تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 16
شفا آنلاین>سلامت>پروفسور مَگدِلنا زرنیکا گوتس، محقق ارشد دانشگاه‌های کمبریج و موسسه فناوری کالیفرنیا، روز چهارشنبه در نشست سالانه انجمن بین‌المللی تحقیقات سلول های بنیادی در بوستون گفت: «ما به این توانمندی رسیده‌ایم که با برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های [بنیادی جنینی] مدل‌هایی شبیه جنین انسان خلق کنیم.»

به گزارش شفا آنلاین:نتایج این تحقیق آزمایشگاهی هنوز توسط هیچ نشریه علمی منتشر نشده ولی خانم زرنیکا گوتس در گفتگو با نشریه گاردین نیز توضیح داد: «مدل انسانی ما نخستین مدل جنین سه‌ نسلی انسان است که به طور کامل از سلول‌های بنیادین جنینی خلق شده و شامل سلول‌های آمنیون (غشایی که جنین را می‌پوشاند) و لایه زایا، سلول‌های پیش‌ساز تخمک و اسپرم است.»

در واقع، این جنین‌ها قلب تپنده ندارند و ساختار اولیه مغز آنها نیز شکل نگرفته ولی شامل سلول‌هایی هستند که کیسه زرده (کیسه ناف)، مشیمه (پرده‌ای که جنین را داخل رحم احاطه می‌کند) و خود جنین را تشکیل می‌دهد

هنوز هیچ چشم‌انداز کوتاه مدتی برای استفاده بالینی از این جنین‌های مصنوعی وجود ندارد. خلق آنها فعلا غیراخلاقی و کاشت آنها در رحم بیمار غیرقانونی است. افزون بر این، هنوز مشخص نیست که آیا این جنین‌ها قادر به طی دوره کامل رشد هستند یا خیر.

در حال حاضر، دانشمندان فقط مجاز به کشت جنین در آزمایشگاه برای حداکثر ۱۴ روز هستند. سپس با بررسی اسکن‌های بارداری و جنین‌هایی که برای انجام تحقیقات اهدا شده‌اند، مسیر تکامل آنها را دنبال می‌کنند.
این جنین‌های مصنوعی که شبیه جنین‌های انسان در مراحل اولیه رشد هستند، می‌توانند دریچه‌ای حیاتی را به روی تحقیقات در مورد تاثیر اختلالات ژنتیکیِ سقط مکرر جنین و علل بیولوژیکی آن بگشایند