کد خبر: ۳۲۷۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۵ تير ۱۴۰۲ - 2023June 26
دو سیستم را وارد سازمان می‌کنیم تا اطلاعات ما را در این زمینه بالا ببرد تا تمامی بیماران نیازمند از این مزیت استفاده کنند.
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: بخش خصوصی تعهد داشت پالایشگاه پلاسمای خون بزند و سال‌ها سود هنگفت برده اما از پالایشگاه خبری نیست.

به گزارش شفا آنلاین:مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران امروز در نشست خبری که در سالن کنفرانس سازمان انتقال خون برگزار شد، در ابتدا به انجام آزمایش NAT اشاره کرد و گفت: با انجام این آزمایش، شاهد کاهش دوران پنجره‌ای و افزایش سلامت خون و فرآورده‌های خونی خواهیم بود

انجام آزمایش NAT در ایران؛ به‌زودی

وی افزود: انجام آزمایش NAT در کشورهای همجوار ایران انجام می‌شود و به زودی شاهد انجام این آزمایش در کشور خواهیم بود.

جمالی ادامه داد: با انجام این آزمایش، امنیت خون بالا می‌رود.

مزایای کیسه خون فیلتردار

وی به مزیت‌های کیسه خون فیلتردار اشاره کرد و گفت: با این نوع کیسه‌های خون فیلتردار، شاهد کاهش هزینه در بیماران جراحی قلب، کاهش مرگ و میر در جراحی‌های قلب، کاهش هزینه‌های بیمارستانی و کاهش مصرف آنتی بیوتیک خواهیم بود.

جمالی افزود: کاهش مدت زمان بستری نوزادان در NICU، از مزایای کیسه‌های خون فیلتردار است.

تمرکززدایی از آزمایش‌های غربالگری

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به تمرکز زدایی آزمایشات غربالگری اشاره کرد و ادامه داد: تا پایان امسال، صد درصد استان‌ها از این مزیت برخوردار حواهند شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۰ مرکز انتقال خون مجهز به دستگاه‌های تمام اتوماتیک بودند، گفت: در سال جاری ۳۱ مرکز انتقال خون به این دستگاه‌ها تجهیز خواهند شد.

جمالی به پیوند سلول‌های بنیادی و NGS اشاره کرد و افزود: دو سیستم را وارد سازمان می‌کنیم تا اطلاعات ما را در این زمینه بالا ببرد تا تمامی بیماران نیازمند از این مزیت استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه به شاخص‌های انتقال خون در کشور اشاره کرد و گفت: شاخص‌ها در تمامی زمینه‌های انتقال خون رو به افزایش است.

پاسخ به حواشی پلاسما؛ یک بار برای همیشه

جمالی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه گفته می‌شود پلاسما در برنامه‌ها و اولویت‌های سازمان انتقال خون نیست، گفت: می‌خواهم یکبار برای همیشه موضوع پلاسما را جمع کنم و به حواشی آن پاسخ بدهم.

وی با عنوان این مطلب که یک سری داروهای مهم از پلاسما تهیه می‌شود، افزود: در دهه ۷۰ امکان تهیه پلاسما در داخل وجود داشت و بعد چند سالی وقفه افتاد و سال ۹۳ احداث پالایشگاه پلاسما را به بخش خصوصی واگذار کردند، اما ۹ سال گذشت و هنوز اتفاقی نیفتاده است.

جمالی ادامه داد: شنیده ایم قرار است پالایشگاه به زودی راه اندازی شود که از همین تریبون اولتیماتوم می‌دهم اگر پالایشگاه توانست ۱۵۰ هزار لیتر پلاسما برای تولید فاکتور ۸ و ۹، IVIG و آلبومین تهیه کند، شخصاً از آنها حمایت می‌کنم، در غیر این صورت به موضوع ورود خواهیم کرد، زیرا ظلم به مردم است که چرا این همه سال به تأخیر انداخته اند.

وی با اشاره به اینکه اهدای پلاسما توسط بخش خصوصی و سازمان انتقال خون صورت می‌گیرد، گفت: در شرایط کنونی، سازمان انتقال خون ۱۸۰ هزار لیتر پلاسما تهیه می‌کند و تا آخر امسال حداقل ۲۰ درصد این ظرفیت را افزایش می‌دهیم و به ۲۵۰ هزار لیتر پلاسما می‌رسانیم.

نیاز کشور به یک میلیون لیتر پلاسما؛ تولید فقط ۱۸۰ هزار لیتر!

جمالی ادامه داد: بخش خصوصی شاید بتواند ۳۰۰ هزار لیتر پلاسما تأمین کند، در حالی که نیاز کشور بالای یک میلیون لیتر است.

ریسک بالای آلودگی پلاسما | رابطه مالی در بحث تهیه پلاسما خطرناک است

وی با گلایه از سیاست پرداخت مالی به ازای دریافت پلاسما گفت: بخش خصوصی باید مراقب باشد زیرا ریسک آلودگی پلاسما بالاست و بحث مالی باید حذف شود و صد درصد داوطلبانه باشد.

جمالی افزود: رابطه مالی در بحث تهیه پلاسما خطرناک است، ما مانع نمی‌شویم اما باید مراقبت شود.
بخش خصوصی تعهد داده و سود هنگفت برده اما از پالایشگاه خبری نیست

وی افزود: بخش خصوصی تعهد داشت پالایشگاه بزند و سال‌ها سود هنگفت برده اما از پالایشگاه خبری نیست.

جمالی گفت: ما بلدیم با امکانات خیرین ظرفیت تأمین یک میلیون لیتر پلاسما را فراهم کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: