کد خبر: ۳۲۵۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - 2023May 28
سرطان تیروئید انواع متعددی دارد و سرطان تیروئید پاپیلاری شایع‌ترین نوع آن است.

شفا آنلاین>سلامت>کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: سرطان تیروئید انواع متعددی دارد و سرطان تیروئید پاپیلاری شایع‌ترین نوع آن است، سرطان پاپیلاری تیروئید به طور تقریب ۸۵ درصد از کل سرطان‌های تیروئید را تشکیل می‌دهد.

 به گزارش شفا آنلاین:میترا نحاس اظهار کرد: سرطان تیروئید انواع متعددی دارد و سرطان تیروئید پاپیلاری شایع‌ترین نوع آن است.

وی ادامه داد: سرطان پاپیلاری تیروئید به طور تقریب ۸۵ درصد از کل سرطان‌های تیروئید را تشکیل می‌دهد و به صورت توده‌ای جامد، نامنظم یا کیستیک است که از بافت طبیعی تیروئید ناشی می‌شود.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: این سرطان با نسبت سه به یک در زنان، شایع‌تر از مردان است، سرطان تیروئید رتبه ششم را بین سرطان‌های کشور دارد.

وی تصریح کرد: از دهه ۱۹۷۰، بروز سرطان تیروئید در آمریکا و جهان افزایش یافته و به دو برابر رسیده است.

نحاس خاطرنشان کرد: تا همین اواخر، سرطان تیروئید سریع‌ترین سرطان در حال رشد در ایالات متحده بود که می‌تواند به دلیل توانایی ما در تشخیص خوب این سرطان‌ها (سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI) باشد.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز خاطرنشان کرد: به طور کلی، نرخ بقای پنج ساله برای افراد مبتلا به سرطان تیروئید ۹۸ درصد است که بقای طولانی مدت آن ۹۵ درصد یا بیشتر است.

وی گفت: حقیقتی که باید در مورد سرطان پاپیلاری تیروئید بدانیم این است که بیمار زنده می‌ماند.

نحاس ادامه داد: میزان بقای پنج ساله برای سرطان پاپیلاری تیروئید که در خارج از غده تیروئید منتشر نشده، صددرصد است.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: میزان بقای پنج ساله برای سرطان پاپیلاری تیروئید که فقط به غدد لنفاوی یا بافت گردن (منطقه‌ای) گسترش یافته ۹۹ درصد است.

وی تصریح کرد: اگر بیماری از راه دور به سایر نقاط بدن (خارج از گردن) گسترش یابد، بیماری متاستاتیک نامیده می‌شود و میزان بقای پنج ساله برای سرطان پاپیلاری متاستاتیک تیروئید ۷۶ درصد است که در مقایسه با بسیاری از انواع دیگر سرطان بسیار عالی است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: