کد خبر: ۳۲۶۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 12
آمد و شدهاي ديپلماتيك و خبرهاي جسته و گريخته و تاييدها و تكذيب‌ها از تحولاتي حكايت دارد كه گويا پيرامون پرونده هسته‌اي ايران در حال رخ دادن است ولي هنوز مصلحت نيست كه از پرده برون افتد راز!
شفا آنلاین>سلامت>آمد و شدهاي ديپلماتيك و خبرهاي جسته و گريخته و تاييدها و تكذيب‌ها از تحولاتي حكايت دارد كه گويا پيرامون پرونده هسته‌اي ايران در حال رخ دادن است ولي هنوز مصلحت نيست كه از پرده برون افتد راز! هر چه هست روي خوش بازار ارز و طلا نشان از مثبت بودن مجهولاتي است كه دير يا زود به معلومات تبديل مي‌شوند و بايد از آنها استقبال كرد.

درواقع هميشه صلح و تفاهم و تشنج‌زدايي هر چند محدود باشد، في‌نفسه بهتر از جنگ و جدال و تنش‌آفريني است و مردمان زير سايه آشتي دولت‌ها و سياستمداران نفس راحتي مي‌كشند و تازه زندگي را آغاز مي‌كنند.  اتفاقا براي مردماني كه جنگ و جدال نان بخور نميرشان را هم آجر مي‌كند مهم نيست كه چه كسي صلح مي‌آفريند و خشونت را دور مي‌كند، هر كس با هر نيتي هنر مصالحه را داشته باشد و بدون هزينه‌هاي گزاف و خسارت‌هاي بزرگ تفاهم كند و از تخاصم بكاهد مورد ستايش است.

 در شرايط نابسامان كنوني و تنگناي سخت اقتصادي نه تنها مردم كه مخالفان دلسوز هم از دولتي كه زمينه رفع تحريم‌ها را فراهم كند تشكرمي‌كنند، كما اينكه مخالفان دولت آقاي روحاني هم بايد دلسوزي خود را در تشكر از برقراري برجام نشان مي‌دادند و كمك مي‌كردند كه مردم از عوايد اقتصادي آن بهره ببرند و شاد شوند كه نكردند و اين دريغ بر پيشاني‌شان ماند.  اما در اين ميان نكته‌هاي مهمي وجود دارد كه بايد بر آنها تاكيد كرد و از غفلت‌ها و آسان‌نمايي‌هاي احتمالي انذار داد. به عبارتي فعلا هر توافقي در هر سطحي پسنديده است و حتي ستاندن يك دلار از دارايي‌هاي مردم ايران غنيمت است و نبايد به بازي «هيچ يا همه ‌چيز» اندر افتاد ولي پرواضح است كه كشور نيازمند گشايش‌هاي بزرگ و رفع تنگناهاي خسارت‌باراست.  نه تنها بايد 24 ميليارد دلار ايران آزاد شود بلكه بايد همه پول‌هاي بلوكه شده كشور در هر كجا باشند آزاد شوند و هيچ محدوديتي در استفاده از آنها وجود نداشته باشد. چرا ما عادت كرده‌ايم كه اين ظلم بزرگ را بپذيريم و براي استفاده از اموال خود ساعت‌ها و روزها و ماه‌ها و سال‌ها مذاكره كنيم و بعضا امتياز بدهيم؟

آيا تاكنون محاسبه شده است كه خسارات ناشي از تحريم‌ها چه عدد نجومي مي‌شود؟
افزون‌تر از خسارات ناشي از عدم مراوده‌هاي آزاد اقتصادي، در تعليق ماندن زندگي مردم است كه با هيچ ترازويي قابل سنجش نيست. چه بسا خبيث‌ترين تصميم‌گيران ضدايراني در امريكا مشتاق ادامه همين وضعند و چندان به هسته‌اي شدن يا نشدن ايران اهميت نمي‌دهند. هنر ما اين است كه هر چه زودتر و به هر روش ممكن اين تحريم‌هاي بي‌سابقه را از بن بر كنيم و ملت‌مان را از اين شر سنگين و عميق و بلندمدت رها ‌سازيم. جمعيت فقيران كشور را بنگريد و ببينيد كه ايران‌ستيزان اسراييل و امريكا هم‌اكنون در حال پرتاب بمب‌هاي زجر و زحمت و مشقت به سوي محروم‌ترين اقشار جامعه ما هستند. ما بايد توپخانه تحريم‌هاي امريكا را كاملا خاموش كنيم. ما مي‌توانستيم از راه سياست و كياست هم صنعت هسته‌اي خود را پيش ببريم و هم جلوي تحريم شدن‌ها را بگيريم. تمام تلاش برجام بر همين معنا استوار بود و اگر زودتر و قبل از اوجگيري تحريم‌ها تحقق پيدا مي‌كرد چه بسا اكنون قدرتمندترين اقتصاد منطقه بوديم و كارخانه‌هاي‌مان با تمام ظرفيت كار مي‌كردند و سرمايه‌گذاران صف مي‌كشيدند و فقيران‌مان از بالاترين امتيازات تامين اجتماعي بهره مي‌بردند و معلولان براي چند عصا و ويلچر و حقوق حياتي‌شان تجمع نمي‌كردند و...
دولت آقاي رييسي كه حمايت همه اركان قدرت را پشت سر خود دارد يك‌بار براي هميشه اين مشكل بزرگ را برطرف و اقبال مثبت و تاريخي مردم را  به عينه تماشا كند. توافق‌هاي موقت و بده، بستان‌هاي مقطعي و نفس تازه كردن‌هاي كوتاه خوبند ولي چاره دردها و زخم‌هاي بزرگ ما نيستند. توافق‌هاي نسيه و نيم‌بندي كه اندكي از تحريم‌ها را شل مي‌كند و براي خرج كردن پول خودمان چندين شرط ظالمانه بگذارند چيزي مثل آتش‌بس موقت است و چه بسا چند صباح ديگر تحولات امريكا كار را بدتر كند و ما شرايط امروز را هم نداشته باشيم. نه تنها ‌بر جوانان كه بر ميانسالان و مهتران هم آرزو عيب نيست ولي چرا دولت ايران نتواند با يك ابتكار عمل تاريخي گامي بزرگ و خيره‌كننده بردارد و امريكا مجبور به رفع همه تحريم‌ها شود؟ مگر نمي‌گويند ايرانيان قابل پيش‌بيني نيستند؟ اين معنا را در پرونده هسته‌اي نشان دهيم و همه معادلات جاري عليه ايران را برهم زنيم. رفع كامل همه تحريم‌هاي ايران چنان اوضاع داخلي را شكوفا مي‌كند و اميد مي‌آفريند كه قطعا باور كردني نيست. بگذاريد قيمت دلار و سكه سقوطي تاريخ داشته باشد و خلق براي داشتن يك تومان پول در جيب‌شان احساس ثروت كنند. ما در صنعت هسته‌اي به نقاط غيرقابل بازگشت رسيده‌ايم لذا امكان حل كامل مساله هسته‌اي بدون از دست دادن بنيان‌هاي اين صنعت وجود دارد.
با حل و فصل ماجراي هسته‌اي امثال نتانياهو در خصومت با ايران سقوط مي‌كنند و چه بسا جمهوري‌خواهان، ايران ستيز امريكا از هم‌اكنون ببازند. كساني كه معجزه حل كامل مساله هسته‌اي ايران را باور ندارند بعد از 20 سال رنج و محنت يك‌بار آزمون كنند و نتايج خيره‌كننده‌اش را ببينيد.
جعفر گلابي/اعتماد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: