کد خبر: ۳۲۷۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۱ تير ۱۴۰۲ - 2023June 22
ورود بیمه‌های تکمیلی به حوزه سلامت طی سال‌های اخیر باعث شده که بیمه‌شدگان فشار کمتری را بابت پرداخت از جیب داشته باشند
شفا آنلاین>سلامت>بیمه‌های تکمیلی نقش مهمی در کاهش هزینه‌های بیماری دارند، اما همسو با آن مشکلات زیادی هم دارند و اینطور به‌نظر می‌رسد که بیمه‌های تکمیلی علاقه‌ای برای ورود به حوزه درمان ندارند.

به گزارش شفا آنلاین:مشکل هم اینجاست که بیمه‌های پایه به‌دلیل محدودیت منابع اعتباری از پوشش کامل خدمات درمانی و دارویی گران طفره می‌روند و بیمه‌های تکمیلی عمدتا پوشش این هزینه‌ها به‌ویژه در بخش‌های آزمایشگاهی و دندانپزشکی را برعهده دارند.

ورود بیمه‌های تکمیلی به حوزه سلامت طی سال‌های اخیر باعث شده که بیمه‌شدگان فشار کمتری را بابت پرداخت از جیب داشته باشند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در شرایط فعلی، بیمه‌های تکمیلی هم سر ناسازگاری با حوزه سلامت گذاشته‌اند و پوشش کامل برای هزینه‌های درمان را انجام نمی‌دهند.

اینطور به‌نظر می‌رسد که اصل ماجرای مناسب ارائه نشدن پوشش بیمه‌های تکمیلی به‌دلیل دعوای پزشکان و فعالان حوزه بیمه باشد. هزینه خدمات و تجهیزات پزشکی  در این حوزه افزایش پیدا کرده و پزشکان دیگر مایل به ارائه تخفیف برای عقد قرارداد با بیمه‌های تکمیلی نیستند. از سوی دیگر، فعالان حوزه بیمه هم معتقدند که خدمات القایی و اقدامات غیرضروری درمانی و پاراکلینیکی هزینه‌های این صنعت را افزایش داده است. براساس اعلام آرش انیسیان، مدیرکل برنامه‌ریزی اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی، قیمت‌های ارائه خدمات در حوزه سلامت واقعی نیست و این بیشترین فشار را به ارائه‌دهندگان خدمات سلامت وارد می‌کند. البته جامعه درمان نمی‌خواهد به مردم فشاری بیش از این وارد شود و باید تلاش شود تا هم بیمه‌ها به اهداف اقتصادی خود برسند و هم مراکز درمانی بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

به تأیید پزشکان هزینه‌های موارد مصرفی به‌ویژه در حوزه دندانپزشکی به‌شدت افزایش پیدا کرده و مشکل هم اینجاست که اگر درمان این حوزه برای بیماران بموقع انجام نشود و به زمانی دیگر موکول کنند، قطعا در سال‌های بعد مجبور به پرداخت هزینه‌های چند برابری خواهند شد. مسئله‌ای که قطعا هم بار مالی بیمه‌ها را افزایش می‌دهد و هم پرداختی از جیب مردم را چند برابر می‌کند. اما بیمه‌های تکمیلی برای عقد قرارداد با بخش‌های مختلف حوزه درمان و سلامت درخواست تخفیف دارند که قبول آن از سوی خدمات‌دهندگان این حوزه با توجه به افزایش قیمت‌ مواد مصرفی کمی سخت می‌شود. به همین دلیل آنها از مراکز بیمه‌ای درخواست کرده‌اند تخفیف‌های مرسوم بیمه‌ها در زمان قرارداد با مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها حذف شود. هزینه مواد مصرفی در حوزه دندانپزشکی بر مبنای فاکتور خرید اصلی پرداخت شود. قراردادهای سالانه هم براساس تعرفه قانونی همان سال از همان ابتدای سال لحاظ شود.
همچنین هزینه‌های کاغذ و پرینت که به‌دلیل متصل نبودن بیمه‌های تکمیلی به مراکز درمانی تحمیل می‌شود  هم از سوی خود فعالان بیمه تأمین شود.این در حالی است که در نشست سازمان نظام پزشکی ایران با فعالان حوزه سلامت و صنعت بیمه، اینطور عنوان شد که  با وجود زیان‌ده بودن فعالیت نمایندگان صنعت بیمه کشور در حوزه درمان اما فعالیت بیمه‌ها در این حوزه به‌دلیل مسئولیت اجتماعی و تلاش برای تحقق اهداف کلان کشور در حوزه سلامت انجام می‌شود. آنها البته معتقدند که پزشکان باید خدمات القایی و اقدامات غیرضروری درمانی و پاراکلینیکی را حذف کنند تا صنعت بیمه هم در مقابل، پوشش خدمات بیمه‌ای را کامل‌تر انجام دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: