داده بود نرخ تورم میانگین، نرخ تورم نقطه به نقطه را نیز اعلام کرد. او گفت که نرخ تورم نقطه به نقطه در خردادماه، 14.7 درصد بوده این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت‌ماه گذشته 17.2 درصد بوده که با کاهش 2.5 واحد درصد همراه شده است.

بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که پس از 42 ماه نرخ تورم نقطه به نقطه به زیر 15 درصد رسیده و معادل شرایط پیش از اجرای فاز نخست هدفمندی شده است.

نوبخت همچنین نرخ تورم ماهانه را در خردادماه 8/0 درصد اعلام کرد. این رقم در اردیبهشت ماه 0.7 بوده و با یک دهم واحد درصد افزایش مواجه شده است. این به آن معناست که در صورتی که نرخ تورم ماهانه تا پایان امسال زیر یک درصد باشد، تورم میانگین تا پایان امسال به شدت کاهش خواهد یافت.

سایپا با «کیا» به توافق رسید

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از توافق نهایی با شرکت «کیا» برای تولید محصولات این شرکت در ایران خبر داد.

سعید مدنی اظهار کرد: با نهایی شدن توافقات، کیا مجددا به‌عنوان شریک تجاری با سایپا همکاری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در آینده شاهد تولید برخی محصولات کیا در ایران خواهیم بود، خاطرنشان کرد: اولین محصول تولیدی در این زمینه خودروی سراتو است که در دو مدل با حجم موتور 1600 و 2000 سی‌سی تولید خواهد شد.

وی درباره قیمت این خودرو اعلام کرد: برآوردهای اولیه در این زمینه صورت گرفته است؛ اما قیمت نهایی سراتو در زمان عرضه و با توجه به هزینه‌های روز تعیین خواهد شد.

خلف وعده در اعلام قیمت نهایی خودروها

در شرایطی که قرار بود تا آخر هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی نهایی و ابلاغ شود، این اتفاق رخ نداد تا سردرگمی مشتریان همچنان ادامه پیدا کند.

اوایل هفته گذشته بود که خودروسازان و شورای رقابت در اظهارنظری مشترک از اعلام و ابلاغ قیمت نهایی خودروهای تولید داخل در عرض دو سه روز خبر دادند، اما تا عصر دیروز هیچ اتفاق جدیدی رخ نداد تا شائبه‌هایی مبنی‌بر تداوم ناهماهنگی و اختلاف بر سر قیمت‌گذاری خودرو به‌وجود آید.

این در حالی است که اعلام نشدن قیمت‌ها، سرگردانی و حیرانی مردم را در بازار خودرو کشور به دنبال داشته و همچنین سبب شده خودروسازان موقتا تا یکسره شدن تکلیف قیمت‌گذاری، فروش نقدی خود را ببندند.

ازسوی دیگر، یکی از دلایل اصلی رکود بازار خودرو نیز همین مشخص نبودن قیمت‌ها است، چه آنکه مردم بیم متضرر شدن دارند و می‌ترسند اگر هم اکنون (در شرایط مشخص نبودن قیمت نهایی خودروها) اقدام به خرید و فروش خودرو کنند، بعدا وقتی قیمت ها اعلام شد، متحمل ضرور و زیان شوند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: