کد خبر: ۳۲۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 15
در تغییرات فیبروسیستیک سینه، تجمع مایع در بافت سینه به شکل کیست‌های کوچک چند میلی‌متری رخ می‌دهد، به همین دلیل در قسمتی از سینه که تجمع کیست و مایع بیشتر است که ممکن است گذرا باشد
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه در سنین باروری با افزایش هورمون استروژن بیشتر تغییرات فیبروسیستیک را شاهد هستیم، گفت: تغییرات فیبروسیستیک سینه خوش‌خیم و غیرسرطانی بوده و با درد و سنگینی همراه است.

به گزارش شفا آنلاین:ندا مقتدری اصفهانی  درباره تغییرات فیبروسیستیک سینه، اظهار کرد: امروزه با افزایش تعداد سونوگرافی‌های سینه و دقیق‌تر شدن زنان نسبت به سلامت خود، اصطلاح تغییرات فیبروسیستیک در سینه را زیاد می‌شنویم، باید گفت این تغییرات خوش‌خیم و غیرسرطانی هستند و با درد و سنگینی سینه همراه هستند.

وی با بیان اینکه در سنین باروری با افزایش هورمون استروژن بیشتر تغییرات فیبروسیستیک را شاهد هستیم، افزود: در تغییرات فیبروسیستیک سینه، تجمع مایع در بافت سینه به شکل کیست‌های کوچک چند میلی‌متری رخ می‌دهد، به همین دلیل در قسمتی از سینه که تجمع کیست و مایع بیشتر است که ممکن است گذرا باشد.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: در برخی از زنان ممکن است ترشحات بی‌رنگ کمی کدر از سینه خارج شود، این تغییرات ارتباطی با ازدواج یا رابطه زناشویی ندارد، از این رو هر خانمی صرف نظر از وضعیت تأهل یا باردار شدن می‌تواند دچار تغییرات فیبروسیستیک شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات فیبروسیستیک به سرطان سینه تبدیل می‌شود؟ اضافه کرد: خیر، این بیماری شانس ابتلاء به سرطان را افزایش نمی‌دهد، اما درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و اغلب با افزایش سن و یائسگی کوچک‌تر یا به صورت کلی غیرقابل لمس می‌شوند.

مقتدری اصفهانی خاطرنشان کرد: استرس در بروز تغییرات فیبروسیستیک مؤثر است که باعث تشدید علائم در برخی از زنان می‌شود، رژیم غذایی با کافئین و چربی کمتر و کاهش مصرف غذاهای حاوی استروژن به زنانی که به تغییرات فیبروسیستیک سینه مبتلا هستند، توصیه می‌شود؛ همچنین باید گفت بیماری فیبروسیستیک ممنوعیتی برای شیردهی ندارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: